2009-09-24, 15:11
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Är inte särskilt insatt där, så kan inte du berätta lite varför du anser den köpvärd?

Kollade lite snabbt på Remiums senaste analys av Addtech.
De tror på ett P/E-tal på 17.2 och ett EV/EBIT på 12.5 för innevarande räkenskapsår.
Jag är osäker på vilka bolag man bör jämföra den med, men rent generellt sett känns det inte direkt billigt i dagens läge.

Om inte annat finns det t.ex. en del IT-konsulter (t.ex Avega) som både är billigare, verkar klara lågkonjunkturen bättre och ser ut att växa snabbare.
Fast det blir förstås lite som att jämföra päron med äpplen.

Enligt http://www.borsdata.se/?page_id=1036 så har den genomsnittliga vinsttillväxten de senaste 5 åren varit 37 %, borde inte detta motivera ett P/E på minst 30? En utdelningstillväxt på 25 % per år är väl inte heller helt fel.

Avega har å andra sidan gått upp över 100 % medan Addtech inte gått upp mer än index. Sedan har består 3/8 av addtechs resultat av Life Science, vilket är läkemedelssektorn. Detta är en buffert i dåliga tider.

Citat:
Ursprungligen postat av Monster_kid
Helt sjukt nr 1.
Carpazo överger Nokia! det måste betyda att the shit will hit the fan snart!

Överge och överge, jag låg plus ca 15 %. Om vi antar att jag började med 100 kronor i nokia så hade jag då 115. Att sedan sälja en tredjedel innebär att jag har kvar (115 * 2) / 3 = 76 kronor. Att sälja av innehav så att jag blir av med 24 % ser inte jag som att överge en aktie. Nokia upptar fortfarande störst plats i portföljen. Givetvis borde jag egentligen ligga all-in i Nokken om jag trodde på dem, men en sådan bolagsrisk vill jag inte ta.

Utdelningstillväxten har i snitt varit 11 % per år för Nokia, det finns aktier i min portfölj som haft bättre tillväxt. Jag vill ha en bra mix i portföljen och då är diversifiering sunt att göra.

Edit: Köpte min första warrant i dag och pariteten var 0, vad innebär det? Att jag får köpa 0 aktier?
Senast redigerad av Caparzo 2009-09-24 kl. 16:05.
Citera
2009-09-24, 17:10
Medlem
Caparzos avatar
Härlig rea i dag, gjorde ni några omstruktureringar i portföljen? Själv kastade jag ut Saab ur portföljen och tankade upp med Vostok Nafta till kurs 24,60. Vostok borde inte tillåtas att handlas med substansrabatt, med tanke på att de är skuldfria osv. I början på månaden var substansvärdet 29 kronor och att köpa nu är som att stjäla godis från småbarn.
Citera
2009-09-24, 17:19
Medlem
EgggEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Härlig rea i dag, gjorde ni några omstruktureringar i portföljen? Själv kastade jag ut Saab ur portföljen och tankade upp med Vostok Nafta till kurs 24,60. Vostok borde inte tillåtas att handlas med substansrabatt, med tanke på att de är skuldfria osv. I början på månaden var substansvärdet 29 kronor och att köpa nu är som att stjäla godis från småbarn.
Ja många bra lägen, bra du gjorde med sälj på nokia igår då den är nere vid 104,5 nu. Vilken timing trots endast 1/3 av innehavet men ändå du timade den rejält
Citera
2009-09-24, 17:25
Medlem
Lommis avatar
Citat:

Portföljen är intakt. Pengar till ett köp imorgon. Vostok ser ju trevligt ut. Funderar på att köra in lite mer pengar i Peab dock, beroende på vilket håll den rör sig imorgon.
Citera
2009-09-24, 17:39
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgggE

Ja många bra lägen, bra du gjorde med sälj på nokia igår då den är nere vid 104,5 nu. Vilken timing trots endast 1/3 av innehavet men ändå du timade den rejält

Ja, ganska skönt i efterhand, fick Nokken såld på 108,3, skönt att sitta på likvid ifall några intressanta lägen dyker upp. Försökte få Addtech på 100-lappen med den handlades som lägst till 100,5 :P Intressant läge för nokia nu, den handlas till samma nivå som strax efter q2-rapport, runt 104.

