Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-22, 18:35
  #1
Medlem
Kitakos avatar
Hallå där. Har under ca 3 års tid lärt mig programmera i diverse språk. Till mestadels PHP och andra mer web-inriktade språk (vilka jag blivit väldigt bra på, enligt mig själv), men även grunder i C++ och java. Jag kan absolut grunderna för programmering och allt vad det innebär, men jag kan inte för 5 öre bestämma mig för vad jag ska gå vidare med? Jag funderar på att gå "all in" och skaffa jobb som programmerare, men jag vet inte vilket språk jag ska rikta in mig på. Har läst runt lite och kollat "pros & cons", men kan ändå inte bestämma mig. Java gillar jag inte riktigt, vet inte riktigt varför. C++ gillar jag mer, men det känns ändå inte helt rätt. Har läst lite om Haskell, men jag tror att det kommer bli för komplicerat för mig att ta an som första "inriktning".

Vad tycker ni?
Citera
2013-09-22, 18:37
  #2
Medlem
xposeds avatar
Vad är målet? Om du vill få jobb är väl första steget att se vad arbetsgivarna söker efter?
Citera
2013-09-22, 18:39
  #3
Medlem
Kitakos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposed
Vad är målet? Om du vill få jobb är väl första steget att se vad arbetsgivarna söker efter?

Nja, mitt mål är inte att få jobb utan det är snarare för att jag är otroligt fascinerad av datorer och programmering. Allt är så logiskt. Hoppas det gör saken lite klarare!
Citera
2013-09-22, 19:02
  #4
Medlem
kinesarsles avatar
Det du ska göra är inte främst att bestämma dig för vilket språk du ska lära dig, utan snarare att lära dig olika sorters koncept. Att lära sig programmera funktionellt kan vara ett bra steg vidare och då kan ML vara en bra ingång.

Du ska med andra ord inte rikta in dig på ett språk. Som du säkert har märkt är C++ och Java mycket lika till sin uppbyggnad, och det är mycket lätt att koda det ena om du kan det andra. Det är småsaker man ska lära om. Däremot är steget från PHP till Java mycket större.
__________________
Senast redigerad av kinesarsle 2013-09-22 kl. 19:09.
Citera
2013-09-22, 22:10
  #5
Medlem
Kitakos avatar
Objekt-orienterat tycker jag om extremt mycket och det är väldigt intressant, har tittat lite på C++ kod och tycker att det verkar trevligt på något sätt. Ska jag köra på de?
Citera
2013-09-22, 23:08
  #6
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitako
Objekt-orienterat tycker jag om extremt mycket och det är väldigt intressant, har tittat lite på C++ kod och tycker att det verkar trevligt på något sätt. Ska jag köra på de?
Personligen rekommenderar jag Java framför C++, då det senare är betydligt lättare att skaffa sig dåliga programmeringsvanor i.



Men saker jag tycker du bör fundera på att kika på är exempelvis:

Grundläggande algoritmkonstruktion med tid- och rumkomplexitet.
Objektorientering
Testmetodik, dvs konsten att skriva tester till dina program
Refactoring, konsten att förbättra koden med avseende på läsbarhet och expanderbarhet och liknande

Lite matematik är också bra. Kika främst på analys, linjär algebra och kombinatorik.
Citera
2013-09-23, 10:23
  #7
Medlem
Kitakos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Personligen rekommenderar jag Java framför C++, då det senare är betydligt lättare att skaffa sig dåliga programmeringsvanor i.



Men saker jag tycker du bör fundera på att kika på är exempelvis:

Grundläggande algoritmkonstruktion med tid- och rumkomplexitet.
Objektorientering
Testmetodik, dvs konsten att skriva tester till dina program
Refactoring, konsten att förbättra koden med avseende på läsbarhet och expanderbarhet och liknande

Lite matematik är också bra. Kika främst på analys, linjär algebra och kombinatorik.

Tackar så mycket för inlägget, har anmält mig till flera mattekurser och det andra studerar jag nog in på egen hand!
Citera
2013-10-08, 15:06
  #8
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitako
Tackar så mycket för inlägget, har anmält mig till flera mattekurser och det andra studerar jag nog in på egen hand!

Jag har jobbat inom webbutveckling i ungefär 5 år nu.. och jag har aldrig behövt använda mer än plus/minus/gånger/delat i princip..

Och man behöver inte algebra för att förstå: c = a + b
Citera
2013-10-10, 16:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Jag har jobbat inom webbutveckling i ungefär 5 år nu.. och jag har aldrig behövt använda mer än plus/minus/gånger/delat i princip..

Och man behöver inte algebra för att förstå: c = a + b

Beror väl lite på vad man inom programmering man sysslar med, i spelprogrammering kan jag tänka mig att de behövs en del Mattematik, i webbutveckling beror också helt på vad man utvecklar.

Men jag håller ändå med dig inom just webbutveckling, jag har nog inte behövt mer än de basic och modulos.
Citera
2013-10-10, 17:51
  #10
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drest
Beror väl lite på vad man inom programmering man sysslar med, i spelprogrammering kan jag tänka mig att de behövs en del Mattematik, i webbutveckling beror också helt på vad man utvecklar.

Men jag håller ändå med dig inom just webbutveckling, jag har nog inte behövt mer än de basic och modulos.

Aa, spelutveckling är en annan femma.. jag har själv försökt sätta mig in i det förut. Men jag har verkligen inte hjärna för sådant.
Där krävs det verkligen mycket "hjärnkapacitet" för att lyckas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback