Citat:
Ursprungligen postat av
Uran238
Jag ska trffa min lkare om ngra dagar och ska be om nn bttre ngestdmpning n atarax. Knner inte av ataraxen som jag gjorde i brjan, blir inte ens trtt lngre. Vad ska man sga fr att f ut ngot som verkligen funkar? r lergigan starkare n atarax, eller r det samma typ av "sockerpiller"?
Vad anser oftast lkarna som nsta steg i behovsstegen? Jag lider av depression och social fobi.
Gammalt inlgg men i och med att jag nyligen gtt igenom den hr stegen s fick jag g igenom dessa frst;
SSRI/SNRI - Vanliga antidepressiva mediciner. Lngtidsverkande och fungerar uselt mot allt annat n ltt ngest.
Lergigan - Egentligen en jvla allergimedicin, men som sgs ha en "ltt" dmpande effekt mot ngest. Dvs ingenting fr mnniskor som har reella problem med ngest. Sockerpiller r en bra benmning p dessa lkemedel.
Atarax - Samma som ovan.
Theralen - terigen, samma som ovan.
Oxascand - En mild benso och fungerar nog fr en del mnniskor med mild ngest, i mitt fall var de inget vidare alls, men klart bttre n de frstnmnda.
Senare efter tjat, samtal till verlkare, chefer etc, fick jag ntligen utskrivet Stesolid, som frvisso fungerar mycket bttre, men inte helt 100 nd. Det finns bttre ngestdmpande, men socialstyrelsen har tack vare alla knarkare/missbruk, blivit stenhrda p utskrivningen av dessa mediciner.
Citat:
Ursprungligen postat av
GravtPsykisktStord
Hur lng tid tar det normalt innan lergigan brjar verka? 30min? 2 timmar?
Det beror p hur stark ngest vi pratar om och om du tror de har en faktiskt verkan, AKA en placeboeffekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Etizopapaya
Har du testat ngon av medicinerna eller lidit av ngest sjlv? Eller har du lrt dig detta nr du lste till underskterska?
Atarax och liknande antihistaminer r skrp vid ngesttillstnd, det kan mjligen gra dig dsig frsta gngerna vilket har en viss ngestlindring. Anledningen till att vi skriver ut det som frstaval r fr att placeboeffekten inte ska underskattas, mnga tror att tabletterna kommer fungera = kontroll = ingen ngest/social fobi. Samt att biverkningarna r milda och missbruk/beroende ej r en riskfaktor.
Precis! De r verkningslsa nr man har panikngest/ddsngest och bara ligger i sngen och skakar, samt vid social fobi och inte vgar sig utanfr drren och knappt orkar med annat n att sova. Problemet r ju att det finns missbruk och det drabbar "mig" som faktiskt behver rtt starka ngestdmpande mediciner i perioder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Etizopapaya
SSRI ska inte underskattas och alla som lider av terkommande ngestproblematik borde ge det en chans. De flesta som fr bensodiazepiner p recept missbrukar dem inte och fr frhjd eller mycket frhjd livskvalitet. Finns mycket forskning p omrdet. Sen ska riskerna med beroende inte underskattas.
Tycker faktiskt SSRI inte alls fungerar mot ngest, mycket mjligt att det r individuellt, men lngtidsverkande mediciner mot pltslig ngest... N, inte fr mig i varje fall.
Sen tror inte jag heller att huvuddelen av de som fr benso utskrivet missbrukar dem, problemet r ju som sagt minoriteten som gr det. Jag behver dem som sagt i perioder och d fungerar mitt liv vldigt mycket bttre precis som du sger.