2011-11-29, 23:07
Medlem
CEBZs avatar
Var på möte med aktiespararna idag @Bromma Gymnasium. Tipset därifrån var bland annat volvo, proffice och autoliv.
Citera
2011-11-30, 14:48
Medlem
Caparzos avatar
Vilken saftig käftsmäll från Aros. Vinstvarning, prognostiserat nollresultat i fjärde kvartalet och uppsägningar. Aktien är ner nästan 20 % och jag har inte kollat, men med AQ som största innehav räknar jag med att portföljen tagit duktigt med stryk. Vinsten hittills är 4,88 kronor och helårsvinsten kanske blir någonstans däromkring. Det intressanta är att tidiga verkstadsbolag som Volvo och Scania rapporterar avplanad efterfrågan och några bolag rapporterar försämrade marginaler, men AQ, som har ABB som största kund och brukar ligga relativt sent i konjunkturcykeln, rapporterar denna käftsmäll. Det indikerar förstås att problemen som AQ upplever är bolagsspecifika och det gör mig än mer orolig. Hade ett liknande pressmeddelande skett under brinnande lågkonjunktur, hade det inte förvånat, men i tider som dessa, när vi först befinner oss i början på en förmodad lågkonjunktur, gör det mig förvånad.

I Q3 var bedömningen att faktureringen sannolikt skulle överstiga 2 200 Mkr, nu är prognosen att faktureringen kommer att vara runt 2 100 Mkr för helåret. Att så drastiskt tappa en så stor del av faktureringen innebär givetvis i kombination med engångskostnader som kommer behöva tas i q4 och i q1 en betydligt sämre lönsamhet. Något som försvårar skadebedömningen är att ledningen inte konkretiserar vad som händer, några kommentarer från dem hade inte skadat.

En käftsmäll som sagt och visst börjar dysterkvisten inom mig att ifrågasätta AQ, är AQ det kvalitetsbolag son jag trott, eller tyder de förmodat bolagsspecifika problemen på att saker och ting gått snett? Jag behåller mina aktier tills vidare och konstaterar att det inte alltid går som planerat.
Citera
2011-11-30, 16:33
Medlem
Caparzos avatar
Har fått besked via mejl och det rör sig enligt ledningen inte om bolagsspecifika problem, utan om att hela branschen har det tufft för tillfället. Vidare är den lägre efterfrågan hänförlig till oväntat många kunder i olika segment, vilket kan innebära ett stökigt fjärde kvartal för en del av bolagen.
Citera
2011-11-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Har fått besked via mejl och det rör sig enligt ledningen inte om bolagsspecifika problem, utan om att hela branschen har det tufft för tillfället. Vidare är den lägre efterfrågan hänförlig till oväntat många kunder i olika segment, vilket kan innebära ett stökigt fjärde kvartal för en del av bolagen.

Tråkigt att ditt andra största innehav jämte Nokia nu också kraschat! Lider med dig.

Jasså, det är inte bolagsspecifikt för Aros - utan för hela branschen? Märkligt, vilka andra verkstadsaktier har vinstvarnat för 0-resultat?
Citera
2011-11-30, 23:12
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Tråkigt att ditt andra största innehav jämte Nokia nu också kraschat! Lider med dig.

Jasså, det är inte bolagsspecifikt för Aros - utan för hela branschen? Märkligt, vilka andra verkstadsaktier har vinstvarnat för 0-resultat?

Så drastiskt är det inte denna gång. Ägde AQ även när vinstvarningen för första kvartalet 2010 kom. Det som händer nu är förmodligen inte början på en långsam död för ett företag det tidigare gått bra för, till skillnad från Nokia. Det är min förhoppning åtminstone.

Med hela branschen syftade jag på branschen underleverantörer till industrin och det stämmer att inte börskollegor såsom Note och Partnertech vinstvarnat än. Vi kan konstatera att Aros är tidigt ute, eftersom vinstvarningar vanligtvis inte kommer innan kvartalet är slut, men givet att kunderna inte bara ratar aros, kan fjärde kvartalets rapporter för många bolag bli sämre än många väntat sig. Kanske är företagen nu snabbare med att trycka på bromspedalen än tidigare, det får tiden utvisa.
Citera
2011-12-04, 21:04
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ja, Aros Quality är ju verksam i en cyklisk bransch och då händer sådant emellanåt.

Men låt oss sätta vinstvarningen i perspektiv.
Det blir visserligen bolagets högsta omsättning genom tiderna, men istället bara tredje bästa rörelseresultatet någonsin.

Med nollresultat fjärde kvartalet bör det ändå hamna på runt 117 mkr, jämfört med 86 året innan.

Jag äger i dagsläget inga aktier i bolaget, men är absolut inte främmande för att köpa in mig igen.
Citera
2011-12-04, 22:48
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ja, Aros Quality är ju verksam i en cyklisk bransch och då händer sådant emellanåt.

Men låt oss sätta vinstvarningen i perspektiv.
Det blir visserligen bolagets högsta omsättning genom tiderna, men istället bara tredje bästa rörelseresultatet någonsin.

Med nollresultat fjärde kvartalet bör det ändå hamna på runt 117 mkr, jämfört med 86 året innan.

Jag äger i dagsläget inga aktier i bolaget, men är absolut inte främmande för att köpa in mig igen.

