2009-10-27, 14:29
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jag noterar att både Atrium Ljungberg och Fabege kommit in med hyggliga rapporter men att båda redovisar orealiserade värdeminskningar av fastighetsinnehav, nedskrivningar alltså. Inga större förändringar, men det ger ändå en fingervisning om vad vi har att vänta från de andra fastighetsbolagen som t.ex. Balder.

Får hoppas det, men jag skulle snarare tro att det är den bokförda värderingen det handlar om och att det var därför de ville varna nu.

De verkar tjäna bra med pengar på hyror, men som du säger skriver de ner fastigheterna. Emellertid är det bara positivt att de skriver ner värdet. Hade varit värre om de inte gjorde det, eller till och med skrev upp värdet

Ja, då kan en riktig stjärnsmäll komma, vi få se hur det blir.

Citat:
Den är inte sencyklisk utan CP-cyklisk.

Det verkar ofta bli så att det inte följer övrig konjunktur i någon större utsträckning. Även om det finns mycket tonnage att frakta blir det ändå helt plötsligt så att det finns för många fartyg så att fraktraterna sjunker och gör marknaden olönsam.
Sedan kommer en utslagning och efter några år finns det brist inom något segment - oavsett konjunktur.

Kolla på Transatlantics tidigare vinstutveckling:
http://img136.imageshack.us/img136/5442/rabt2.png

Eller Concordia:
http://img10.imageshack.us/img10/9453/concordia.png

Rederibranschen lever sitt eget liv alltså och ingen kan förutspå svängningarna, allra minst dem själva.

Jobbigt med en sådan bransch, skulle vara roligare om rederikonjunkturen gick som en andragrandkurva :P

Vet inte om jag har nerverna för att äga rederiaktier.
Citera
2009-10-27, 16:15
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Du oroas inte av den dåliga riskspridningen det innebär att Black Earth Farming står för hela 28% av portföljen?

Vetepriserna är ju påväg söderut i tämligen hög fart nu: http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=wheat&months=60

Till skillnad från t.ex. olja, är det inte särskilt svårt att öka produktionen av vete runt om i världen om efterfrågan ökar. Dessutom finns det knappast någon annan marknad där priset pressas lika hårt av subventioner.

Som varje gång, då man relaterar Vostok med RTS och div andra index och indikatorer, måste man säga att man vet att Vostok inte följer RTS.
Men om jag inte räknat helt fel så borde substansvärdet ha ökat en del nu i november då substansvärdet släpps, och då har man ändå lagt på en saftig marginal då det egentligen är svårt att räkna på substansvärdet i Vostok.

Och angåendet vetet, det vänder, känn lugnet.
Men man bör även som sagt, tro att rysk ekonomi är på väg igång, och även att vetet inte fortsätter att dyka.

Edit: Bara en upplysning till alla som bevakar Vostok, och därmed är intresserade av substansvärdet, är att det släpps 2 november, och kommer således att släppas den andra arbetsdagen varje månad nu framöver.
Senast redigerad av c^2 2009-10-27 kl. 16:30.
Citera
2009-10-27, 17:09
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Som varje gång, då man relaterar Vostok med RTS och div andra index och indikatorer, måste man säga att man vet att Vostok inte följer RTS.
Men om jag inte räknat helt fel så borde substansvärdet ha ökat en del nu i november då substansvärdet släpps, och då har man ändå lagt på en saftig marginal då det egentligen är svårt att räkna på substansvärdet i Vostok.

Och angåendet vetet, det vänder, känn lugnet.
Men man bör även som sagt, tro att rysk ekonomi är på väg igång, och även att vetet inte fortsätter att dyka.

Edit: Bara en upplysning till alla som bevakar Vostok, och därmed är intresserade av substansvärdet, är att det släpps 2 november, och kommer således att släppas den andra arbetsdagen varje månad nu framöver.

Jag räknade på Vostok och har handlats runt 20 % rabatt andra halvåret. Dagens kurs (26) / 0,8 = 32,5 vilket är vad substansen måste vara som lägst för att kunna ha 20 % rabatt. Eftersom jag tror att det är fullt rimligt att substansen ökat från 30,84 till 32,5 så ökade jag i dag. Det motsvarar en ökning på 5,3 % av substansen och detta ter sig inte som en omöjlighet, med tanke på att RTS är upp över 10 % på en månad.
Citera
2009-10-27, 17:35
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Jag räknade på Vostok och har handlats runt 20 % rabatt andra halvåret. Dagens kurs (26) / 0,8 = 32,5 vilket är vad substansen måste vara som lägst för att kunna ha 20 % rabatt. Eftersom jag tror att det är fullt rimligt att substansen ökat från 30,84 till 32,5 så ökade jag i dag. Det motsvarar en ökning på 5,3 % av substansen och detta ter sig inte som en omöjlighet, med tanke på att RTS är upp över 10 % på en månad.

