2014-02-20, 01:32
Medlem
sexas avatar
Som inte helt oväntat så fungerar lergigan något vidare,
Vad som funkar är klomipramin, men de gjorde en till levande död,
Så vill man flyta omkring som en zombi är de schyst,
men att arbeta på dom va värdelöst, snacka om att bygga murar omkring sig.
Nu kör jag på Cymbalta, de hjälper men tar inte bort dalar och toppar.
Ska prata med läkaren på fredag.
Sömnen har jag inga problem med,
15mg imovan och 50mg propavan, sover som en bäbis.
Citera
2015-01-14, 07:25
Medlem
botten linjen av alla mediciner är att dem istället för att lösa ditt problem. håller det åt sidan
till en viss del. så bättre att inte ta mediciner. dem balanserar bara ut problemen så dem
aldrig blir lösta.
Citera
2015-01-18, 21:06
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Hur lång tid tar det normalt innan lergigan börjar verka? 30min? 2 timmar?
Citera
2015-02-19, 21:16
Medlem
alienDNAs avatar
Lergigan är egentligen INTE en antihistamin som många verkar tro, utan egentligen tillhör den samma familj som Neuroleptika, alltså anti-psykotisk medicin. Det HAR histamin-hämmande egenskaper, absolut, men det är alltså ändå inte en regelrätt antihistamin.

Atarax däremot, det är en regelrätt antihistamin.

Källa angående Lergigan:

saxat från wiki artikeln

Citat:
Promethazine is a neuroleptic medication and first-generation antihistamine of the phenothiazine family. The drug has strong sedative and weak antipsychotic effects.

Citat:
Previously, it was used as an antipsychotic,[7] although it is generally not administered for this purpose now; promethazine has only approximately 1/10 of the antipsychotic strength of chlorpromazine.

Lergigan är alltså ett Fentiazin derivat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fentiazin
Citera
2015-02-21, 00:32
Medlem
Jag började med Lergigan Forte för någon månad sen. Effekten är över förväntan faktiskt. Det lugnar ner mina snurriga tankebanor och lugnar ner litegrann. Vid svårare eller akutare ångest funkar det dock inte alls speciellt bra, då har jag Stesolid. Men de tillfällen jag tar benso kommer mer sällan sen jag började med Lergigan, så det är ju positivt!
Citera
2015-02-21, 06:38
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
Jag började med Lergigan Forte för någon månad sen. Effekten är över förväntan faktiskt. Det lugnar ner mina snurriga tankebanor och lugnar ner litegrann. Vid svårare eller akutare ångest funkar det dock inte alls speciellt bra, då har jag Stesolid. Men de tillfällen jag tar benso kommer mer sällan sen jag började med Lergigan, så det är ju positivt!

ifall lergigan har den effekten på dig, be din läkare om cyprexa.
det är också lätt ångestlindrande samtidigt som det "lugnar ner snurriga tankebanor".
typ som lergigan deluxe.
Citera
2015-02-25, 18:30
Medlem
anapols avatar
Tjo, är det lugnt och blanda 25mg lergigan med lite oxy?
Citera
2015-02-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
ifall lergigan har den effekten på dig, be din läkare om cyprexa.
det är också lätt ångestlindrande samtidigt som det "lugnar ner snurriga tankebanor".
typ som lergigan deluxe.

Har ätit Zyprexa två gånger. På 20mg. Den antipsykotiska effekten var kanonbra mestadels, den ångestdämpande sådär. Men jag gick upp en massa i vikt. Tycker inte alls den lugnar ner snurriga tankebanor.
Citera
2015-02-25, 23:05
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Depression och social fobi skall i första hand behandlas med SSRI då det är effektivt i längden och inte är beroendeframkallande. Bensodiazepiner är lätt att börja med men ett stort helvete att sluta med. Folk som kallar Atarax och Lergigan för skitmedicin vanligen missbrukare.
Har du testat någon av medicinerna eller lidit av ångest själv? Eller har du lärt dig detta när du läste till undersköterska?
Atarax och liknande antihistaminer är skräp vid ångesttillstånd, det kan möjligen göra dig dåsig första gångerna vilket har en viss ångestlindring. Anledningen till att vi skriver ut det som förstaval är för att placeboeffekten inte ska underskattas, många tror att tabletterna kommer fungera = kontroll = ingen ångest/social fobi. Samt att biverkningarna är milda och missbruk/beroende ej är en riskfaktor.