Köpte du något?

Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Portföljen är intakt. Pengar till ett köp imorgon. Vostok ser ju trevligt ut. Funderar på att köra in lite mer pengar i Peab dock, beroende på vilket håll den rör sig imorgon.

Fattar inte varför Vostok slaktas på börsen, RTS är i dag ner knappt 1 %. Men visst fan ska Vostok följa med paniken i Stockholm och gå ner mer än dubbelt så mycket som Stockholmsbörsen. Nu är Vostok ruskigt nära nivån som rådde i Juli, när det var panik. Från den nivån har samtliga Ryssfonder gått upp alltsom oftast över 20 %, varför denna skillnad? Lägre förvaltningsavgifter, intressanta innehav och substansrabatt borde inte tala emot Vostok. Har det skett någon nyemission eller har jag missat något? Jag anser att kursen borde ligga över 30.

Har inte PEAB rusat lite väl snabbt? Har väl nu mindre än 100 % kvar till ATH?

Edit: Vad fan jag fick hälften av antalet Addtech jag ville ha, störande att få betala dubbla courtage, men sånt är livet antar jag. Ska inte sälja Addtech på flera år, sedan får jag hoppas att jag får resten av aktierna i morn.
Senast redigerad av Caparzo 2009-09-24 kl. 17:43.
Citera
2009-09-24, 18:03
Medlem
EgggEs avatar
Citat:
Ja, ganska skönt i efterhand, fick Nokken såld på 108,3, skönt att sitta på likvid ifall några intressanta lägen dyker upp. Försökte få Addtech på 100-lappen med den handlades som lägst till 100,5 :P Intressant läge för nokia nu, den handlas till samma nivå som strax efter q2-rapport, runt 104.

Köpte du något?

Gjorde en chansning på 104,3 köpte 100 styck ifall det går upp imorgon/nästa vecka säljer jag av dem. Annars ligger jag still med resten av innehavet inköpt på 91,5...
Citera
2009-09-24, 18:09
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgggE
Gjorde en chansning på 104,3 köpte 100 styck ifall det går upp imorgon/nästa vecka säljer jag av dem. Annars ligger jag still med resten av innehavet inköpt på 91,5...

Hur stor andel av din totala portfölj utgör Nokia?
Citera
2009-09-24, 18:12
Medlem
EgggEs avatar
Citat:
Hur stor andel av din totala portfölj utgör Nokia?
Hehe, kanske lite för mycket men runt 50%(67) just nu, jo diversifiering i sin ära men kommer dock utöka hela portföljen med runt 100% mer kapital strax så då blir det ju endast 25% av det totala...
Senast redigerad av EgggE 2009-09-24 kl. 18:15.
Citera
2009-09-24, 18:45
Medlem
Kan bli lite mer ner så därför köper jag inget just nu. Har en del likvider som ska in på börsen men för tillfället, som sagt, tar jag det lugnt.
SSAB är en intressant aktie. Investor likaså, för tryggheten men också en viss potential.
Kan också bli påfyllning i de två "chansaktier" jag har, epicept och black earth farming.
Citera
2009-09-24, 19:40
Medlem
Bunnys avatar
Köpte Getinge på 122 kr. ag tror att dagens relativt stora kursrörelse, för att vara Getinge, till stora delar berodde på den sänkta riktkursen för Asta Z. Aktien gör nog en snabb återhämtning till 126-128, där jag säljer.
Citera
2009-09-25, 03:08
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Enligt http://www.borsdata.se/?page_id=1036 så har den genomsnittliga vinsttillväxten de senaste 5 åren varit 37 %
Hög vinsttillväxt motiverar absolut högre vinstmultiplar.
Det man isåfall ska betala för är inte historisk tillväxt utan framtida och ska man sätta tilltro till prognoserna från Remium väntar ett vinstfall på 46 %.
Inte ens nästkommande kalenderår spås vinsten komma upp dit den var för fyra år sedan!

Remium brukar lyckas bra men att göra prognoser i dagens läge är oerhört vanskligt. Skulle det dock ligga någon sanning i detta, har jag svårt att se någon anledning till att betala en extra tillväxtpremie.

Kanske ska förtydliga att jag inte avråder dig eller påstår att det är ett dåligt val - det kan jag för lite om Addtech för.
Det jag skriver är bara spontana funderingar som jag själv ställer innan jag köper något.

Citat:
Avega har å andra sidan gått upp över 100 % medan Addtech inte gått upp mer än index.
Nu pratar du om sedan absoluta botten i år. Sedan slutet av 2007 har Avega fallit. Addtech har å andra stigit med 300 %, fast då sedan 2003.

Hur som helst ovidkommande siffror egentligen. Det intressanta är företagets värde och till vilket pris man kan få köpa, inte vad kursen varit tidigare.

"Price is what you pay; value is what you get" -Warren Buffett

EDIT:
Avega förutspås en vinsttillväxt på över 200% i år: http://remium.pdf.ept.se/reviews/Avega.pdf
En välskriven användaranalys: http://www.redeye.se/medlemsanalys/30371
Tidningen Börsveckan upprepade sitt köpråd i veckans upplaga och jag tror den artikeln kommer bli tillgänglig på redeye inom kort.
Senast redigerad av ksv 2009-09-25 kl. 03:10.
Citera
2009-09-25, 03:18
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Hög vinsttillväxt motiverar absolut högre vinstmultiplar.
Det man isåfall ska betala för är inte historisk tillväxt utan framtida och ska man sätta tilltro till prognoserna från Remium väntar ett vinstfall på 46 %.
Inte ens nästkommande kalenderår spås vinsten komma upp dit den var för fyra år sedan!

Remium brukar lyckas bra men att göra prognoser i dagens läge är oerhört vanskligt. Skulle det dock ligga någon sanning i detta, har jag svårt att se någon anledning till att betala en extra tillväxtpremie.

Kanske ska förtydliga att jag inte avråder dig eller påstår att det är ett dåligt val - det kan jag för lite om Addtech för.
Det jag skriver är bara spontana funderingar som jag själv ställer innan jag köper något.

Nu pratar du om sedan absoluta botten i år. Sedan slutet av 2007 har Avega fallit. Addtech har å andra stigit med 300 %, fast då sedan 2003.

Hur som helst ovidkommande siffror egentligen. Det intressanta är företagets värde och till vilket pris man kan få köpa, inte vad kursen varit tidigare.

"Price is what you pay; value is what you get" -Warren Buffett

EDIT:
Avega förutspås en vinsttillväxt på över 200% i år: http://remium.pdf.ept.se/reviews/Avega.pdf
En välskriven användaranalys: http://www.redeye.se/medlemsanalys/30371
Tidningen Börsveckan upprepade sitt köpråd i veckans upplaga och jag tror den artikeln kommer bli tillgänglig på redeye inom kort.

Okej, men det gör mig inget att vinsttillväxten på kort sikt sjunker. Jag tror att Addtech kommer stiga igen och under tiden får jag fin direktavkastning på 5 %. Avega har dir. avk. på 1,59 %

Håller med dig fullständigt! Kursen på Addtech har i år varit nere på 75 och nu köpte jag för 100. Tycker att detta är en kvalitetsaktie som gett mycket hög avkastning. Citat: "It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price.", Buffet.

Jag tycker att jag inte gör något kap kursmässigt eftersom kursen varit nere på 75, men jag köper bolaget till ett schysst pris för långsiktigt innehav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in