Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-21, 10:15
  #1
Medlem
Jag ska träffa min läkare om några dagar och ska be om nån bättre ångestdämpning än atarax. Känner inte av ataraxen som jag gjorde i början, blir inte ens trött längre. Vad ska man säga för att få ut något som verkligen funkar? Är lergigan starkare än atarax, eller är det samma typ av "sockerpiller"?

Vad anser oftast läkarna som nästa steg i behovsstegen? Jag lider av depression och social fobi.
Citera
2013-09-21, 10:21
  #2
Medlem
Lerigan är ungefär samma skit som Atarax dvs en antihistamin. För mig är bägge två sockerpiller och dom har ingen som helst verkan förutom att ta bort klåda.

Vill du ha något annat så får du berätta att dom inte fungerar på dig och med lite tur får du en lättare benso utskriven. Var beredd på att överdriva dina negativa känslor och krydda på rejält. Jag har haft dödsångest och lidit av depression och självmordstankar men ändå aldrig fått benso utskrivet. Har sjä'lvmedicinerat på eget håll då vården är så försiktiga att skriva ut benso. Så räkna med måånga återbesök innan du får nåt fungerande, om du ens får det.
__________________
Senast redigerad av Uno.Kronkvist 2013-09-21 kl. 10:24.
Citera
2013-09-21, 10:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uno.Kronkvist
Lerigan är ungefär samma skit som Atarax dvs en antihistamin. För mig är bägge två sockerpiller och dom har ingen som helst verkan förutom att ta bort klåda.

Vill du ha något annat så får du berätta att dom inte fungerar på dig och med lite tur får du en lättare benso utskriven. Var beredd på att överdriva dina negativa känslor och krydda på rejält. Jag har haft dödsångest och lidit av depression och självmordstankar men ändå aldrig fått benso utskrivet. Har sjä'lvmedicinerat på eget håll då vården är så försiktiga att skriva ut benso. Så räkna med måånga återbesök innan du får nåt fungerande, om du ens får det.

Vilka mediciner räknas som lättare benso?

Jag har fått problem med alkohol eftersom jag självmedicinerar med just detta, men jag har läst att i vissa fall använder man benso för att avvänja alkoholister från alkohol. Min läkare känner till mina alkoholproblem eftersom jag berättade om det för en annan läkare innan jag träffade min rätta läkare. Men kan mina alkoholproblem användas som skäl för att skaffa benso?
Citera
2013-09-21, 10:45
  #4
Medlem
Adversariuss avatar
Lergigan är precis lika effektivt mot ångest som halstabletter. De gör dig omåttligt trött, seg och jävlig, inget annat. Det logiska steget för din del, och det som läkarna med all säkerhet kommer föreslå (annars får du föreslå det själv) är Sobril. Det är den lättaste bensodiazepinen och standard som första tablett att skriva ut till patienter med ångestproblematik (om de inte blir förolämpade med Atarax först).
Citera
2013-09-21, 13:26
  #5
Medlem
När jag fick Lergigan började det klia i skelettet och det gick inte att klia bort. Sen fick jag synpåverkan så jag slutade med dem. Idag har jag oxascand och Stesolid. Att du har alkoholproblem, dvs beroendeproblematik, kan göra att du inte får benso. Inte förren du klarat av alkoholen. Så var det för mig. Jag har varit nykter sen feb 2010. Fick benso förra året.
Citera
2013-09-21, 19:31
  #6
Medlem
shittingbrickss avatar
Personligen tycker jag Lergigan forte 50mg var mycket effektivare (och snabbverkande) än Atarax, om man inte vill ta bensodiazepiner. Tycker inte alls dessa är "sockerpiller".
Citera
2013-09-21, 21:08
  #7
Medlem
Blauschimmelkases avatar
Har social fobi och depression. Jag har fått det på följande vis:
1. Atarax - Ingen som helst effekt
2. Theralen - Ingen som helst positiv effekt, blev som en zombie dagen efter jag tagit skiten
3. Sobril - Ingen som helst effekt
4. Stesolid - Mycket liten effekt, muskelavslappnande (spänner mina muskler och får kramp, så detta är positivt för mig personligen)
5. Lergigan Comp. - Ingen som helst effekt

Även om jag inte kan särskilt mycket om mediciner och hela den biten så tycker jag det är märkligt att min läkare väljer att gå från stesolid till Lergigan, känns inte särskilt logiskt.
Stesolid skulle jag ta en eller två 5mg-tabletter enligt receptet, brukade ta tre för att känna någonting alls. Läkaren ville inte höja dosen utan bytte till lergigan istället...
Börjar bli trött på skiten, hjälper knappt och läkaren insisterar på att ge mig svaga mediciner.
Citera
2013-09-22, 18:32
  #8
Medlem
dharmabumps avatar
Jag ska börja utvärdera lergigan imorgon... Jag har aldrig stått på benso, men börjat fråga efter det senaste åren. Flera läkare har sagt nej - viss missbruksproblematik... och jag tror de gör rätt, särskilt efter vad jag läst om benso här fb...

Men vad göra? Jag har rökt brass i 30 år och tror idag att brasset varit mitt benso i praktiken... Jag fortsätter gärna med det, men det har ju sina stötestenar... trött på att hassla för att köpa röka... spice har varit guld för mig, men hur länge kan man lita till den källan? Vi får se...
Citera
2013-09-24, 21:28
  #9
Medlem
art-creators avatar
Lergigan samt Atarax är rena sockerpiller. Jag fick svinigt jobbiga biverkningar av lergigan. Fick konstigt nog en svår allergisk reaktion trots att det är en neuroleptikabesläktad antihistamin.
Citera
2013-09-24, 21:57
  #10
Medlem
Depression och social fobi skall i första hand behandlas med SSRI då det är effektivt i längden och inte är beroendeframkallande. Bensodiazepiner är lätt att börja med men ett stort helvete att sluta med. Folk som kallar Atarax och Lergigan för skitmedicin vanligen missbrukare.
Citera
2013-09-24, 22:11
  #11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Depression och social fobi skall i första hand behandlas med SSRI då det är effektivt i längden och inte är beroendeframkallande. Bensodiazepiner är lätt att börja med men ett stort helvete att sluta med. Folk som kallar Atarax och Lergigan för skitmedicin vanligen missbrukare.

Om vi nu tar Atarax som exempel, så fick jag det utskrivet för att kunna sova bättre, detta att man blir trött är en biverkning som tydligen inte drabbar alla. Så för att jag inte får biverkningen av allergi/klåda medicinen atarax så klassas jag som en pundare?

Väldigt märkligt sätt att tänka på.
Citera
2013-09-25, 20:05
  #12
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran238
Jag ska träffa min läkare om några dagar och ska be om nån bättre ångestdämpning än atarax. Känner inte av ataraxen som jag gjorde i början, blir inte ens trött längre. Vad ska man säga för att få ut något som verkligen funkar? Är lergigan starkare än atarax, eller är det samma typ av "sockerpiller"?

Vad anser oftast läkarna som nästa steg i behovsstegen? Jag lider av depression och social fobi.

Det funkar olika bra för olika personer, vad har du för dos av atarax?

Man kan ta upp till 150 mg/dag, och om man har mycket ångest så är det bättre att testa lite högre dos istället för att börja knapra benzo som är mycket effektivt till en början innan tolerans och beroende infinner sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback