Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-25, 21:55
  #1
Medlem
Hör ofta frågan; vill du träna för styrka eller för volym? Hur skiljer sig träningen för dessa? Enligt mig går de hand i hand. Man lyfter tungt, muskeln bryts ner men förbereder sig för tunga lyft under vilan då den även ökar i styka och volym.

Två välkända program är Stronglift 5x5 eller Starting Strength. På dessa hör man direkt på namnet att man tränar dem för att bli stark. Men vad är det just som avgör att dessa inte är träningsprogram för volym?

Så kan någon förklara skillnaden på styrketräning för styrka och för volym?
Citera
2013-09-25, 22:02
  #2
Medlem
Snyggs avatar
Är det inte så att färre reps med tyngre vikter ger mer styrka än volym, lagom reps med lagom tunga vikter ger volym, och många reps med lätta vikter ger uthållighet?
Citera
2013-09-25, 22:06
  #3
Medlem
Jag är lite osäker, men så som jag har fått för mig så står det inte mellan volym och styrka utan snarare styrka och uthållighet. T.ex. om du är ute efter att lyfta tyngre, skulle jag säga att det bästa skulle vara att försöka lägga sig på 8-10 reps och i princip köra till failure med längre vila emellan åt.

Däremot om du vill träna din uthållighet så lägger du dig på mer antal reps, 10-20, kanske till och med mer om du vill och matar på i lite högre tempo och med kortare pauser.

Volym får du väl av all styrketräning om du tar i på gymmet, även om det första angivna troligtvis ger dig större, synligare muskler snabbare.
Citera
2013-09-25, 22:19
  #4
Medlem
General.Maximus.s avatar
De som tränar för volym brukar ofta hålla på och dutta med ett flertal isolationsövningar dock inte sagt att de som tränar för styrka in lägger in sånt i sina program.

Färre reps och ofta färre övningar med styrkeprogram.
Citera
2013-09-26, 00:11
  #5
Medlem
Danniebojs avatar
Styrka, få reps, utvecklar själva fibrerna mer men det går väldigt sakta att bygga upp så man bygger volym segare och styrkan mer.

Volym, mellan 6-20 reps, förstör musklerna mer och tillåter mer uppbyggnad, + vätska runt muskelfibrerna(pump) inte lika HÅRD look
Citera
2013-09-26, 01:30
  #6
Medlem
Styrka handlar om CNS, om vi nu pratar om att knäböja mycket, tex. Annars spelar tvärsnittsarean in. Men gå reps, tunga vikter (80%+) och mycket vila stimulerar CNS mycket bra, men kanske inte MPS lika bra som fler reps. Sen handlar det också mycket om fiberfördelningen, dvs hur mycket av vilken sorts fibrer det finns i denna muskel som du vill förstora.
Men jag tror den största anledningen till att bodybuilders till större del har större muskler än en tyngdlyftare t.ex. Är tack vare isolationsövningar.
Men hur man tränar spelar roll så klart.
Jag kör endast en, två övningar på mina "bendagar", och jag är starkare i knäböj än vad alla mina kompisar är, även om de tar mer i bensparken. Men muskelns storlek och kraften den kan generera hänger ihop.
Skillnaden kommer vid vad kroppen är van med. (ur ett styrkeperspektiv).
Citera
2013-09-27, 00:57
  #7
Medlem
Danniebojs avatar
Sarcoplasmisk träning och Myofibril träning, där får du ganska mycket svar
Citera
2013-09-27, 18:21
  #8
Medlem
Det är inte så mycket skillnad egentligen som ren tränande. Såvitt som jag har hört på internet så utvecklades konceptet 5X5, som anses vara träning för styrka, utav byggare för att lägga på sig massa. Lite högre repsantal ger mer "pump" alltså sarkoplasmatisk hypertrofi, vilket gör att mer vätska ansamlas i musklerna, men denna vätska går bort snabbt när man tar ett uppehåll från träningen. Man blir starkare av 3 reps, men också av 10 reps. Det som är bättre med 3 reps är att man får en "viktvana" och kan utnyttja sin styrka bättre just för syftet att lyfta tungt i en repetition.

Ett slags "bevis" för mina tankegångar är att styrkelyftare som tävlar i viktklasser ofta är ganska rippade, och de tränar ju enbart för styrka.
Citera
2013-09-27, 21:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fura
Såvitt som jag har hört på internet så utvecklades konceptet 5X5, som anses vara träning för styrka, utav byggare för att lägga på sig massa.

Stronglifts 5×5 kommer från början ifrån Arnold Schwarzeneggers idol och mentor Reg Park som var en engelsk kroppsbyggare.

Starting strength är ett program utvecklat av amerikanen Mark Rippetoe, respekterad tränare av styrkeatleter och själv en före detta styrkelyftare som tävlade under 80-talet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback