• 1
  • 2
2013-09-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Det finns 3 möjliga fall.

1: Företaget drar skatt exakt efter tabell.
2: Företaget drar på löntagarens uppdrag mer skatt än tabellen anger.
3: Företaget drar mindre skatt än tabellen anger enligt ett jämkningsbeslut.

Blanda inte ihop jämkningsbeslut med förtidsåterbetalning av skatteåterbäring. Skattejämka kan du ALLTID göra. Men utan en bra uppfattning om årsinkomst och avdrag är det svårt att få till det exakt.

Det finns dock inget som hindrar att man gör flera jämkningar under samma år. Först en där man helt enkelt gissar uppgifterna så bra man kan. Och sedan en till mot höstkanten när man börjar få bra koll på det verkliga utfallet.

Allt annat är felaktig hantering från företagets sida.

Det stämmer bra, det jag menade med jämkningsbeslutet är att det ska föreligga en grund för att det ska beslutas. Jag tror nog dock att det inte stämmer det jag sa utan jämkning kan alltid begäras även om det egentligen inte föreligger en grund utan det är arbetsgivaren som gör fel.

Problemet här är dock inte jämkning utan att arbetsgivaren betalar in högre skatt när han ska följa tabellen. Enklast är att be arbetsgivaren följa tabellen, så har du löst ditt problem istället för att själv varje år försöka beräkna din skatt och fylla i blanketter.

Här finns lite mer information för den intresserade.
http://www.skatteverket.se/foretagor...680007741.html
Citera
2013-09-15, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Det stämmer bra, det jag menade med jämkningsbeslutet är att det ska föreligga en grund för att det ska beslutas. Jag tror nog dock att det inte stämmer det jag sa utan jämkning kan alltid begäras även om det egentligen inte föreligger en grund utan det är arbetsgivaren som gör fel.

Problemet här är dock inte jämkning utan att arbetsgivaren betalar in högre skatt när han ska följa tabellen. Enklast är att be arbetsgivaren följa tabellen, så har du löst ditt problem istället för att själv varje år försöka beräkna din skatt och fylla i blanketter.

Här finns lite mer information för den intresserade.
http://www.skatteverket.se/foretagor...680007741.html

Det krävs absolut ingen särskild grund för ett jämkningsbeslut. ( Jag vet att det inte är det som är problemet för TS, men det blir inte mindre felaktigt för det ).

Det är bara om man vill få återbetalning av redan inbetald överskjutande skatt som det krävs särskilda anledningar. Jämkningsbeslut ( egentligen "justerad uträkning av skatteavdrag" ) har man alltid rätt till.
Citera
2013-09-15, 15:24
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Har man (som jag) ingen koll så tycker jag man kan hoppa jämkningen - hellre få tillbaka än att få kvarskatt om man tjänat mer än beräknat.

Kvarskatt är ju billigare än återbäring.
Kvarskatten är ju ett jävligt billigt 12 månaders lån som du kan få avkastning på.
Citera
2013-09-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Sätt in på ett konto och spara till sommaren så får du mer i och med räntan.
Jag brukar få runt 10k-15k i skatteåterbäring. Jag tycker inte det är värt besväret alls. Räntan på detta är rätt liten. Vad blir räntan på ett bankkonto? Kanske 400kr med lite tur. Tiden det tar att fixa med detta äter upp en ansenlig del av kakan.

Citat:
Finns ingen som helst anledning till att låna ut pengar SKV utan ränta.
Det här stämmer ju dock inte riktigt. Man får faktiskt ränta på pengarna, även om den är väldigt låg.

Citat:
Förövrigt anser jag att SKV bör brinna i helvetet.
Då har vi olika åsikter där. Jag tycker skatt är ett bra koncept.
Citera
2013-09-17, 13:13
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Sätt in på ett konto och spara till sommaren så får du mer i och med räntan.

Du skulle kanske behöva ta ut dem då, så att du kan lära dig självdisciplin.

OnT;
Finns ingen som helst anledning till att låna ut pengar SKV utan ränta.
Förövrigt anser jag att SKV bör brinna i helvetet.

Jag har pengar som hjälper mig med att utbilda min självdisciplin men jag sparar gärna ett litet skatteöverskott och SKV, då slipper jag se pengarna och det blir en fin bonus.

Jag vet att du har rätt egentligen, jag känner mig dock bekväm med detta sätt och 500kr netto i ränta per år kan jag skita i

EDIT: Och precis som föregående talare får man en liten ränta av SKV, och den är ju skattefri
Citera
2013-09-17, 15:40
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Kvarskatt är ju billigare än återbäring.
Kvarskatten är ju ett jävligt billigt 12 månaders lån som du kan få avkastning på.

Fast risken är väll att dom pengarna helt enkelt spenderas på krogen?

Då kan pappa staten få hålla i pengarna så har jag en bonus fram till sommarn istället. För dom pengarna tänker man ju inte riktigt på ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in