• 1
  • 2
2013-09-11, 21:46
Medlem
Hejsan, jag ska ut och resa i vrlden. Det finns mycket skumma mnniskor dr ute och drfr vill jag operera in ett GPS chip i min kropp s att min familj skulle kunna spra mig om ngot skulle hnda.
Gr detta att gra i Sverige?
Vart kan man gra det?
Vart stts chippet in?
Hur mycket kostar det?
Tacksam fr svar
Citera
2013-09-11, 21:49
Medlem
Asurmans avatar
Ingen aning om vem som skulle gra det fr hur mycket pengar. Men i de flesta filmer s stts sprsndare i armen p folk.
Citera
2013-09-11, 22:01
Medlem
Vet du hur en GPS fungerar? och fljdfrga till det, vet du att det faktiskt finns "gps-chip" ? jag stller mig vldigt tveksam.
Citera
2013-09-11, 22:06
Medlem
usb3s avatar
GPS gr ju s att du vet din position. Ska din familj ocks veta det mste du ju kommunicera ocks. Blir nog att operera in en hel mobil och kanske lite extra batterier. Tror du kollat fr mkt p film...
Citera
2013-09-11, 22:07
Medlem
Problemet r att en strmklla frsts behvs. Hr finns en liten GPS som rymms lite varstans, mycket mindre n en lillfingernagel, 3,2g:
http://www.gpslogik.se/gps-teknik-i-mikroformat/

Drivs dremot p 3,8V och drar upp mot 2w i full belastning och ner mot 0,006w idle. S om den bara behver kras 1 min/dygn t.ex. drar den inte mkt strm. Om det finns vldigt sm batterier p ca 3,8V kan ett sdant allts rcka ett bra tag antar jag, men verkar som att smbatterierna inte kan ge ifrn sig strmen s snabbt (lg max A)

Lser du batteriproblemet och kanske kan ha en extern strmklla och skicka trdlst t.ex. s fungerar det bttre. D behver du bara operera in lilla GPS chippet tillsammans med trdlsa elverfringssaken. Finns sdana lsningar, men vet inte om ngon r liten. Sen stter kroppen bort saker som ej hr till den s det r nnu ett problem.

En betydligt enklare lsning r att du har ett par vanliga riktigt sm batterier kopplade till en liten GPS enhet och tejpar fast den lngs benet t.ex. Behver inte vara strre n ett frimrke och inte tjockare n 1-3 mm. Sen r frsts hela idn med skerhet bttre att man lser p andra stt.
Citera
2013-09-11, 22:08
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondshower
Hejsan, jag ska ut och resa i vrlden. Det finns mycket skumma mnniskor dr ute och drfr vill jag operera in ett GPS chip i min kropp s att min familj skulle kunna spra mig om ngot skulle hnda.
Gr detta att gra i Sverige?
Vart kan man gra det?
Vart stts chippet in?
Hur mycket kostar det?
Tacksam fr svar

Det finns ingen!

Den minsta GPS:en som jag knner till, kan man gmma i bilar, mopeder, btmotorer mm. r ngot strre n en tndsticksask och batteriet rcker ett par veckor.

Det jag tror du har sett r en passiv RFID tag: https://en.wikipedia.org/wiki/Radio-...identification
Och med den kan du spras p ngra meters avstnd.
Citera
2013-09-11, 22:09
Medlem
Kom p just nu efter jag svarat att i ett armband/halsband eller liknande skulle det g att bygga in bde batteri och GPS rtt enkelt. Eller i klder, gmda fickor osv. Om du verkligen vill ha ngon sorts "inbyggd" GPS.
Citera
2013-09-11, 22:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Tyvrr finns det inga sdana chip som lmpar sig fr implantering. Det finns RFID-chip fr identifiering utan batteribehov men rckvidden p dessa r max ngot tiotal meter frn avlsaren. En GPS-mottagare med sndare fr att visa din position fr ngon annan krver rtt mycket strm och r en ganska stor burk.

Om du spanar hr s finns det mnga lsningar fr att spra djur. Den minsta vger bara 2 g men har ingen sndare utan loggar bara positionen med rtt lnga intervall och man mste vara i fysisk kontakt med mottagaren fr att lsa ut data. Allts, om din familj hittar din kropp utan GPS:ens hjlp s kan de i alla fall se var du var innan du dog, svida det inte var fr dlig mottagning...

Ska du kunna spras i realtid globalt s mste det nog till GPS-mottagare kombinerad med satellittelefon fr vidarebefordran av din position och d snackar vi nog uppt 1 kg apparat.
Citera
2013-09-11, 22:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carpe-diem86
Kom p just nu efter jag svarat att i ett armband/halsband eller liknande skulle det g att bygga in bde batteri och GPS rtt enkelt. Eller i klder, gmda fickor osv. Om du verkligen vill ha ngon sorts "inbyggd" GPS.
Visst, det finns pyttesm GPS:er men det hjlper ju fga att TS bara vet sjlv var han eller hon r, ska man snda vidare positionsdata s svller mackapren ngot vldigt i storlek och vikt.
Citera
2013-09-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yozimmer
Vet du hur en GPS fungerar? och fljdfrga till det, vet du att det faktiskt finns "gps-chip" ? jag stller mig vldigt tveksam.

Lste detta p internet "Engelska frldrar kar fr att f operera in positioneringsteknik under huden p sina barn! Jakten p trygghet och rdslan fr brott tar sig allt extremare former. Hos Dr Kevin Warwick i England kar frldrar fr att f operera in ett GPS-chip i armen p sina barn. Chipet snder ut signaler som gr det mjligt att lokalisera barnen i hndelse av en kidnappning eller ett frsvinnande. "
S det borde ju finnas.
Citera
2013-09-11, 22:40
Medlem
Har ven denna lnk http://www.atomerochbitar.se/manadsbrev/bbb-9-04.html
Citera
2013-09-11, 22:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Lste detta p internet "Engelska frldrar kar fr att f operera in positioneringsteknik under huden p sina barn! Jakten p trygghet och rdslan fr brott tar sig allt extremare former. Hos Dr Kevin Warwick i England kar frldrar fr att f operera in ett GPS-chip i armen p sina barn. Chipet snder ut signaler som gr det mjligt att lokalisera barnen i hndelse av en kidnappning eller ett frsvinnande. "
S det borde ju finnas.
Du kan vl lnka ngot trovrdigt om detta d. Jag hittar texten hos UR: http://uraccess.se/products/104413 men eftersom jag vet en del om detta s sger jag bullshit om hela artikeln.

Tillgg: N nu blir jag rent upprrd, vad fan sprider UR fr dynga. Hr r Warwicks egen hemsida http://www.kevinwarwick.com/ och inte fan stter han in chip hos varken barn eller vuxna. UR lr vl inte ha fantiserat ihop det sjlva s jag undrar vilka som tutade i dem den hr rvarhistorien.

Citat:
Har ven denna lnk http://www.atomerochbitar.se/manadsbrev/bbb-9-04.html
Du ska varken tro allt du ser i James Bond-filmer eller lser p ntet. Bedrvligt att folk skriver sdan skit som den artikeln. Det var ett vanligt djvla RFID-chip som kan lsas p ftalet meters avstnd. Hjlper inte ett skit om man blir kidnappad.
Senast redigerad av skunkjobb 2013-09-11 kl. 22:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in