Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-20, 21:32
  #1
Medlem
Hallå hallå!

Jag har en fråga som jag tänkte kläcka här;

Jag har några enlitersflaskor med brännvin som jag inte kommer hinna dricka upp då jag ska utomlands i ett halvår.
Först hade jag tänkt att bara låta det stå i de glasflaskorna de står i men sedan kom jag på att det hade varit roligt att lägga i frukt/godis/sockerdricka/? i flaskorna för att ge det någon smak tills dess att jag kommer hem igen.
Jag är sugen på att prova saker såsom kolagodis, russin, ingefära och andra intressanta ingredienser tillsammans med brännvinet (allt i olika flaskor naturligtvis).

Tros det att man måste blanda ut brännvinet (ligger just nu på 90%, även kolat och klart) först eller går det bra att blanda i grejer med en gång?

Är det någon som har provat detta och kan intyga att det är en god eller dålig idé?

Mina främsta funderingar för stunden är då om den eventuella frukten skulle hålla sig och ge smak under 6 månader eller om det skulle börja ruttna eller bilda något äckligt i flaskan?

Mvh f.d.s

Edit: Hur hade det fungerat med vaniljstänger i brännvinet i 6 månader?
__________________
Senast redigerad av F.D.S 2013-09-20 kl. 21:44. Anledning: Glömde tillägga
Citera
2013-09-20, 21:48
  #2
Medlem
Mr Hectors avatar
Ett säkrare kort är ju essenser. Finns att köpa både här och där och vissa är faktiskt väldigt goda. Tror dock inte att frukten blir dålig men den kommer säkert se oaptitlig ut. Godis kommer att lösas upp och ge smak.

Rekommenderar att späda ut det innan, du får ju mer att leka med och dessutom slipper du späda ut den tillsatta smaken sedan om du inte föredrar att dricka den som du har den.
Citera
2013-09-20, 21:54
  #3
Medlem
blowns avatar
Godis är ett riktigt säkert kort.

En fråga bara: Kolade du spriten outspädd? Det kan inte blivit bra?
Citera
2013-09-20, 22:12
  #4
Medlem
Jag har aldrig hört talas om essenser faktiskt, vad är det för sorts affärer man kan köpa det på?
Hur mycket sånt krävs för en liter brännvin?
Låter smart med att späda ut det innan, hur starkt tycker du jag borde späda ut det till då, räcker det med runt 40% flaskan?

Angående godiset tänkte jag en del på kola, hur mycket kola/kolor skulle behövas?
Funkar det annars med några vaniljstänger i flaskan?

Jag kolade spriten outspädd och tror nog det ska funka fint. Brukar köra på det viset.
Citera
2013-09-20, 22:22
  #5
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.D.S
Jag har aldrig hört talas om essenser faktiskt, vad är det för sorts affärer man kan köpa det på?
Hur mycket sånt krävs för en liter brännvin?
Låter smart med att späda ut det innan, hur starkt tycker du jag borde späda ut det till då, räcker det med runt 40% flaskan?

Angående godiset tänkte jag en del på kola, hur mycket kola/kolor skulle behövas?
Funkar det annars med några vaniljstänger i flaskan?

Jag kolade spriten outspädd och tror nog det ska funka fint. Brukar köra på det viset.

Finns oändligt med nätbutiker, bara att googla, annars finns det på välsorterade matvarubutiker. Jag har köpt på City Gross, sett det i flera andra, har även köpt på ÖoB. Lätt att blanda, dosering finns på flaskan. 40% är väl att rekommendera. Finns hur mycket smaker som helst.

Vanilj vill jag minnas att jag provat och ratat... Kan kanske gå tillsammans med en mörk rom.

Exempel

http://allt-fraktfritt.com

http://www.pgw.se/index.php

http://www.bryggforum.nu
Citera
2013-09-21, 00:44
  #6
Medlem
Essenser finns även att köpa på välsorterade matbutiker såsom Maxi eller Willys eller dylikt. Däremot vet jag inte om godis i sprit blir sådär jättebra efter ett halvår. Har gjort godisshots ett par vändor och det har blivit bra och smakat gott i början men låter man det stå har jag upplevt smaken att bli en smula unken eller däven. Spriten äter så att säga upp smaken av godiset.