SSRI ska inte underskattas och alla som lider av återkommande ångestproblematik borde ge det en chans. De flesta som får bensodiazepiner på recept missbrukar dem inte och får förhöjd eller mycket förhöjd livskvalitet. Finns mycket forskning på området. Sen ska riskerna med beroende inte underskattas.
Citera
2015-02-26, 06:42
Medlem
khomenis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Lergigan är precis lika effektivt mot ångest som halstabletter. De gör dig omåttligt trött, seg och jävlig, inget annat. Det logiska steget för din del, och det som läkarna med all säkerhet kommer föreslå (annars får du föreslå det själv) är Sobril. Det är den lättaste bensodiazepinen och standard som första tablett att skriva ut till patienter med ångestproblematik (om de inte blir förolämpade med Atarax först).

Blir du trött av halstabletter?
Citera
2015-02-26, 13:29
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran238
Jag ska träffa min läkare om några dagar och ska be om nån bättre ångestdämpning än atarax. Känner inte av ataraxen som jag gjorde i början, blir inte ens trött längre. Vad ska man säga för att få ut något som verkligen funkar? Är lergigan starkare än atarax, eller är det samma typ av "sockerpiller"?

Vad anser oftast läkarna som nästa steg i behovsstegen? Jag lider av depression och social fobi.

Gammalt inlägg men i och med att jag nyligen gått igenom den här stegen så fick jag gå igenom dessa först;

SSRI/SNRI - Vanliga antidepressiva mediciner. Långtidsverkande och fungerar uselt mot allt annat än lätt ångest.
Lergigan - Egentligen en jävla allergimedicin, men som sägs ha en "lätt" dämpande effekt mot ångest. Dvs ingenting för människor som har reella problem med ångest. Sockerpiller är en bra benämning på dessa läkemedel.
Atarax - Samma som ovan.
Theralen - Återigen, samma som ovan.
Oxascand - En mild benso och fungerar nog för en del människor med mild ångest, i mitt fall var de inget vidare alls, men klart bättre än de förstnämnda.

Senare efter tjat, samtal till överläkare, chefer etc, fick jag äntligen utskrivet Stesolid, som förvisso fungerar mycket bättre, men inte helt 100 ändå. Det finns bättre ångestdämpande, men socialstyrelsen har tack vare alla knarkare/missbruk, blivit stenhårda på utskrivningen av dessa mediciner.

Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Hur lång tid tar det normalt innan lergigan börjar verka? 30min? 2 timmar?

Det beror på hur stark ångest vi pratar om och om du tror de har en faktiskt verkan, AKA en placeboeffekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Har du testat någon av medicinerna eller lidit av ångest själv? Eller har du lärt dig detta när du läste till undersköterska?
Atarax och liknande antihistaminer är skräp vid ångesttillstånd, det kan möjligen göra dig dåsig första gångerna vilket har en viss ångestlindring. Anledningen till att vi skriver ut det som förstaval är för att placeboeffekten inte ska underskattas, många tror att tabletterna kommer fungera = kontroll = ingen ångest/social fobi. Samt att biverkningarna är milda och missbruk/beroende ej är en riskfaktor.

Precis! De är verkningslösa när man har panikångest/dödsångest och bara ligger i sängen och skakar, samt vid social fobi och inte vågar sig utanför dörren och knappt orkar med annat än att sova. Problemet är ju att det finns missbruk och det drabbar "mig" som faktiskt behöver rätt starka ångestdämpande mediciner i perioder.

Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
SSRI ska inte underskattas och alla som lider av återkommande ångestproblematik borde ge det en chans. De flesta som får bensodiazepiner på recept missbrukar dem inte och får förhöjd eller mycket förhöjd livskvalitet. Finns mycket forskning på området. Sen ska riskerna med beroende inte underskattas.

Tycker faktiskt SSRI inte alls fungerar mot ångest, mycket möjligt att det är individuellt, men långtidsverkande mediciner mot plötslig ångest... Nä, inte för mig i varje fall.

Sen tror inte jag heller att huvuddelen av de som får benso utskrivet missbrukar dem, problemet är ju som sagt minoriteten som gör det. Jag behöver dem som sagt i perioder och då fungerar mitt liv väldigt mycket bättre precis som du säger.
Citera
2015-02-27, 14:46
Medlem
khomenis avatar
Benso är överskattat. Det fungerar ett tag sedan har det noll effekt. Och man måste höja dosen. Och man kan ju inte höja dosen hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in