2013-09-26, 02:33
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin

Som sagt, något måste jag göra då jag denna månad kommer att få överleva på 400 kr efter somliga räkningar är betalda. Hade fan inte ens råd att betala alla räkningar

Du har fått olika råd om hur man kan spara pengar i denna tråd. Men det självklara svaret har uteblivit, den väg som finns i vårt samhälle via lagstiftning.

Det finns nämligen ingen lag som säger att man måste betala sina skulder om man inte kan.
Säg det till dem som du är skyldig pengar. Lev på existensminum och använd överskottet till att betala skulder.

Är de inte nöjda med det får de gå till kronofogden. Men kronofogden ser till att du får behålla ditt existensminimum, och om de gör utmätning på lön så gör de detta bara på överskottet.
Citera
2013-09-26, 02:47
Medlem
Citat:
Jag gjorde en ansökan hos Lendo, och fick bara ett erbjudande ifrån GE moneybank på cirka 23k med en ränta på 15%. Bättre än vad jag har nu liksom, men min mamma sa att jag skulle ge fan i GE Moneybank då dom kan höja ränta eller vad kärringen pratade om..

Citat:
När det kommer till att låna av anhöriga så är det omöjligt. Är 20 år och har inga anhöriga alls öht. Alla är döda, och den senaste dog bara för någon vecka sedan.

Härligt att mammsen pratar med dig från graven . Eller hon kanske sa det för nån vecka sen? och då borde du kanske ha ett arv att ta hjälp av .. beklagar eventuell sorg
Citera
2013-09-26, 04:21
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelgris
Härligt att mammsen pratar med dig från graven . Eller hon kanske sa det för nån vecka sen? och då borde du kanske ha ett arv att ta hjälp av .. beklagar eventuell sorg

Psychic medium

http://www.youtube.com/watch?v=p3cLifsCkH0#

06:40

Kunde inte låta bli..
Citera
2013-09-26, 04:35
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:

Som sagt, något måste jag göra då jag denna månad kommer att få överleva på 400 kr efter somliga räkningar är betalda. Hade fan inte ens råd att betala alla räkningar

Jag levde på 450,- pr. mån i 2 mån, i Danmark då jag var som fattigast. Det var JÄÄÄÄÄÄÄVLIGT jobbigt ska jag berätta! Skitmat från Netto... pariser baguette till 4 kr per. 2 styck, med smältost, sallad och den billigaste skinka pengar kunde köpa...

Men det går...

...bit tänderna samman, och kör på! Det är bara for en liten tid, inte hela livet. Det klarar du, det klarade jag!
Citera
2013-09-26, 04:39
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Du har fått olika råd om hur man kan spara pengar i denna tråd. Men det självklara svaret har uteblivit, den väg som finns i vårt samhälle via lagstiftning.

Det finns nämligen ingen lag som säger att man måste betala sina skulder om man inte kan.
Säg det till dem som du är skyldig pengar. Lev på existensminum och använd överskottet till att betala skulder.

Är de inte nöjda med det får de gå till kronofogden. Men kronofogden ser till att du får behålla ditt existensminimum, och om de gör utmätning på lön så gör de detta bara på överskottet.

Existensminimum kanske inte innefattar en lgh för 6000 i månaden.
Citera
2013-09-26, 04:47
Medlem
thelindgrennheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sundish91
Från mobilen?

Smartphones är licenspliktiga
Citera
2013-09-26, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Jag levde på 450,- pr. mån i 2 mån, i Danmark då jag var som fattigast. Det var JÄÄÄÄÄÄÄVLIGT jobbigt ska jag berätta! Skitmat från Netto... pariser baguette till 4 kr per. 2 styck, med smältost, sallad och den billigaste skinka pengar kunde köpa...

Men det går...

...bit tänderna samman, och kör på! Det är bara for en liten tid, inte hela livet. Det klarar du, det klarade jag!

Har också klarat mig på 500kr i tre veckor en gång. Och en annan gång 500kr i fyra veckor. Alltså till mat. Och då är jag ändå riktigt dålig på att köpa "rätt". Blev en del onödiga lyxköp som jag egentligen inte hade råd till som chips och ost. Men levde lite på mackor så osten blev en bra investering trots allt. Fast det är fan inte lätt. Alltid vissa som påstår att det räcker till massor och att man äter bra och mår gott. Det stämmer inte! Man svälter inte men deprimerad är bara förnamnet. Om man ska leva på 500kr till mat på en månad under en längre period så blir situationen ohållbar och jobb och andra saker blir lidande. Psyket nästa skulle jag vilja påstå! Att jag levt på så lite beror på att jag klantat bort pengarna på olika saker så har inte kunnat söka hjälp till försörjningsstöd. Men till trådstartaren så borde du lyssna på "BaalZeBubs" råd. Kronofogden känns jobbigt men bättre det än att du ska leva utan pengar.
Citera
2013-09-26, 05:09
Medlem
zorzes avatar
Såg att du ville samla lånen på ett ställe. Kolla med facket vilken bank som ger "facklån" , brukar finnas annons i din facktidning, du får säkert bättre låneränta än 15%.
Citera
2013-09-26, 05:15
Medlem
Citat:
I mitt avtal med jobbet så står det att jag tjänar 15 400 brutto.. Fick ut 10k denna månad att leva på!
Med 15400 brutto ska du ha ut 12K någonting efter skatt.
Citera
2013-09-26, 07:17
Moderator
v50s avatar
Börja med att säga upp tv-licensen, i nedanstående tråd hittar du all information du behöver för att slippa betala den så läs i den tråden lite innan du ringer/mejlar radiotjänst.

https://www.flashback.org/t15519p280

Du bör se över ditt boende då kostnaden för den är i högsta laget med tanke på din inkomst, om det är ett förstahandskontrakt hos ett bostadsbolag kanske det går att byta med andra hyresgäster så du får en mindre/billigare bostad annars får du aktivt söka en mindre bostad samt ställa dig i kö hos alla hyresvärdar i området om du inte redan gjort det.

Det går faktiskt att sälja en hel del saker som man inte tror är värt något, lägg upp annonser på tradera och/eller blocket på allt du inte behöver, ofta finns det sådana prylar om man tittar igenom vad man äger såsom kläder m.m som inte används.
Citera
2013-09-26, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfitta
Köp ägg i storpack istället. Näringsämnen, fett och protein istället för vatten från grönsaker. Någon grönsak och pasta bör du också ha råd till.

Även om jag tycker att du får skylla dig själv, idiot som drar på sig skulder med 29% ränta, med du har väl rätt att få hjälp via Socialtjänsten?
Socialtjänsten är ett stort jävla skämt!
Har tidigare varit i kontakt med dom, och jag gav dom allt dom ville ha! Dom nekade mig därför att jag inte får någon AVI när jag betalar min hyra. Dom ville ha ett kvitto på att jag betalar hyran, men jag gav dom intyg där hyresvärden bekräftade att jag betalar en sådan hyra.. Det räckte inte!
Citera
2013-09-26, 07:53
Medlem
Spara in på hummer och dyra utlandsresor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in