Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-09-13, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av existenten
Kronofogden har inget med detta att göra. Hade ärendet legat där hade de mätt ut skulden för länge sedan. Tingsrätten har inte heller något med ditt ärende att göra. Sergel har uppenbarligen detta i sin inkassobevakning och så länge de bryter preskriptionstiden genom att påminna dig med rätt intervall finns skulden kvar. Om så är fallet har du stor möjlighet att få till en deal där du bara betalar en del av skulden och sedan får saken ur världen för gott.

Eftersom jag inte har haft någon kontakt alls med borgenären på över 12år, och jag har inte godkänt skulden så lär det knappast vara ett problem. Jag har varken fått ett rekommenderat brev eller blivit delgiven, de tappade den bollen för länge sedan.

Så nej, jag är safe.
Citera
2013-09-13, 21:51
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsing
Eftersom jag inte har haft någon kontakt alls med borgenären på över 12år, och jag har inte godkänt skulden så lär det knappast vara ett problem. Jag har varken fått ett rekommenderat brev eller blivit delgiven, de tappade den bollen för länge sedan.

Så nej, jag är safe.

Exakt, de måste kunna bevisa att du har tagit emot försändelsen. REK brev eller delgivning, men vanliga brev i postlådan kommer bort lite nu och då. Det vet vi alla som skickar brev att det inte finns någon garanti att de når mottagaren.
Citera
2013-09-14, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsing

Så nej, jag är safe.

Om de har en fordran på dig och avbryter preskriptionen med jämna mellanrum är du allt annat än safe. Det finns HD-praxis på att har man skickat minst tre brev anses preskriptionen bruten, det är för osannolikt att tre brev skulle försvinna. Inkassobolag brukar ha ganska bra koll på detta.
Citera
2014-06-29, 17:00
Medlem
Aquaracers avatar
Preskavbrytande åtgärder vidtas regelbundet i dessa ärenden. Preskription ligger på 3 år vid fordringar mot konsument och för varje preskriptionsavbrytande åtgärd så startar tiden om på 3 år. Att preskription föreligger för en fordran är relativt ovanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in