• 1
  • 2
2013-09-18, 16:09
Bannlyst
Denna artikel finns att läsa idag i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17491730.ab
Min fråga är vad menas med detta ?
'Samtidigt är det att förenkla att säga att alla pensionärer får det sämre. Vi får inte glömma att många har så hög pension att de gynnas av jobbskatteavdraget, säger Annika Creutzer.'
Kan någon förklara detta ?
Citera
2013-09-18, 16:49
Medlem
Lingonfrosts avatar
Jag har aldrig riktigt förstått varför man ska ge en femhundring extra till en person som tjänar minst 38 papp i månaden. Tjänar man så pass mycket lär ju 500 spänn inte göra någon större skillnad. Jag som tjänar lite mindre skulle dock gynnas lite mer av denna femhunka.
Visst är det bra med jobbskatteavdragen, men nu börjar det faktiskt räcka. Det finns viktigare saker att lägga pengarna på som säkerligen är mer brådskande. Om regeringen hade lagt pengar på att fixa till exempel våra järnvägar istället så kunde de ju ta denna skattesänkning när det var klart! Att ge lite småpengar till oss arbetande kan inte vara viktigare än att se till att landet funkar som det ska. Vi som arbetar tjänar ju trots allt redan pengar!
Citera
2013-09-18, 20:55
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Denna artikel finns att läsa idag i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17491730.ab
Min fråga är vad menas med detta ?
'Samtidigt är det att förenkla att säga att alla pensionärer får det sämre. Vi får inte glömma att många har så hög pension att de gynnas av jobbskatteavdraget, säger Annika Creutzer.'
Kan någon förklara detta ?
Ligger du som pensionär i rätt inkomstspann kan du gå från att betala30% kommunalskatt +20% statlig skatt till att bara betala 30% kommunalskatt.
Citera
2013-09-18, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Ligger du som pensionär i rätt inkomstspann kan du gå från att betala30% kommunalskatt +20% statlig skatt till att bara betala 30% kommunalskatt.

Är spannet mellan 36k till 37k. Dvs höjningen av brytpunkten ?
Om det är den så lite det väl bara mindre skall på ca 1000 kr ?
Har det med jobbskatteavdraget att göra ?
Förstår inte detta !
Citera
2013-09-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonfrost
Jag har aldrig riktigt förstått varför man ska ge en femhundring extra till en person som tjänar minst 38 papp i månaden. Tjänar man så pass mycket lär ju 500 spänn inte göra någon större skillnad. Jag som tjänar lite mindre skulle dock gynnas lite mer av denna femhunka.
Visst är det bra med jobbskatteavdragen, men nu börjar det faktiskt räcka. Det finns viktigare saker att lägga pengarna på som säkerligen är mer brådskande. Om regeringen hade lagt pengar på att fixa till exempel våra järnvägar istället så kunde de ju ta denna skattesänkning när det var klart! Att ge lite småpengar till oss arbetande kan inte vara viktigare än att se till att landet funkar som det ska. Vi som arbetar tjänar ju trots allt redan pengar!

Vadå ge? Det är mina pengar från början. Viktigare saker att lägga dem på? Vi har så fantasilösa politiker som baras lyckats kläcka iden

-Problem ?
-Ja då kastar vi lite pengar på det.
- Nähä hjälpte inte
- Nej vi måste ha kastat för lite penga på problemet.

Vilket nu visar sig genom att vi har världens högsta (näst) skatter men inte är världsledande inom något så kallat välfärdsområde.
Citera
2013-09-18, 22:14
Medlem
Attjagorkars avatar
Jag hörde detta och jag kan bara säga att det är skit. Uppenbart att arbetsmyrorna kommer förlora på detta och dom rika bli rikare, som vanligt när det kommer till Alliansen.

Någon som hörde debatten mellan Moderaterna och Socialdemokraterna på radion? Väldigt intressant angående studier.

Måste bara också flika in, att du kanske inte ska läsa om politik ifrån Aftonbladet.
Citera
2013-09-18, 22:37
Medlem
klinger75s avatar
Jag tjänar betydligt mer än 38000kr jag tycker budgeten är totalt vansinne . Skall man utföra skattesänkningar skall detta göras för låginkomstagande Arbetande skattebetalare . Jag skiter i om jag får 500kr mer i månaden huvudsaken är att alla andra har det ok..

Satsa på förebyggande sjukvård och pyskvård se till att folk får ett klimat där man vågar och har möjlighet att byta jobb och karriär.
Citera
2013-09-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Jag tjänar betydligt mer än 38000kr jag tycker budgeten är totalt vansinne . Skall man utföra skattesänkningar skall detta göras för låginkomstagande Arbetande skattebetalare . Jag skiter i om jag får 500kr mer i månaden huvudsaken är att alla andra har det ok..

Satsa på förebyggande sjukvård och pyskvård se till att folk får ett klimat där man vågar och har möjlighet att byta jobb och karriär.

Ja det var ju en jävla inställning från någon som inte skattar i landet.
Citera
2013-09-18, 23:35
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Ja det var ju en jävla inställning från någon som inte skattar i landet.

Nice med en stalker

Dock är det principen som räknas , jag betalar betydligt högre skatt i det rödvita landet i väst, pengar betalas in det svenska skattesystemet och Reinfeldt går plus....
Citera
2013-09-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Nice med en stalker

Historik är smidigt när folk sitter och är hycklare.
Citat:

Dock är det principen som räknas , jag betalar betydligt högre skatt i det rödvita landet i väst,

Nej det är det inte och väldigt tveksamt att du gör. Men i vilket fall så bidrar du inte med ett öre till de svenska pensionärerna.

Citat:
pengar betalas in det svenska skattesystemet och Reinfeldt går plus....

Nej var har du fått det ifrån?
Citera
2013-09-19, 00:28
Medlem
klinger75s avatar
Ca 43 % i skatt så skatt betalar jag.. Oklart var den hamnar , Reinfeldt får tillräkligt med tanke på att jag inga avdrag kan göra i Svedala
Citera
2013-09-19, 06:38
Bannlyst
Grundfrågan var: Hur kan jobbskatteavdraget gynna pensionärer som har hög pension ?
Vedettor får hållas utanför tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in