En sak jag skulle satsa på om du ändå ska vara borta en längre tid är sådant som ska lagras länge. Exempelvis har jag sett recept på Limoncello som ska stå i ett par månader och detta vore ju ypperligt. Även kryddat brännvin tror jag skulle bli bra över detta tidsspann. Där tror jag i och för sig att du måste hitta på något speciellt för att det ska vara värt det eftersom du annars bara gjort kryddat brännvin som du kunde köpt på bolaget samtidigt som du fördärvat en mängd brännvin som du kunde groggat upp.
Citera
2013-09-21, 07:20
  #7
Medlem
christerys avatar
Verkar vara lite dålig hållbarhet, jag tänkte att limoncellon skulle hålla länge men upp till en månad enligt http://www.foodnetwork.com/recipes/g...ipe/index.html

Men akvavit eller andra kryddade sorter borde ju kanske klara sig längre - vete sjutton om man ska ha kvar kryddorna i 6mån dock, det kan börja smaka annorlunda. Har dock inte kollat upp det, men aniskryddat är ju kul. Dill osv går väl åxå.

Nån som vet mer kanske kan svara på om man kan lämna i kryddor eller om det ska silas efter ett tag.
Citera
2013-09-21, 11:59
  #8
Medlem
Kallas det för essenser i mataffärerna med?
Om jag går in på city gross hemsida och söker på essenser hittar jag inget, heter det något annat där alltså?

Gick in på Mr Hectors hemsidor och tyckte det verkade lite väl dyrt, jag tror nog jag söker efter lite mer billiga recept då jag inte har alltför gott om pengar och det trots allt är några flaskor. Iförsig lämnar jag nog ett par stycken som dom är men ändå.
Mr Hector, då du provade med vanilj, gjorde du det med vaniljstång då eller hur gjorde du?

Tack för tipset med icke - godiset, jag dumpar nu denna idén.

Hur skulle fungera med vanliga kryddor?
Jag antar att det helst inte ska vara färskvara utan torkade kryddor?
Hur mycket ska det isåfall vara, jag antar en hel del då det kanske knappt ger smak annars?

Jag tackar så länge för tipsen som har givits
Citera
2013-09-21, 20:59
  #9
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.D.S
Jag har aldrig hört talas om essenser faktiskt, vad är det för sorts affärer man kan köpa det på?
Hur mycket sånt krävs för en liter brännvin?
Låter smart med att späda ut det innan, hur starkt tycker du jag borde späda ut det till då, räcker det med runt 40% flaskan?

Angående godiset tänkte jag en del på kola, hur mycket kola/kolor skulle behövas?
Funkar det annars med några vaniljstänger i flaskan?

Jag kolade spriten outspädd och tror nog det ska funka fint. Brukar köra på det viset.


Framöver kan jag rekommendera att kola spriten utspädd. Resultatet kommer bli mycket mycket bättre.
Citera
2013-09-23, 08:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Framöver kan jag rekommendera att kola spriten utspädd. Resultatet kommer bli mycket mycket bättre.

Hur mycket späder du isåfall ut spriten till? späder du till 40 - 50 % och sedan använder den alkoholhalten när du dricker senare?
Antar att du bara blandar ut med vatten då?
Citera
2013-09-23, 08:57
  #11
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.D.S
Hur mycket späder du isåfall ut spriten till? späder du till 40 - 50 % och sedan använder den alkoholhalten när du dricker senare?
Antar att du bara blandar ut med vatten då?

Jag använder bara en sketen plastbrännare när jag bränner, så det problemet föreligger inte riktigt, men ja, aktivt kol ska fungera bäst för sprit med 40-50% alkohol. Minns inte var jag läste det nu, men enligt samtliga reningsguider och den utomordentliga pdf:en "Aktiv kol för rening av alkohol" så ska det alltid vara utspädd sprit.

Ja, det är bara vanligt kranvatten man spär med.
Citera
2022-06-25, 10:24
  #12
Medlem
Hembränt eller köpes brännvin får bli fritt val, men riktigt bra gjort HB slår det det mesta.

Testa att smaksätta med Fun Light´s olika smaker, brett sortiment + isbitar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback