Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-09-27, 07:58
  #25
Medlem
EU är i grunden en tvångsorganisation, där ett antal starkt övertygade grupper av människor vill påtvinga oss andra deras vilja. Det kommer bara att bli värre, ty de inser inte att denna sorts politik till slut kommer att haverera EU-projektet. Om ijte allt för lång tid, så kommer det att resas krafter inom EU, att även EU-kritiska uttryck skall "begränsas", ty denna sorts politiker avskyr i grunden en grundläggande opposition.
Citera
2013-09-30, 11:53
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
OK. Tack för att du tog dig tid att kolla upp detta. Att dokumentet ligger på parlamentets server beror dock inte bara på att det åberopats i en debatt eller diskuterats i en informell arbetsgrupp, som du förmodade ovan. Parlamentets Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs hade dokumentet på sin dagordning den 17 september:

17 September 2013, 10.45 – 11.30

11. Framework Statute for the Promotion of Tolerance
LIBE/7/13695


• Presentation by the Group of Eminent Legal Experts from the European Council on Tolerance and Reconciliation (ECTR)


Det är med största sannolikhet just därför som dokumentet låg på servern.

Frågan är varför utskottet ägnade 45 minuter åt dokumentet, och hur denna första dragning kan komma att följas upp. Kanske du kan kommentera det?

Ptja, parlamentet är en pratinstitution. Vi pratar hela tiden. Med varandra, med väljare, med kommissionen, med representanter från våra regeringar. Alla är intresserade av att prata med oss och vill att vi ska lägga yttersta vikt vid deras viktiga åsikter.

Vi följer ogärna och sällan goda råd. I processen att syntetisera tes och anti-tes har vi ibland problem. Jag skulle inte lägga så stor vikt vid att någonting diskuterats i 45 minuter. Senast förra veckan pratade jag i nästan 90 minuter om varför det är en extremt dålig idé att låta företag på egen hand diskutera sig fram till om de ska vara ansvariga för när de har gjort saker fel. Jag tror att vissa av mina kollegor efteråt lät sig dra slutsatsen att företag förstås kommer att föredra att slippa vara ansvariga för att de har gjort fel, men det återstår att se.

Citat:
Vad gäller kommissionens hemlighetsmakeri, så var det inte min avsikt att framställa dem som ett organ helt utan insyn. Men brukar de verkligen redovisa alla detaljer om sina kontakter med intressegrupper och lobbyister?

Det finns ingen beslutsfattande institution som gör det. Inte i Sverige heller, eller till och med ännu mindre i Sverige än i EU. Vem pratar med Henrik Ishihara och Annie Lööf? Jag vet ungefär, men bara av misstag. Så vitt jag vet behöver varken Ishihara eller Lööf redovisa på vilket sätt de drar sina kloka slutsatser om nationens framtid.

Parlamentet är vanligtvis lättare att lobba än kommissionen eftersom parlamentet saknar sakkunskap och tillräckligt med tid att arbeta med förslag. Men hur man skapar transparens i den politiska processen är sannerligen ingen lätt fråga. Man ska naturligtvis inte förhålla sig okritisk till kommissionen heller, men jag har svårt att se att just kommissionen är den främsta eller sämsta symbolen för brist på transparens.

Just nu håller kommissionen på att total-fucka telekommarknaden, men det gör de ju helt öppet - vi VET att det här är resultatet av starkt inflytande från Telefonica, DT och Orange på kommissionen, så det går inte att säga att det är otransparent. Det man kan säga är att till exempel jag inte tror att dessa tre före detta statsmonopol kanske är de som är i bäst behov av skyddslagstiftning.

Citat:
Jag har inte precis fått det intrycket av tidigare affärer där olika utkast till lagförslag som bollats mellan kommissionen och lobbyister antingen läckts till media eller sent omsider och högst motvilligt offentliggjorts.

Det var därför jag undrade om vi kan vara säkra på att ECTR inte för parallella diskussioner med kommissionen om något slags initiativ till ramlagstiftning i dokumentets anda.

