Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-09-13, 13:43
Bannlyst
jobbar deltid och har en inkomst på 14317kr före skatt, dock blir det kvar 10022 efter skatt och jag ringde bort och pratade med dem för att jag kollade upp på internet att mitt skattetryck inte bör vara 30%, var på jag fick till svar att jag måste begära jämnkning från skatteverket då de inte använder sig av tabeller.

Enligt http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/ borde jag ha ut 11531kr.

Visst det fixas till när jag får tillbaka på skatten, i somras fick jag över 18.000 kr. Så är på godväg att skicka in blankett om skattejämning, för alltså de där 1500kr i månaden kan jag ju ha rätt mycket roligare med och det är 0 ränta på att låta pengarna stå hos skatteverket.

Tycker ni att jag ska lämna in om jämkning?
Senast redigerad av borjeboy 2013-09-13 kl. 14:06.
Citera
2013-09-13, 13:44
Medlem
och frågan är?
Citera
2013-09-13, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HB90
och frågan är?

Om ni tycker att jag ska göra det, och om det kan vara negativt på något sätt..

Jobbar över ibland också, då blir det ju mer lön. Men det är inte så himla mycket
Citera
2013-09-13, 14:03
Medlem
Backafalls avatar
Ja, du skall lämna in jämkning. Finns ingn anledning att låna ut pengarna till staten under ett år utan att få ränta...
Citera
2013-09-13, 14:06
Medlem
Jag gör aldrig så. Det är jävligt skönt att få klumpsumman precis innan sommaren.
Citera
2013-09-13, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Ja, du skall lämna in jämkning. Finns ingn anledning att låna ut pengarna till staten under ett år utan att få ränta...

Men ett problem möjligen är att min lön skiftar något (Jag jobbar över ibland) men om jag tar den högsta lönen jag haft nu dessa sista månaderna, så bör det ändå inte kunna bli efterskatt..

Vid närmare eftertanke är det lugnt för 2013, det är möjligen 2014 som det skulle kunna bli problem.

Inskickat nu tar 14 dagar att få beslutet
Senast redigerad av borjeboy 2013-09-13 kl. 14:15.
Citera
2013-09-14, 11:34
Medlem
Du kan ju bara påpeka för dom att de måste följa tabellen. Det finns mig veterligen ingen möjlighet för företag att på eget bevåg betala in för hög skatt på en anställd. Tabell eller beslut ska följas, möjlighet att dra av 30% rakt av finns när man har arbetet som en sidoinkomst. Men eftersom du inte verkar ha det så har företaget en skyldighet att följa tabell.

Du behöver inte fixa något beslut för att detta ska bli rätt. Påpeka bara att det inte är en sidoinkomst och att de inte ska dra för hög skatt. Det är till och med troligt att du inte får jämkningsbeslut från skatteverket då skälen du uppger inte är tillräckliga för att ge ett sådant. ( om inte löneskillnaderna från månad till månad är tillräckligt stora)
Citera
2013-09-14, 16:13
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag gör aldrig så. Det är jävligt skönt att få klumpsumman precis innan sommaren.

Jag gör också så, drar till och med 40% på mitt deltidsjobb sidan om studierna. Blir en fin sommarpeng, räntan på de 30 lökar jag får i återbäring kan jag skita i, större risk att man bränner pengarna om man själv har hand om dom
Citera
2013-09-14, 20:36
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik

Sätt in på ett konto och spara till sommaren så får du mer i och med räntan.

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Jag gör också så, drar till och med 40% på mitt deltidsjobb sidan om studierna. Blir en fin sommarpeng, räntan på de 30 lökar jag får i återbäring kan jag skita i, större risk att man bränner pengarna om man själv har hand om dom
Du skulle kanske behöva ta ut dem då, så att du kan lära dig självdisciplin.

OnT;
Finns ingen som helst anledning till att låna ut pengar SKV utan ränta.
Förövrigt anser jag att SKV bör brinna i helvetet.
Citera
2013-09-14, 21:23
Medlem
idiamindadas avatar
Har man (som jag) ingen koll så tycker jag man kan hoppa jämkningen - hellre få tillbaka än att få kvarskatt om man tjänat mer än beräknat.
Citera
2013-09-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Du kan ju bara påpeka för dom att de måste följa tabellen. Det finns mig veterligen ingen möjlighet för företag att på eget bevåg betala in för hög skatt på en anställd. Tabell eller beslut ska följas, möjlighet att dra av 30% rakt av finns när man har arbetet som en sidoinkomst. Men eftersom du inte verkar ha det så har företaget en skyldighet att följa tabell.

Du behöver inte fixa något beslut för att detta ska bli rätt. Påpeka bara att det inte är en sidoinkomst och att de inte ska dra för hög skatt. Det är till och med troligt att du inte får jämkningsbeslut från skatteverket då skälen du uppger inte är tillräckliga för att ge ett sådant. ( om inte löneskillnaderna från månad till månad är tillräckligt stora)

Det finns 3 möjliga fall.

1: Företaget drar skatt exakt efter tabell.
2: Företaget drar på löntagarens uppdrag mer skatt än tabellen anger.
3: Företaget drar mindre skatt än tabellen anger enligt ett jämkningsbeslut.

Blanda inte ihop jämkningsbeslut med förtidsåterbetalning av skatteåterbäring. Skattejämka kan du ALLTID göra. Men utan en bra uppfattning om årsinkomst och avdrag är det svårt att få till det exakt.

Det finns dock inget som hindrar att man gör flera jämkningar under samma år. Först en där man helt enkelt gissar uppgifterna så bra man kan. Och sedan en till mot höstkanten när man börjar få bra koll på det verkliga utfallet.

Allt annat är felaktig hantering från företagets sida.
Senast redigerad av Strappa71 2013-09-14 kl. 22:35.
Citera
2013-09-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Har man (som jag) ingen koll så tycker jag man kan hoppa jämkningen - hellre få tillbaka än att få kvarskatt om man tjänat mer än beräknat.

Om du har noll koll kan du lika gärna få kvarskatt som återbäring.
Inget garanterar att tabellen anger det rätta skatteavdraget för just dig.

Slutsats: Skaffa dig koll!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in