Citat:
Ursprungligen postat av
Uran238
Jag ska träffa min läkare om några dagar och ska be om nån bättre ångestdämpning än atarax. Känner inte av ataraxen som jag gjorde i början, blir inte ens trött längre. Vad ska man säga för att få ut något som verkligen funkar? Är lergigan starkare än atarax, eller är det samma typ av "sockerpiller"?
Vad anser oftast läkarna som nästa steg i behovsstegen? Jag lider av depression och social fobi.
Gammalt inlägg men i och med att jag nyligen gått igenom den här stegen så fick jag gå igenom dessa först;
SSRI/SNRI - Vanliga antidepressiva mediciner. Långtidsverkande och fungerar uselt mot allt annat än lätt ångest.
Lergigan - Egentligen en jävla allergimedicin, men som sägs ha en "lätt" dämpande effekt mot ångest. Dvs ingenting för människor som har reella problem med ångest. Sockerpiller är en bra benämning på dessa läkemedel.
Atarax - Samma som ovan.
Theralen - Återigen, samma som ovan.
Oxascand - En mild benso och fungerar nog för en del människor med mild ångest, i mitt fall var de inget vidare alls, men klart bättre än de förstnämnda.
Senare efter tjat, samtal till överläkare, chefer etc, fick jag äntligen utskrivet Stesolid, som förvisso fungerar mycket bättre, men inte helt 100 ändå. Det finns bättre ångestdämpande, men socialstyrelsen har tack vare alla knarkare/missbruk, blivit stenhårda på utskrivningen av dessa mediciner.
Citat:
Ursprungligen postat av
GravtPsykisktStord
Hur lång tid tar det normalt innan lergigan börjar verka? 30min? 2 timmar?
Det beror på hur stark ångest vi pratar om och om du tror de har en faktiskt verkan, AKA en placeboeffekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Etizopapaya
Har du testat någon av medicinerna eller lidit av ångest själv? Eller har du lärt dig detta när du läste till undersköterska?
Atarax och liknande antihistaminer är skräp vid ångesttillstånd, det kan möjligen göra dig dåsig första gångerna vilket har en viss ångestlindring. Anledningen till att vi skriver ut det som förstaval är för att placeboeffekten inte ska underskattas, många tror att tabletterna kommer fungera = kontroll = ingen ångest/social fobi. Samt att biverkningarna är milda och missbruk/beroende ej är en riskfaktor.
Precis! De är verkningslösa när man har panikångest/dödsångest och bara ligger i sängen och skakar, samt vid social fobi och inte vågar sig utanför dörren och knappt orkar med annat än att sova. Problemet är ju att det finns missbruk och det drabbar "mig" som faktiskt behöver rätt starka ångestdämpande mediciner i perioder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Etizopapaya
SSRI ska inte underskattas och alla som lider av återkommande ångestproblematik borde ge det en chans. De flesta som får bensodiazepiner på recept missbrukar dem inte och får förhöjd eller mycket förhöjd livskvalitet. Finns mycket forskning på området. Sen ska riskerna med beroende inte underskattas.
Tycker faktiskt SSRI inte alls fungerar mot ångest, mycket möjligt att det är individuellt, men långtidsverkande mediciner mot plötslig ångest... Nä, inte för mig i varje fall.
Sen tror inte jag heller att huvuddelen av de som får benso utskrivet missbrukar dem, problemet är ju som sagt minoriteten som gör det. Jag behöver dem som sagt i perioder och då fungerar mitt liv väldigt mycket bättre precis som du säger.