Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-26, 10:19
  #1
Medlem
Celavis avatar
Läste en studie för några veckor sedan om reps och hur man "bör" variera dom!

Jag har märkt att jag kör inte speciellt varierat, i basövningar blir det fler set men runt 5 reps i nästan alla. I isolationsövningar blir det nästan alltid 8-10.


Hur gör ni? Ni som kör 2v hög 2v låg osv trivs ni med det? varför kör ni så ?


Citera
2013-09-26, 10:28
  #2
Medlem
Killer-queens avatar
Jag kör med dubbel progression: öka vikter och öka antal reps. När jag kan göra mer än 9 reps på en vikt får jag höja en kaka nästa gång. Med den nya vikten bör jag då klara 5-6 åtminstone, och så är nästa mål att få det att bli 9. Och så börjar det om. Sedan kör jag alltid dropset. Gjorde jag 6 reps i första setet sänker jag typ 10 % till nästa set och försöker göra kanske 8 reps.
Citera
2013-09-26, 10:33
  #3
Medlem
Celavis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jag kör med dubbel progression: öka vikter och öka antal reps. När jag kan göra mer än 9 reps på en vikt får jag höja en kaka nästa gång. Med den nya vikten bör jag då klara 5-6 åtminstone, och så är nästa mål att få det att bli 9. Och så börjar det om. Sedan kör jag alltid dropset. Gjorde jag 6 reps i första setet sänker jag typ 10 % till nästa set och försöker göra kanske 8 reps.

Tränar du alltid till fail då? Eller slutar du fortfarande innan?
Gillar inte att träna till fail speciellt ofta tycker man blir så sliten!
Citera
2013-09-26, 10:39
  #4
Medlem
AdjooooglEs avatar
Kör samma upplägg som killer queen, dock inte till fail eller liknande. För mig är det då 10 reps 3-4 set, klarar jag mer så lägger jag på vikt så att jag minst klarar 6 reps.

Så håller jag på till jag kan göra 10 och lägger på nya vikter.
Citera
2013-09-26, 11:16
  #5
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celavi
Tränar du alltid till fail då? Eller slutar du fortfarande innan?
Gillar inte att träna till fail speciellt ofta tycker man blir så sliten!
Det beror lite på vad man menar med fail. Jag slutar vid "formfail", när jag märker att jag inte längre klarar hålla ryggen rak i knäböjen eller marklyften så lägger jag ner. Visst, jag pressar mig hårt, de sista repsen är inte direkt vackra men stången kommer upp och efter det är det bra. Ibland skriver jag upp hur många reps jag gör galant och hur många med "nåja"-form. Typ 8 (6) = 6 snygga reps plus två "ok".

Kan tilläggas att jag kör tre gånger i veckan och prioriterar vilan (ingen cardio, minimalt med övningar då jag tränar).
Citera
2013-09-26, 11:24
  #6
Medlem
Celavis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det beror lite på vad man menar med fail. Jag slutar vid "formfail", när jag märker att jag inte längre klarar hålla ryggen rak i knäböjen eller marklyften så lägger jag ner. Visst, jag pressar mig hårt, de sista repsen är inte direkt vackra men stången kommer upp och efter det är det bra. Ibland skriver jag upp hur många reps jag gör galant och hur många med "nåja"-form. Typ 8 (6) = 6 snygga reps plus två "ok".

Kan tilläggas att jag kör tre gånger i veckan och prioriterar vilan (ingen cardio, minimalt med övningar då jag tränar).


Du kör till enligt vad jag skulle kalla fail iallafall ! Och om du tränar 3 ggr i veckan så hade jag gjort likadant! Helkropp antar jag? fyfan vad underbart det är att köra helkropp...

Jag tycker jag kört 5 reps på bas lite länge nu kanske så tänkte ändra lite, därför jag undrar! Men låter intressant så som ni kör
Citera
2013-09-26, 11:58
  #7
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celavi
Du kör till enligt vad jag skulle kalla fail iallafall ! Och om du tränar 3 ggr i veckan så hade jag gjort likadant! Helkropp antar jag? fyfan vad underbart det är att köra helkropp...

Jag tycker jag kört 5 reps på bas lite länge nu kanske så tänkte ändra lite, därför jag undrar! Men låter intressant så som ni kör

Yes, tre helkroppspass, lite splitt mellan övningarna förvisso. Det har funkat bra, men måste vara noga med återhämtningen. Kör jag HIIT cardio på vilodagarna så funkar inte knäböjen. Musklerna återhämtar sig bra, möjligen lite problem med leder i så fall men det kan ha med åldern och mitt syndiga levande att göra.
Citera
2013-09-26, 12:36
  #8
Medlem
Celavis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Yes, tre helkroppspass, lite splitt mellan övningarna förvisso. Det har funkat bra, men måste vara noga med återhämtningen. Kör jag HIIT cardio på vilodagarna så funkar inte knäböjen. Musklerna återhämtar sig bra, möjligen lite problem med leder i så fall men det kan ha med åldern och mitt syndiga levande att göra.

Fint

Om jag känner mig sliten har jag lärt mig att det har mycket att göra med min sömn, sover ofta för lite.
Citera
2013-09-26, 13:05
  #9
Medlem
Abolishs avatar
Jag kör en tresplit med totalt sex olika pass. Även om det kanske inte är bäst att variera reps (vilket jag tror att det är) så är det roligare än att köra samma antal reps hela tiden.
Citera
2013-09-26, 13:29
  #10
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celavi
Om jag känner mig sliten har jag lärt mig att det har mycket att göra med min sömn, sover ofta för lite.
Märkt att jag presterar oftast bra även om natten innan har varit dålig. Seg i huvudet men styrkan är kvar. Antar att det påverkar (mig) mer om det blir dåligt med sömn under en lite längre period.
Citera
2013-09-26, 13:58
  #11
Medlem
Celavis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Jag kör en tresplit med totalt sex olika pass. Även om det kanske inte är bäst att variera reps (vilket jag tror att det är) så är det roligare än att köra samma antal reps hela tiden.

Vad menar du? En tresplit så borde den ju bestå av 3 pass :S? Sen att du kör igenom 2ggr på en vecka är ju en annan sak...


Hur delar du upp repsen då? Eller menar du att du kör bara och det blir lite olika??
Citera
2013-09-26, 14:30
  #12
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celavi
Vad menar du? En tresplit så borde den ju bestå av 3 pass :S? Sen att du kör igenom 2ggr på en vecka är ju en annan sak...


Hur delar du upp repsen då? Eller menar du att du kör bara och det blir lite olika??

En tresplit säger hur många delar du delar upp kroppen i. Jag delar upp min kropp i tre delar;

- Bröst/axlar/triceps/traps
- Lats/biceps/mage
- Ben/vader

Jag har två olika pass per muskelgrupper, ena bröst/axlar-passet fokuserar på bröst och det andra på axlar, osv. Detta leder till en tresplit med sex olika typer av pass.

Bröst och triceps lågrep, axlar och lats högrep, som exempel. Ben kör jag ena passet högrep och det andra lågrep.

Jag har dessutom kört samma upplägg i snart ett år och är extremt nöjd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback