Citat:
Ursprungligen postat av share
Hej!
Jag är på jakt efter bioteknikbolag, är det någon som har tips eller vet vart man kan hitta en lista med olika bolag inom det?
Hur mycket pengar är det du har för avsikt att investera?
Själv har jag tre bioteknikföretag i min portfölj för tillfället.
* Epicept
Epicept har ett godkänt cancerläkemedel, Ceplane, och befinner sig i avtalsförhandlingar med tänkbara distrubitörer. Så snart avtal har tecknats så bör kursen kunna få sig en skjuts. Finns en del andra intressanta läkemedel i portföljen inför framtiden också.
* karo bio
Har en mindre post Karo bio i portföljen. Företaget är i förhandlingar med en rad intressenter angående deras läkemedel mot höga blodfetter, Eprotirome. För Eprotirome väntar fas 3 studier och av ekonomiska skäl måste Karo Bio ha en partner till det då fas 3 är ganska dyrt att genomföra. Det är inte omöjligt att en tilltänkt parner istället för ett avtal väljer att lägga ett bud på företaget, den som leve får se. Liksom Epicept finns det fler praparat i portföljen som kan ge utdelning längre fram.
TopoTarget.
Har en liten chanspost i danska läkemedelsföretaget TopoTarget. Företaget har redan nu en godkänd produt på marknaden ( Savene ), den genererar intäkter och har stadig försäljnignsökning. Dock räcker intäkterna inte till att driva runt hela företaget. Den stora kandidaten i Topos portfölj är cancerläkemedlet Belinostat, som har ett brett användningsområde. För tillfället i fas 3 studier inom ett område, och fler är säkert att vänta.
Topo är i förhandlingar om parneravtal. Bolagetets styrelse nobbade nyligen ett bud på företaget, ev kommer det en nyemission i slutet av denna månad. Därför valde jag att halvera mitt innehav för att ha likvider om så blir fallet.