• 1
  • 2
2013-09-17, 02:32
Bannlyst
Allsvenskan är kvar som en nationell liga och har fortfarande en hel del fans, men saken är den att eftersom fotbollsvärlden idag är så global så spelar de mindre nationella ligorna mindre och mindre roll, folk blir lockade av att se den bättre fotbollen i Europa och speciellt barn och ungdomar har i stort sett alla ett utländskt lag som de håller på.

Redan idag är jag rätt övertygad om att fler svenskar bryr sig om premier league och deras engelska lag än vad de bryr sig om lokal svensk fotboll.

Eftersom svenska lag aldrig kommer ha bra ekonomi kommer kvaliteten heller aldrig förbättras i Allsvenskan och i takt med att Allsvenskan harvar som en av västeuropas sämsta ligor desto fler kommer enbart bry sig om PL.

Jag vågar påstå att Allsvenskan inom 30 år kommer ha en väldigt låg publik och tv-siffror, även andra små nationella ligor kommer drabbas av samma öde. Den globala fotbollsvärlden kommer döda alla fotbollsligor förutom de få stora ligorna och där kommer PL dominera.

Mindre och mindre i samhället och även i fotbollen handlar om nationalism, varför ska en svensk bry sig om ett svenskt lag och känna starkt för det laget när han istället kan hålla på ett engelskt topplag som är så mycket bättre? De flesta svenskar är ju ändå inga patrioter så det är inte konstigt att Allsvenskan blir mindre och mindre relevant för varje generation.
Citera
2013-09-17, 02:40
Medlem
Tror det vore bra om man gör som med elitserien och byter namn. Man får köra med något mer slag kraftigt som tex:

SFL= Swedish Football league. Det kan i alla fall öka intresset lite grann. Kom ihåg att det var jag som sa det först.
Citera
2013-09-17, 02:44
Medlem
Fromlandss avatar
Varför ska man hålla på ett så bra lag som möjligt?
En riktig supporter håller på sitt lag oavsett om de spelar champions league eller div 3.
Citera
2013-09-17, 02:48
Medlem
OleYellers avatar
Om alla som gillar fotboll tog sig en 2-3 allsvenska matcher per säsong så skulle arenorna vara mer välfyllda, vilket genererar mer pengar, vilket ger högre kvalité. Allsvenskan upplevs bäst på plats!

Publiksiffrorna har varit bra mycket lägre i Allsvenskan tidigare och på den tiden såg man sällan dessa die-hard-barcafans som man ser nu. Fotbollsintresse upp, Allsvenskans publiksiffror upp. Du borde ta en titt på de senaste 30 åren innan du snackar om nästkommande 30.

Ta med dig en polare till närmsta arena så fort du kan!

Edit: Jag följer också utländska lag och försöker åka över nån gång per år, men jag har mitt Allsvenska lag som jag ser 5-6 ggr per säsong och sen har jag mitt lokala gärdsgårdslag som jag ser en 7-8 matcher per år med. Det ena hindrar inte det andra. Fotboll är alltid kul!
Senast redigerad av OleYeller 2013-09-17 kl. 02:57.
Citera
2013-09-17, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methoss
Allsvenskan är kvar som en nationell liga och har fortfarande en hel del fans, men saken är den att eftersom fotbollsvärlden idag är så global så spelar de mindre nationella ligorna mindre och mindre roll, folk blir lockade av att se den bättre fotbollen i Europa och speciellt barn och ungdomar har i stort sett alla ett utländskt lag som de håller på.

Redan idag är jag rätt övertygad om att fler svenskar bryr sig om premier league och deras engelska lag än vad de bryr sig om lokal svensk fotboll.

Eftersom svenska lag aldrig kommer ha bra ekonomi kommer kvaliteten heller aldrig förbättras i Allsvenskan och i takt med att Allsvenskan harvar som en av västeuropas sämsta ligor desto fler kommer enbart bry sig om PL.

Jag vågar påstå att Allsvenskan inom 30 år kommer ha en väldigt låg publik och tv-siffror, även andra små nationella ligor kommer drabbas av samma öde. Den globala fotbollsvärlden kommer döda alla fotbollsligor förutom de få stora ligorna och där kommer PL dominera.

Mindre och mindre i samhället och även i fotbollen handlar om nationalism, varför ska en svensk bry sig om ett svenskt lag och känna starkt för det laget när han istället kan hålla på ett engelskt topplag som är så mycket bättre? De flesta svenskar är ju ändå inga patrioter så det är inte konstigt att Allsvenskan blir mindre och mindre relevant för varje generation.