Hade jag inte suttigt fullsmockad i Vostok hade jag också köpt, men men får rida ut dippen, köpte på 27. Men tror som sagt att den kommer åka upp, om inte annat blir rabatten bara större och det börjar vara tid att köpa ännu mer.

Rts upp ca 14% på en månad, får se nu, verkar vara skakigt där. Men jag är inte oroad, tror Vostoken kommer visa sig över 30kr igen i framtiden.
Citera
2009-10-27, 17:58
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Hade jag inte suttigt fullsmockad i Vostok hade jag också köpt, men men får rida ut dippen, köpte på 27. Men tror som sagt att den kommer åka upp, om inte annat blir rabatten bara större och det börjar vara tid att köpa ännu mer.

Rts upp ca 14% på en månad, får se nu, verkar vara skakigt där. Men jag är inte oroad, tror Vostoken kommer visa sig över 30kr igen i framtiden.

Jag sålde av Vostok för några veckor sedan, men nu köpte jag en del på dippen. Fortsätter aktien sjunka kan jag snitta ner mig, för 26 kronor är en schyst ingångsnivå. RTS är upp 14 %, räknar vi konservativt har Vostoks substans gått upp hälften så mycket, 7 %. Det är också så mycket BEF gått upp, resten av innehavet borde gå likvärdigt.

Inträffar detta scenario kommer antingen rabatten öka, eller så hänger kursen med uppåt med substansen. Bägge situationer är positivta, för jag tror på Vostok. Oljan stiger och Ryssland återhämtar sig, vilket kommer gynna Vostok. Ökad riskaptit i Ryssland tror jag kommer bidra till att rabatten minskar framöver och eftersom det inte finn några lån, så ser jag ingen risk i Vostok.
Citera
2009-10-27, 18:02
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Jag sålde av Vostok för några veckor sedan, men nu köpte jag en del på dippen. Fortsätter aktien sjunka kan jag snitta ner mig, för 26 kronor är en schyst ingångsnivå. RTS är upp 14 %, räknar vi konservativt har Vostoks substans gått upp hälften så mycket, 7 %. Det är också så mycket BEF gått upp, resten av innehavet borde gå likvärdigt.

Inträffar detta scenario kommer antingen rabatten öka, eller så hänger kursen med uppåt med substansen. Bägge situationer är positivta, för jag tror på Vostok. Oljan stiger och Ryssland återhämtar sig, vilket kommer gynna Vostok. Ökad riskaptit i Ryssland tror jag kommer bidra till att rabatten minskar framöver och eftersom det inte finn några lån, så ser jag ingen risk i Vostok.

Vi är inne på samma spår. Aktien kan inte alls ses som "korrekt" värderad, då jag tycker marknaden är ute och flänger, men det rör inte mig som analyserar fundamentalt så mycket egentligen, då det skapar lägen att investera i bolag billigt eftersom marknaden är ute och cyklar.

Men att köpa endast för att tro att kursen ska upp när substansvärdet redovisas, med tron på att substansvärdet kommer öka, och att substansrabatten kommer vara densamma vilket leder till att kursen stiger, det tror jag inte på. Men som du nämnde är båda fallen bra, antingen blir det ännu mer köpläge på vostok, eller så kommer kursen stiga vilket är bra för vi som redan äger en del vostok.
Citera
2009-10-27, 20:16
Medlem
Min slutsats efter den här rapporten (en slutsats jag varit på vippen att dra flera gånger under de senaste månaderna) är helt enkelt att Transatlantics ledning är inkompetent, feg och handlingsförlamad. En sådan aktie vill jag inte äga. Lägg på detta de väldigt osäkra fartygsvärdena, som likt ksv påpekar verkar gå mot nedskrivningar, så finns det absolut ingen anledning att vara kvar i företaget. Jag har sålt av till en smärre förlust och nästa gång kommer jag att utvärdera ledningen betydligt noggrannare samt tänka mig för både en och två gånger innan jag köper aktier i ett företag i en så kapitalintensiv bransch. Det jag ångrar mest är dock min thumbsucking (jag gjorde flera kritiska inlägg i den här tråden ett tag innan rapporten kom, men sålde ändå inte av). Nåja, man kommer inte att ha rätt på varenda aktie, men det här felet kunde ha undvikits med en lite nyktrare hjärna.
Citera
2009-10-27, 20:29
Medlem
Skall passa på att tacka ksv för hans svar kring ICM också. Det är dock ett företag jag inte direkt finner lockande. Marginalen är i lägsta laget, även om p/e ser attraktivt ut och jag finner företag som ställer upp uppenbart orimliga (eller i varje fall otroligt svåruppnådda) tillväxtmål lite skrämmande. Därav pass.
Citera
2009-10-27, 20:46
Medlem
Farmstars avatar
Citat:

Vid förra rapport presenterades ett övervärde på 24 kronor per aktie i fartygsvärden, jag tror att det är detta värde som skrivs ner. Jag försöker förstå rederibranschen, men jag förstår inte varför den klassas som sencyklisk. Råvaror, som är tidiga i cykeln, måste väl fraktas mellan kontinenterna?

De kanske får spara i ladorna i ett par år, men RABT borde kunna återhämta sig i och med att kunder såsom Stora gör det.

Andra branscher som är oförutsägbara har gått upp, men rederierna halkar efter, varför?

Tycker det här bloginlägget är intressant angående rederibranschen, kanske du tycker det samma.

http://cornubot.blogspot.com/2009/09/finanskrisen-via-satellit.html

Ser ju inte allt för muntert ut, så att säga.
Citera
2009-10-27, 22:50
Medlem
Starvids avatar
Det är intressant att i princip alla aktier tas upp här antingen är frimärksaktier, tekniska förhoppningsbolag, eller våldsamt volatila saker som råvaror och rederi.

Var är diskussionen om företag som ABB, Axfood, Handelsbanken, H&M, NCC och SCA?
Senast redigerad av Starvid 2009-10-27 kl. 22:54.
Citera
2009-10-27, 23:28
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Vostoken är jag ruggigt intresserad av osså.
Nice ras där.
Om börsen åker ner en dag eller 2 till, kanske man kan fiska upp den på 25-26?

Bolaget gjorde en sån extremt ful exit med Vostok Gas att det är en aktie jag inte skulle vilja köpa.
Citera
2009-10-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Det är intressant att i princip alla aktier tas upp här antingen är frimärksaktier, tekniska förhoppningsbolag, eller våldsamt volatila saker som råvaror och rederi.

Var är diskussionen om företag som ABB, Axfood, Handelsbanken, H&M, NCC och SCA?
Jag älskar både SHB och H&M som bolag sett, riktiga buffettbolag rakt igenom. H&M har jag ägt och SHB äger jag och planerar att mer eller mindre aldrig släppa. Även på dagens nivå tycker jag att SHB är ett klart köp medan jag är mer osäker på H&M, de verkar i en tuff marknad och marginaler pressas ständigt av massiv konkurrens. Missförstå mig inte, H&M är ett fantastiskt bolag, men det är nog rejält svårt att få något extremt bestående share of mind hos konsumenten på retailmarknaden, åtminstone globalt.

SHB däremot har en extremt säker intjäning genom sitt riskaversa förhållningssätt och är enligt mig i särklass bland svenska banker. Jag köpte den på 90 kr och jag skulle köpa den på 190 nu också ifall jag hade torrt krut att avvara till det.

De övriga bolagen är ytliga bektanskaper för mig, men jag har inte sett något hos dem som övertygar mig något särskilt om deras förträfflighet. Ifall jag ska köpa large cap-bolag så måste de vara totalt outstanding på vad de gör, något annat är inte acceptabelt och detta samtidigt som de inte binder mängder av kapital eller handlas till höga multiplar. Den kombinationen är tyvärr inte så väldigt vanlig. Bristen på möjlighet för väldigt massiv tillväxt behöver kompenseras av något och det är oftast i säkerheten i intjäningsförmågan man får leta då. På detta ska man tävla mot mängder av folk som sitter och analyserar dessa bolagen på heltid... Jag älskar inte förutsättningarna, allra helst som jag inte har spetskompetens på någon enskild marknad egentligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in