Citat:
Det finns 3 möjliga fall.
1: Företaget drar skatt exakt efter tabell.
2: Företaget drar på löntagarens uppdrag mer skatt än tabellen anger.
3: Företaget drar mindre skatt än tabellen anger enligt ett jämkningsbeslut.
Blanda inte ihop jämkningsbeslut med förtidsåterbetalning av skatteåterbäring. Skattejämka kan du ALLTID göra. Men utan en bra uppfattning om årsinkomst och avdrag är det svårt att få till det exakt.
Det finns dock inget som hindrar att man gör flera jämkningar under samma år. Först en där man helt enkelt gissar uppgifterna så bra man kan. Och sedan en till mot höstkanten när man börjar få bra koll på det verkliga utfallet.
Allt annat är felaktig hantering från företagets sida.
1: Företaget drar skatt exakt efter tabell.
2: Företaget drar på löntagarens uppdrag mer skatt än tabellen anger.
3: Företaget drar mindre skatt än tabellen anger enligt ett jämkningsbeslut.
Blanda inte ihop jämkningsbeslut med förtidsåterbetalning av skatteåterbäring. Skattejämka kan du ALLTID göra. Men utan en bra uppfattning om årsinkomst och avdrag är det svårt att få till det exakt.
Det finns dock inget som hindrar att man gör flera jämkningar under samma år. Först en där man helt enkelt gissar uppgifterna så bra man kan. Och sedan en till mot höstkanten när man börjar få bra koll på det verkliga utfallet.
Allt annat är felaktig hantering från företagets sida.
Det stämmer bra, det jag menade med jämkningsbeslutet är att det ska föreligga en grund för att det ska beslutas. Jag tror nog dock att det inte stämmer det jag sa utan jämkning kan alltid begäras även om det egentligen inte föreligger en grund utan det är arbetsgivaren som gör fel.
Problemet här är dock inte jämkning utan att arbetsgivaren betalar in högre skatt när han ska följa tabellen. Enklast är att be arbetsgivaren följa tabellen, så har du löst ditt problem istället för att själv varje år försöka beräkna din skatt och fylla i blanketter.
Här finns lite mer information för den intresserade.
http://www.skatteverket.se/foretagor...680007741.html