Intressant.
Själv hejar jag bara på ett lag i fotboll, SS Lazio. Så har det sett ut senaste tio-femton åren. Några gånger per säsong åker jag till Rom för att se laget. Jag är svensk och anser mig själv vara patriot. Inte rasist, som sossarna vill ha patriotism till, utan patriot.

I bland kan jag på sätt och vis ångra mina val i ung ålder. Men det är ett val jag får leva med livet ut. Att inte kunna följa sitt lag varje söndag på plats är mångt och mycket ett lidande. Och jag kan fråga mig själv varför jag som ung inte kunde hålla mig till ett stockholmslag i stället.

Mitt/mina framtida barn kommer jag självklart se till att dom hejar på Lazio, men kommer inte ha några invändningar om dom även vill följa det lokala laget.
Citera
2013-09-17, 07:42
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Dina tankar grundar sig på "luft".
Det finns inget som pekar på det du förutspår.
Tvärtom.
Flera nya och moderna arenor har byggts senaste åren (ja, jag vet att Friends inte är det man önskat, men i alla fall, den lockar marginalpublik som vill ha det varmt och skönt) och Allsvenskan går trots allt går framåt med lag i EL för tredje året i rad.

Publiksnittet är fortfarande bra men dras ofta ner av att det finns lag som Syrianska och BP. Förra årets snitt var 7200, utan de två sämsta lagen hade snittet varit över 9000.

Allsvenskan handlar inte om att se den bästa fotbollen. Det är inramningen, stämningen, gemenskapen.
Citera
2013-09-17, 08:30
Medlem
LastCaresss avatar
Skrämmande läsning i den här tråden. Vad fan tänker vissa med? Nej, Allsvenskan kommer inte dö ut.
Citera
2013-09-17, 08:42
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaress
Skrämmande läsning i den här tråden. Vad fan tänker vissa med? Nej, Allsvenskan kommer inte dö ut.

Vad menar du? Det är ju bara ts som tror det, av alla som svarat..?
Det vore ju trevlans om du kunde motivera ditt svar också.
Citera
2013-09-17, 08:45
Medlem
kostymnisses avatar
Det spelar ingen roll hur kvalitén är för publiktillströmningen endast sett till allsvenskan. Vi minns ju alla tidiga 90-talet och i viss mån 80-talet när det kunde vara typ 3000 på de stora lagen i allsvenskan och då skall man minnas att IFK Gbg hade åtta man med i vm-truppen 94, vann sin clgrupp etc men det är ändå bättre snitt nu.

Bättre arenor etc gör sitt till och allsvenskan kommer icke dö. Dessutom kommer det här med gloabaliseringen slå tillbaka i den meningen att när allt hela tiden blir så stort söker sig folk förr eller senare tillbaka till det lokala och då växer allsvenskan/de lokala lagen än mer.
Citera
2013-09-17, 14:00
Medlem
Daltonbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Intressant.
Själv hejar jag bara på ett lag i fotboll, SS Lazio. Så har det sett ut senaste tio-femton åren. Några gånger per säsong åker jag till Rom för att se laget. Jag är svensk och anser mig själv vara patriot. Inte rasist, som sossarna vill ha patriotism till, utan patriot.

I bland kan jag på sätt och vis ångra mina val i ung ålder. Men det är ett val jag får leva med livet ut. Att inte kunna följa sitt lag varje söndag på plats är mångt och mycket ett lidande. Och jag kan fråga mig själv varför jag som ung inte kunde hålla mig till ett stockholmslag i stället.

Mitt/mina framtida barn kommer jag självklart se till att dom hejar på Lazio, men kommer inte ha några invändningar om dom även vill följa det lokala laget.

Du kan ju fortfarande ha Lazio som favoritlag och samtidigt gå på den lokala fotbollen? Fotboll är bäst live!
Citera
2013-09-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daltonbror
Du kan ju fortfarande ha Lazio som favoritlag och samtidigt gå på den lokala fotbollen? Fotboll är bäst live!

Jag ser redan det lokala laget (AIK) i bland. Men det kommer aldrig bli "mitt lag" om man säger så.
Citera
2013-09-17, 16:14
Medlem
Torps avatar
Jag är själv fotbollsintresserad, men jag kan för mitt liv aldrig intressera mig för svensk ligafotboll. Jag vet inte varför men det tar mig bara emot. Utländska ligor kan jag bättre än svenska så visst kan jag själv känna igen mig enligt TS beskrivning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in