• 1
  • 2
2013-09-12, 19:30
Medlem
Fick i brevlådan idag ett inkassobrev som skulle ha varit betald 2002-11-01. Jag har ett lite minne av att jag köpte den varan som jag tydligen har skuld för men kommer inte ihåg om jag betalat den eller inte.
Tycker jag borde ha gjort det eftersom jag aldrig fått något sånt här brev innan.
Varan kostade 195 kr + påminnelseavgift 50kr +inkassoavgift 160 + ränta 211kr. Borde nu inte räntan vara mycket högre om jag nu inte betalat den på 10 år?
Jag skall ta och ringa dom i morgon men hade ändå velat ha lite mer kött på benen så vad hade ni gjort?
Citera
2013-09-12, 19:39
Medlem
existentens avatar
Om skulden avser dig som privatperson och du inte har hört något på tio år så är skulden preskriberad. Läs mer här: http://www.kronofogden.se/Preskription3.html
Citera
2013-09-12, 19:43
Medlem
Jag kom ihåg att det var i "ropet" för något år sedan att företag, advokater köpte upp gamla skulder för att senare driva det vidare.

Hittade en tråd här på Flashback när jag sökte. Har inte läst den själv men du hittar kanske något tips där.

Tråd: https://www.flashback.org/t2101291
Citera
2013-09-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av existenten
Om skulden avser dig som privatperson och du inte har hört något på tio år så är skulden preskriberad. Läs mer här: http://www.kronofogden.se/Preskription3.html
ja men då skiter jag och ringer dom i morgon och tar slänger den här avin istället. Tackar!
Citera
2013-09-12, 19:56
Medlem
Ring inte.

Bestrid kravet, via rekommenderat brev med mottagarbevis, i sin helhet med stöd av preskriptionslagen. Skriv INTE under utan skriv bara ditt namn med tangenter. Skicka med originalavin.
Citera
2013-09-12, 19:58
Medlem
existentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttig
ja men då skiter jag och ringer dom i morgon och tar slänger den här avin istället. Tackar!
Om du fick avin från ett inkassobolag är det en bra idé att ringa och sakligt upplysa om att du inte har fått någon som helst påminnelse på tio år. Om du bara slänger brevet så finns risken att inkassobolaget går vidare till Kronofogden, vilket är en onödig process för dig. Notera tid och datum och vem du pratar med, ifall det trots allt skulle bli något strul. Det händer oftare än det borde.
Citera
2013-09-12, 22:31
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Och skulle de börja tjafsa om att de har skickat ut påminnelser, be att få se mottagarbevis från rekommenderade brev med din namnteckning.

För vårt kära Posten AB garanterar ju inte att vanliga brev kommer fram.
Citera
2013-09-13, 11:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontravibrationer
Ring inte.

Bestrid kravet, via rekommenderat brev med mottagarbevis, i sin helhet med stöd av preskriptionslagen. Skriv INTE under utan skriv bara ditt namn med tangenter. Skicka med originalavin.

Det kan också vara ett fel, dvs att man använt ett testärende baserat på ett fullföljt köp som råkat gå ut skarpt av misstag. Det går bra att ringa och fråga vad ärendet gäller innan man bestrider det skriftligt.
Citera
2013-09-13, 11:23
Bannlyst
Jag har en räkning från 2001 på cirka 32k, det blev ett stort fel med en mobilräkning där jag fick ett företagsabbonemang som 19åring och försökte såklart avbryta det köpet men ja telia är telia.

Hursomhelst har jag aldrig betalat ett öre eller svarat på en enda av Sergel Inkassos utskick, de kommer nån gång per år men ja..

Tror du klarar dig.
Citera
2013-09-13, 14:45
Medlem
existentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsing
Jag har en räkning från 2001 på cirka 32k, det blev ett stort fel med en mobilräkning där jag fick ett företagsabbonemang som 19åring och försökte såklart avbryta det köpet men ja telia är telia.

Hursomhelst har jag aldrig betalat ett öre eller svarat på en enda av Sergel Inkassos utskick, de kommer nån gång per år men ja..

Tror du klarar dig.
Du är medveten om att den räkningen kan finnas kvar resten av ditt liv så länge Sergel gör det de ska? De 32 000 kronorna växer dessutom med tre-fyra hundralappar per månad. Varför inte göra något åt det? Det är ju inte så att skulden bara försvinner. Om du är över 30 år nu är det kanske dags att ta lite ansvar?
Citera
2013-09-13, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av existenten
Du är medveten om att den räkningen kan finnas kvar resten av ditt liv så länge Sergel gör det de ska? De 32 000 kronorna växer dessutom med tre-fyra hundralappar per månad. Varför inte göra något åt det? Det är ju inte så att skulden bara försvinner. Om du är över 30 år nu är det kanske dags att ta lite ansvar?

Enbart om de har gått till domstol och fått fristen förlängd. Jag tror knappast kronofogden kommer tycka det är etiskt att inte höra av sig till mig eller uppvisat kontakt med mig på över 12 år och samtidigt låta skulden växa.
Citera
2013-09-13, 15:24
Medlem
existentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsing
Enbart om de har gått till domstol och fått fristen förlängd. Jag tror knappast kronofogden kommer tycka det är etiskt att inte höra av sig till mig eller uppvisat kontakt med mig på över 12 år och samtidigt låta skulden växa.
Kronofogden har inget med detta att göra. Hade ärendet legat där hade de mätt ut skulden för länge sedan. Tingsrätten har inte heller något med ditt ärende att göra. Sergel har uppenbarligen detta i sin inkassobevakning och så länge de bryter preskriptionstiden genom att påminna dig med rätt intervall finns skulden kvar. Om så är fallet har du stor möjlighet att få till en deal där du bara betalar en del av skulden och sedan får saken ur världen för gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in