Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-24, 16:27
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sw00w
Sluta snacka om saker du inte fattar ett skit om. Dom har utvecklat detta spelet i mer än 5 år. Kostnaden att utveckla det här spelet är över alla spel och filmer någonsin. Grunden till detta spel byggs på hårdvaran som är i Xbox 360 och PS3.

Och då ska dom bara skippa de 2 konsolerna som sålts i mer än 100 miljoner ex. för att kanterna inte är jämna och frameraten är dålig?
Jag kan lova dig att PC har sålts i mer än 100 miljoner exemplar.
Citera
2013-09-24, 16:38
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Jag är inte helt övertygad om att konsolerna skulle ha större användarbas. Titta på de största spelen på pc just nu: Tex. League of Legends, ett skitspel i min mening men har 70 miljoner spelare, varav 30 miljoner är aktiva idag.

Du kan inte jämföra ett spel från den genren med GTA, det måste du väl ändå förstå? Att GTA V skulle ha blivit ett bättre spel om det var exklusivt för PC är inget snack om saken. Men det hade garanterat varit en sämre affär för Rockstar. Snittpriset på PC spel är ungefär hälften av vad konsolspelen kostar med så jag antar att det skulle behövas mycket högre volymer för att nå bra resultat på PC.

För att tillägga så skrev aldrig jag att konsoler hade större användarbas. Jag skrev bokstavligen att vinst är viktigare än volym, vilket jag anser borde uppfattas som att jag anser PC ha fler användare.
Senast redigerad av hockexx 2013-09-24 kl. 16:49.
Citera
2013-09-24, 16:40
Medlem
Spelet har redan sålt för över 800 miljoner dollar, inte en chans att det ens hade varit nära om det bara varit till PC. kanske 300-400 max i så fall.
Senast redigerad av Spelguden 2013-09-24 kl. 16:42.
Citera
2013-09-24, 16:44
Medlem
Citat:
Jag kan lova dig att PC har sålts i mer än 100 miljoner exemplar.
Ganska självklart, ja. PC är dock inte bara för gaming, utan det används till mycket mer än det. Alltså är dom siffrorna mycket lägre än de till konsolerna.

Det är helt enkelt inte värt att prioritera PC i första hand när det gäller ett sånt här stort spel. Varför kan ni som vägrar lira spelet på konsoler bara vänta istället för att sitta på internet o gråta? Det är inte så att Rockstar inte vill släppa spelet samtidigt på alla plattformer, det finns bara inte möjlighet till det.
Citera
2013-09-24, 17:04
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Piratkopieringen är överdriven. Du vet om att det finns stor piratkopiering till Xbox 360 också va? Varför släpper dom det till den konsolen då?

Vilket argument

Piratkopieringen till konsoll är ju dock mycket mindre än till PC, då du måste chippa/flasha enheten kontra bara tanka en torrent.

Sen är det ju som bekant massor av snorungar som håller sig till den enklare konsollen och de har ju gnäll-access till föräldrarnas plånböcker, vilket är väldigt lukrativt för försäljarna.
Citera
2013-09-24, 17:09
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sw00w
Ganska självklart, ja. PC är dock inte bara för gaming, utan det används till mycket mer än det. Alltså är dom siffrorna mycket lägre än de till konsolerna.

Det är helt enkelt inte värt att prioritera PC i första hand när det gäller ett sånt här stort spel. Varför kan ni som vägrar lira spelet på konsoler bara vänta istället för att sitta på internet o gråta? Det är inte så att Rockstar inte vill släppa spelet samtidigt på alla plattformer, det finns bara inte möjlighet till det.

Jag har inget problem med att vänta. Problemet är ju att spelkvalitén blir gravt lidande i och med att det inte görs en exklusiv version för konsol/PC. Så för min del blir det inget GTA köp oavsett plattform då spelet i grunden är kraftigt begränsat.

Men samtidigt har jag full förståelse för Rockstar, det är inte dom jag beskyller utan konsolspelare som nöjer sig med för låg standard på konsoler. Varför inte utveckla kraftigare konsoler med samma mjukvara i princip? Det går att uppgradera konsoler med även om utvecklingskostnaden för hårdvaran kan vara ganska saftig beroende på vilken typ av hårdvara vi pratar om. Man behöver inte mjölka samma hårdvara i nästan ett decenium, det går utmärkt att byta grafikkrets åtminstone.

