2010-04-08, 19:57
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Varför tror du på Bilia?
För att han tror att stimulanspolitiken har varit lyckad?
Citera
2010-04-08, 20:23
Medlem
Caparzos avatar
Ni snackar om Bilia, jag låter siffrorna tala för sig själva: http://www.borsdata.se/?page_id=1198
Vad ser vi?

Marginal på 2 %, ruskigt lågt. Räntabilitet på EK är i snitt 11 % och har på senare år varit lägre. Detta trots att soliditeten i snitt legat på 25 %. Trots kraftig belåning har man inte lyckats få bättre resultat, vilket jag tycker är förvånansvärt. Vinsten har inte tickat på stabilt uppåt utan hackat, som om någon med Parkinsons sjukdom ritat vinstgrafen.

Bättre än så ska det vara för att jag ska vara intresserad, jag avstår.
Citera
2010-04-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Ni snackar om Bilia, jag låter siffrorna tala för sig själva: http://www.borsdata.se/?page_id=1198
Vad ser vi?

Marginal på 2 %, ruskigt lågt. Räntabilitet på EK är i snitt 11 % och har på senare år varit lägre. Detta trots att soliditeten i snitt legat på 25 %. Trots kraftig belåning har man inte lyckats få bättre resultat, vilket jag tycker är förvånansvärt. Vinsten har inte tickat på stabilt uppåt utan hackat, som om någon med Parkinsons sjukdom ritat vinstgrafen.

Bättre än så ska det vara för att jag ska vara intresserad, jag avstår.

Bolaget har en genomsnittlig direktavkastning på 7% sedan 1999. Utdelningsandelen ligger på 87%. Detta tycker jag verkar ganska bra.
Citera
2010-04-08, 22:44
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
För att han tror att stimulanspolitiken har varit lyckad?
Men varför just en bilåterförsäljare? Och av alla bilåterförsäljare, varför just Bilia? Och varför gillar han företaget trots de risiga siffror Caparzo plockade fram?
Citera
2010-04-08, 22:48
Medlem
Divergenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Vad tror ni om Bilia? Nybilsförsäljningen lär väl skjuta fart på allvar snart.

Jag bevakar denna aktie just nu - i blankningssyfte. Då jag vet att de flesta använder sig av FA och jag själv är en TA-brukare så kan jag be alla FA-brukare att ignorera mina argument nedan då de knappast lär vara av intresse:

Vi har sett en stor IHS (Inverterad Huvud Skuldra) vars optimala prismål nåddes redan vid 82,31 - uppgången efter det att denna nivå nåddes har varit divergent dvs. ej bekräftats av ett flertal indikatorer. Detta kan vi tolka som en varningssignal - det jag håller utkik efter just nu är någon form av BEAR-formation för att börja bygga korta positioner. Innan vi ser någon form av avslut på denna sk "directional action" så måste (i dagsläget) nivån 85,20 brytas igenom så det blir väl bara att fortsätta vänta..

Bolaget har ju rapport den 29/4 och handlas utan utdelning (3 kronor) den 30/4 och det finns som sagt en del varningssignaler för en framtida rekyl nedåt. Kanske till följd av "besvikelser" som media kallar det?

Aktiens trend känns för närvarande rätt ohälsosam med andra ord om det inte dyker upp några BULL-formationer snart som berättigar fortsatt uppgång.
Citera
2010-04-08, 22:58
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Bolaget har en genomsnittlig direktavkastning på 7% sedan 1999. Utdelningsandelen ligger på 87%. Detta tycker jag verkar ganska bra.

Jag tycker det verkar ganska dåligt att enbart 13 % av vinsterna återinvesteras i bolaget. Direktavkastningen har varit hög för att bolaget väljer att dela ut den största delen av vinsterna i stället för att visa tillväxt och ge sina aktieägare mervärde. Inte ens Fortum, som har låg tillväxt, delar ut så här mycket. Hade mer pengar återinvesterats hade direktavkastningen varit högre och direktavkastningen är inget värd ifall bolaget inte visar upp fina vinster.
Citera
2010-04-08, 23:02
Medlem
Citat:
Om jag inte skulle röra vid SAS med en tre meter lång pinne så skulle jag inte röra vid Morphic med en som var tre ljusår lång. Det har jag sagt i minst fyra år, det enda jag ångrar är att jag inte började blanka den stenhårt på den tiden.

Ligger ca 9000kr back på morphic, frågan är om man ska sälja och hitta någonting annat intressant?
Citera
2010-04-08, 23:06
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trexake
Ligger ca 9000kr back på morphic, frågan är om man ska sälja och hitta någonting annat intressant?
Ja, bort med skiten. Förhoppningsvis har du inte aktierna i en kapitalförsäkring utan i en vanlig depå. Då kan du dra av 70 % av förlusten, det vill säga 9000*0,7=6300 kronor. Jag vet dock inte om det måste kvittas mot kursvinster eller om det kan kvittas mot inkomst av tjänst, alltså vanlig kommunalskatt/statlig skatt. Någon som vet?
Citera
2010-04-08, 23:09
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ja, bort med skiten. Förhoppningsvis har du inte aktierna i en kapitalförsäkring utan i en vanlig depå. Då kan du dra av 70 % av förlusten, det vill säga 9000*0,7=6300 kronor. Jag vet dock inte om det måste kvittas mot kursvinster eller om det kan kvittas mot inkomst av tjänst, alltså vanlig kommunalskatt/statlig skatt. Någon som vet?

Så roligt ska vi inte ha det.
Citera
2010-04-08, 23:14
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Så roligt ska vi inte ha det.
Fan också. Är du säker?
Citera
2010-04-08, 23:23
Medlem
Hur fungerar det där, när man ska deklarera nu?

Har gjort en del vinster på aktier, även några små förluster.

Om jag vitt ett tillfälle vann pengar på aktie A, och senare förlorade lite pengar på Aktie A, hur skall detta deklararas? Vad kan man göra för avdrag?
Citera
2010-04-09, 07:26
Medlem
Alteregorandoms avatar
Är det någon som skulle kunna rekommendera ett kinesiskt investmentbolag alternativt en bra fond med kinesisk tillväxt i fokus. Jag har Ryssland fond, vostok nafta samt en globalfond men vill även ha med Kina på långsikt, så tips vore jätte bra som jag kan läsa om över helgen.

Trevlig helg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in