Visst har du helt rätt i vad du säger och det är i tider som dessa som jag är oerhört glad att ledningen äger den största delen av bolaget, samtidigt som balansräkningen är solid. Ledningen lär göra allt de kan för att återfå lönsamhet. Hade varit betydligt mer orolig om banken varit nära att kräva NE och ledningen inte haft något incitament att lösa problemen. Nu hoppas jag bara att det här inte är den första i raden av ett antal svårigheter framöver.
Citera
2011-12-07, 19:19
Medlem
Citat:

Med hela branschen syftade jag på branschen underleverantörer till industrin och det stämmer att inte börskollegor såsom Note och Partnertech vinstvarnat än. Vi kan konstatera att Aros är tidigt ute, eftersom vinstvarningar vanligtvis inte kommer innan kvartalet är slut, men givet att kunderna in

Nu är det 20 dagar kvar av Q4, vilka fler underleverantörer har vinstvarnat om ett nollresultat förutom Aros?

Branschen tycks vara normaliserad, varken högtryck eller lågtryck, att döma av de underleverantörer jag följer:

INDUTRADE: STARKT NOVEMBER, LJUSA UTSIKTER ENL VD - RTRS

15:12
STOCKHOLM (Direkt) Indutrade har fortfarande en positiv organisk orderingång i november och många av koncernens bolag har en ljus syn på nästkommande år.

Det sade Indutrades vd Johnny Alvarsson i en intervju med Reuters på onsdagen.

Framför allt energisektorn går bra: Johnny Alvarsson talar om rekordingång och ett starkt 2012, och ifrågasätter på ett mer generellt plan den dystra konjunkturbild som media målar upp.
Citera
2011-12-08, 01:24
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Nu är det 20 dagar kvar av Q4, vilka fler underleverantörer har vinstvarnat om ett nollresultat förutom Aros?

Branschen tycks vara normaliserad, varken högtryck eller lågtryck, att döma av de underleverantörer jag följer:

Indutrade är inte direkt jämförbar konkurrent till AQ. Indutrade är snarare grossist. Att ingen vinstvarnat innebär inte att allt är frid och fröjd. Ledningen kan givetvis ha dålig koll och det kan vara så att alla bolag utom Aros levererar fantastiska Q4-rapporter, men den diskussionen tar jag gärna med dig då. Till skillnad från Aros har exempelvis Partnertech en vana att kvartal efter kvartal redovisa förluster och därför behöver de inte vinstvarna om de gör miljonförluster, eftersom ingen förväntar sig mer. Att vinstvarningen uteblir innebär inte att allt rullar på, det kan också vara så att förväntningarna helt enkelt är låga.
Citera
2011-12-08, 19:41
Medlem
Citat:
Indutrade är inte direkt jämförbar konkurrent till AQ. Indutrade är snarare grossist. Att ingen vinstvarnat innebär inte att allt är frid och fröjd. Ledningen kan givetvis ha dålig koll och det kan vara så att alla bolag utom Aros levererar fantastiska Q4-rapporter, men den diskussionen tar jag gärna med dig då. Till skillnad från Aros har exempelvis Partnertech en vana att kvartal efter kvartal redovisa förluster och därför behöver de inte vinstvarna om de gör miljonförluster, eftersom ingen förväntar sig mer. Att vinstvarningen uteblir innebär inte att allt rullar på, det kan också vara så att förväntningarna helt enkelt är låga.

App app app, jag har inte påstått att branschen kommer gå obemärkt förbi vad vi nu kan se utspelas på våra finansmarknader. Det råder mer eller mindre konsensus, bland såväl analytiker som bolagsrepresentanter dem själva, att en avmattning/normalisering kommer ske. Detta tror jag också på. Vad jag däremot inte tror på är att en majoritet av verkstadssektorn levererar ett NOLLRESULTAT i Q4. Detta hävdade du via säga att det inte var bolagsspecifikt aros det rörde sig om, utan hela branschen var utsatt i samma grad.

Skickliga bolag kommer kunna parera förluster i Q4, precis som flera skickliga industribolag parerade nedgångarna häromåren.
Citera
2011-12-08, 22:14
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Vad jag däremot inte tror på är att en majoritet av verkstadssektorn levererar ett NOLLRESULTAT i Q4. Detta hävdade du via säga att det inte var bolagsspecifikt aros det rörde sig om, utan hela branschen var utsatt i samma grad.

Skickliga bolag kommer kunna parera förluster i Q4, precis som flera skickliga industribolag parerade nedgångarna häromåren.

Jämför inte äpplen och päron, men du har rätt i att jämförbara underleverantörer inte kommer att leverera NOLLRESULTAT, utan en del lär leverera NEGATIVT RESULTAT. Jag hävdade inte att alla bolag drabbats. Det jag sade var att ledningen i dag gör bedömningen att branschen drabbats.

Innan Q4-rapporten är ute med mer detaljer är det vanskligt att sitta och gissa, men AQ:s ledning tvivlar jag inte på. De byggde upp bolaget från grunden och tjänade bra med pengar under 2009. Låt oss granska bolagsrapporterna för Q4 och sedan göra eventuella lekmannaanalyser. Då kan vi se om AQ ens gör förlust.
Citera
2011-12-11, 23:35
Medlem
Twixess avatar
har en lite rolig tävling med en polare vem som kan förvalta 5000 kr bäst så tänkte höra här någon som har något bra aktietips som ni förstår kan det inte vara något långsiktigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in