Slutar folk köpa skit så får tillverkaren gott förbättra skiten tills det säljer igen, svårare än så är det inte.
Citera
2013-09-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Jag har inget problem med att vänta. Problemet är ju att spelkvalitén blir gravt lidande i och med att det inte görs en exklusiv version för konsol/PC. Så för min del blir det inget GTA köp oavsett plattform då spelet i grunden är kraftigt begränsat.

Men samtidigt har jag full förståelse för Rockstar, det är inte dom jag beskyller utan konsolspelare som nöjer sig med för låg standard på konsoler. Varför inte utveckla kraftigare konsoler med samma mjukvara i princip? Det går att uppgradera konsoler med även om utvecklingskostnaden för hårdvaran kan vara ganska saftig beroende på vilken typ av hårdvara vi pratar om. Man behöver inte mjölka samma hårdvara i nästan ett decenium, det går utmärkt att byta grafikkrets åtminstone.

Slutar folk köpa skit så får tillverkaren gott förbättra skiten tills det säljer igen, svårare än så är det inte.
Sant så sant.

Själv är jag en PC lirare sen många år tillbaks men GTA är ett sånt spel som jag bara inte kan vänta på. Tyvärr så är majoriteten av gamers idag okunniga. De tror att en PC som kör BF3 i 60 FPS plus på relativt höga inställningar kostar 15 000 kr. Dom är så "hjärntvättade" av Microsoft och Sony så de knappt förstår hur mycket de nuvarande konsolerna har saktat ner utvecklingen av spel.

När dom sätter sig o lirar BF4 på sina "next-gen" konsoler kommer dom bli helt chockade av hur bra spelet ser ut och hur stor skillnad det är mellan 30 och 60fps. Kommer troligen se ut som BF3 på medium inställningar och 60hz gör idag på PC.
Citera
2013-09-24, 18:14
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag förstår helt Rockstar som tvekar/väntar med att släppa det till PC för visst piratkopieras det friskt men hade de kunnat svenska hade jag föreslagit dem att följa tanken Rocksteady hade angående piratkopiering av Batman: Arkham Asylum.
Där funkade det hur bra som helst i början och plötsligt kunde man inte använda grappler längre, vilket gjorde att man inte kom vidare.
Nå, en ny crack var snart ute och alla spelade vidare tills alla insåg att de gjort samma sak igen och den här gången tog det bra mycket längre tid innan det kom ut en crack...varpå alla köpte spelet.

Vanliga kopieringsskydd är närmast värdelösa.
Antingen har de som köpt spelet större problem än piraterna att kunna spela - Starforce som lysande exempel - eller så är det knäckt på fem minuter så alla kan spela - Assassins Creed-serien t ex - och då kan man lika gärna följa Stardock som släppte iaf två briljanta spel helt utan kopieringsskydd, vilket i längden lönade sig: folk betalade mer än vad de skulle gjort om de köpt det på vanligt vis.

Nå, jag som inte har någon konsol och inte tänker slänga ut pengar på att köpa en - särskilt när jag läser många rapporter om att det hackar och ser förjävligt ut i allmänhet - väntar gärna tills det släpps till PC.
Citera
2013-09-24, 20:14
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelguden
Spelet har redan sålt för över 800 miljoner dollar, inte en chans att det ens hade varit nära om det bara varit till PC. kanske 300-400 max i så fall.
Hur kom du fram till dessa siffror?
Citera
2013-09-24, 21:09
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Hur kom du fram till dessa siffror?

http://www.sweclockers.com/nyhet/17621-grand-theft-auto-v-drog-in-800-miljoner-dollar-pa-ett-dygn

Så nu kan du hålla käften.
Citera
2013-09-24, 23:14
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
http://www.sweclockers.com/nyhet/17621-grand-theft-auto-v-drog-in-800-miljoner-dollar-pa-ett-dygn

Så nu kan du hålla käften.
Nej. Jag menar hur han kom fram till att pc endast skulle dra in 400 miljoner.

Du kanske ska hålla käften istället?
Citera
2013-09-24, 23:41
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Jag anser att jag har rätt. PC har fler användare.

Trollar du eller är du utvecklingsstörd?

Exempel: GTA 4 har sålt 10.45 miljoner ex till Xbox 360, 9.87 miljoner ex till Playstation 3 och 0.75 miljoner ex till PC.

Vilket låter mest lönsamt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in