Att det inte är ett färdigt lagförslag har du förstås helt rätt i. Men det skulle lätt kunna bearbetas till att bli ett lagförslag.

Det är mycket osannolikt att det blir ett lagförslag. Jag tror att man ska se det här som en 45 minuters-diskussion bland många andra. Om allting som diskuterades i parlamentet blev till politik skulle inga européer vara arbetslösa, småföretag inte ha några problem och konkurrens på marknaden ledsagande för vårt politiska beslutsfattande. Dessutom skulle vi kraftfullt verka för upprätthållandet av mänskliga rättigheter. Och det gör vi ju inte.
Citera
2013-09-30, 17:26
  #27
Moderator
Siegfrids avatar
Håll er till ämnet, den ryska politbyrån ingår till exempel inte i EU.
Inlägg raderade.
/Mod.
Citera
2013-09-30, 17:35
  #28
Medlem
slaeshs avatar
EU måste störtas så fort som möjligt eftersom vi inte har möjlighet att bestämma vilka som styr skiten
Citera
2013-10-28, 01:30
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu handlade just det stycket om ungdomar, som alltså enligt förslaget skulle få någon slags terapi där de talas till rätta i stället för straff. Inte helt olikt det svenska systemet idag, där omyndiga brottslingar får prata med socialen.

Fast nu står det bara att de ska genomgå rehabiliteringsprogram. Med lite kreativt tänkande kan man säkert inkludera en hel del i det begreppet.

Hur som helst verkar det hela vara ett ideologiskt missfoster och jag personligen kommer inte ligga vaken på nätterna och bekymra mig över det. Sveriges etablerade partier är alldeles för bekväma för att försöka införa något så besvärligt och svåradministrerat som åsiktsdiktatur.

/SD-trollet
Citera
2013-10-28, 12:44
  #30
Medlem
Skors avatar
Väldigt spännande och samtidigt jävligt skrämmande att man får följa förvandlingen till en totalitär stat i realtid på hemmaplan, var verkligen inte något jag trodde skulle ske i Sverige, eller ens i Västeuropa i ungdomen.
Citera
2013-10-29, 21:05
  #31
Medlem
Hur ska dessa "lagar" efterlevas då? Den svenska polisen klarar inte ens av att gripa ungdomar längre Nu är det alltså tänkt att dom även ska ut och jaga oliktänkande? Haha.

Det är bara lite fåniga ord på ett papper.
__________________
Senast redigerad av Grishka 2013-10-29 kl. 21:07.
Citera
2014-01-14, 18:04
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Helt jävla sjukt. Trodde att vi var ensamma här i Sverige om sådana här förolämpningar gentemot yttrandefriheten. Nu ska tydligen hela unionen lyda under samma tyranni.





Det kommer alltså att bli totalt förbjudet att i allmänheten kritisera religiösa, sexuella, etniska grupper etc. helt och hållet? Verkar som det fria ordet bara kommer gälla åt ett håll...

Edit: En intressant fråga - Hur kommer internetforum såsom Flashback (och andra sociala medier som bloggar, exempelvis) bli tvungna att förhålla sig till restriktioner som dessa, om alls?

Lär ju dock bli olagligt för feministerna att kollektivt skuldbelägga män, många feministiska uttalanden kommer bli olagliga
Citera
2014-02-02, 16:53
  #33
Medlem
FlamingBacons avatar
Vänta bara tills de utropar EU som en förkämpe för dessa rättigheter och därmed förklarar all EU kritik som krypto-hatbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av itsok68
Lär ju dock bli olagligt för feministerna att kollektivt skuldbelägga män, många feministiska uttalanden kommer bli olagliga

Det kan du väl inte tro på själv? Precis som lagarna inte förhindrar turkar från att vara rasistiska mot tyskar, pakistanier att vara rasistiska emot britter, kommer den inte heller förhindra feminister eller systemets övriga hantlangare att "hata" sina fiender.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback