• 1
  • 2
2013-09-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondshower
Läste detta på internet "Engelska föräldrar köar för att få operera in positioneringsteknik under huden på sina barn! Jakten på trygghet och rädslan för brott tar sig allt extremare former. Hos Dr Kevin Warwick i England köar föräldrar för att få operera in ett GPS-chip i armen på sina barn. Chipet sänder ut signaler som gör det möjligt att lokalisera barnen i händelse av en kidnappning eller ett försvinnande. "
Så det borde ju finnas.
Det måste inte finnas bara för att föräldrar önskar sig att det fanns.
Citat:
Har även denna länk http://www.atomerochbitar.se/manadsbrev/bbb-9-04.html
Den handlar om RFID. Betydligt snålare än GPS.
Citera
2013-09-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du kan väl länka något trovärdigt om detta då. Jag hittar texten hos UR: http://uraccess.se/products/104413 men eftersom jag vet en del om detta så säger jag bullshit om hela artikeln.

Tillägg: Nä nu blir jag rent upprörd, vad fan sprider UR för dynga. Här är Warwicks egen hemsida http://www.kevinwarwick.com/ och inte fan sätter han in chip hos varken barn eller vuxna. UR lär väl inte ha fantiserat ihop det själva så jag undrar vilka som tutade i dem den här rövarhistorien.

Du ska varken tro allt du ser i James Bond-filmer eller läser på nätet. Bedrövligt att folk skriver sådan skit som den artikeln. Det var ett vanligt djävla RFID-chip som kan läsas på fåtalet meters avstånd. Hjälper inte ett skit om man blir kidnappad.

åå vad tråkigt, skulle verkligen behöva något sådant.... Det kan vara farligt att resa som ung tjej, vill kunna känna att mina föräldrar och polis skulle hitta mig om något riktigt illa skulle hända...
Citera
2013-09-11, 23:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
åå vad tråkigt, skulle verkligen behöva något sådant.... Det kan vara farligt att resa som ung tjej, vill kunna känna att mina föräldrar och polis skulle hitta mig om något riktigt illa skulle hända...
Har du tänkt åka till Colombia med fickorna fulla med bakpulver så är det nog säkrast att stanna hemma. Implantat kan du tyvärr glömma men så länge du inte blir strippad så kan du väl ha en lite större sändare på dig. Var beredd att den väger 1 kg och den funkar förstås inte inomhus. Tät bebyggelse eller tät skog, inuti fordon o dyl kan också göra att den tappar signal.

Har du bara täckning på mobilen så kan du väl låta dig bli spårad med den med någon speciell app men ska du ut på vischan i något hulla-bulla-land så funkar det nog inte något vidare.
Citera
2013-09-12, 08:17
Medlem
Citat:
Visst, det finns pyttesmå GPS:er men det hjälper ju föga att TS bara vet själv var han eller hon är, ska man sända vidare positionsdata så sväller mackapären något väldigt i storlek och vikt.

Tänkte i så fall att man har en GPS + litet utbytbart batteri i t.ex. ett armband. GPSen är programmerad att köras x ggr per dag och sedan vara i viloläge så kanske batteriet räcker en vecka eller två. Det som ska ta emot positionen är då mobilen som är inställd att skicka positionen vidare 5 min efteråt via 2g/3g nätet till en hemsida/förälder.

Blir en del lurigheter med att få till inställningarna så programmeringskunskaper kan behövas, men tycker att det borde kunna fungera teorietiskt sett. Fördelen mot att låta mobilen sköta allt är att GPS enheten kan ha ett litet inbyggt minne så att den sparar senaste 1000 positionerna så om mobilen är avstängd eller borttappad går datan att återfå i efterhand med. Mobilen blir lätt stulen, men inte ett vanligt enkelt armband i tyg/liknande.
Citera
2013-09-12, 12:20
Medlem
Träffade nyligen en australiensisk resenär som hade cyklat från Turkiet upp genom Europa, träffade honom i Schweiz. Han hade med sig en smart liten pryl med inbyggd GPS och satellit-sändare, som hade en knapp för att sända ett OK-meddelande med koordinater till ens vänner/föräldrar, och en annan knapp för att skicka ett nöd-meddelande via företaget till de lokala myndigheterna där man är, också med position. Inte precis något man opererar in, men kan nog vara bra för mer äventyrliga resor eller om man bara känner sig orolig. Se http://www.findmespot.com/en/index.php?cid=101 .
Citera
2013-09-12, 18:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carpe-diem86
Tänkte i så fall att man har en GPS + litet utbytbart batteri i t.ex. ett armband. GPSen är programmerad att köras x ggr per dag och sedan vara i viloläge så kanske batteriet räcker en vecka eller två. Det som ska ta emot positionen är då mobilen som är inställd att skicka positionen vidare 5 min efteråt via 2g/3g nätet till en hemsida/förälder.

Blir en del lurigheter med att få till inställningarna så programmeringskunskaper kan behövas, men tycker att det borde kunna fungera teorietiskt sett. Fördelen mot att låta mobilen sköta allt är att GPS enheten kan ha ett litet inbyggt minne så att den sparar senaste 1000 positionerna så om mobilen är avstängd eller borttappad går datan att återfå i efterhand med. Mobilen blir lätt stulen, men inte ett vanligt enkelt armband i tyg/liknande.
Alla moderna mobiler har ju GPS-mottagare så man skulle kunna låta mobilen sköta hela faderullan så länge man har täckning för datatrafik via vanliga 2G/3G-nätet. Visst, mobilen kanske lättare kommer bort eller blir stulen men en mikromottagare utan sändningsmöjlighet ser jag inte så stor vits med ur säkerhetshänseende.

Om man har vanlig mobiltäckning så finns det en app som passar utmärkt som låter utvalda vänner se var man är: https://play.google.com/store/apps/d...ealtimeTracker Jag skulle förstås inte lita på täckningen ute på landsbygden.

Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Träffade nyligen en australiensisk resenär som hade cyklat från Turkiet upp genom Europa, träffade honom i Schweiz. Han hade med sig en smart liten pryl med inbyggd GPS och satellit-sändare, som hade en knapp för att sända ett OK-meddelande med koordinater till ens vänner/föräldrar, och en annan knapp för att skicka ett nöd-meddelande via företaget till de lokala myndigheterna där man är, också med position. Inte precis något man opererar in, men kan nog vara bra för mer äventyrliga resor eller om man bara känner sig orolig. Se http://www.findmespot.com/en/index.php?cid=101 .
Det där är ju perfekt för TS ändamål! Och bara 200 gram. Sänder ju inte positionen live men hinner man bara trycka på larmknappen så är den ju bra.

Man kan nog säga att den är perfekt för långseglare och andra äventyrare som i en nödsituation åtminstone bör ha några minuter på sig att larma. Är man rädd att bli kidnappad blir det värre då apparaten knappast lär hinna skicka signalen innan kidnapparna slänger den i backen så delarna flyger.

Lite kampsportlektioner, tårgas och en Glock kanske är bra alternativ/komplement om man nu inte kan välja att hålla sig borta från riskområden.
Citera
2013-09-12, 21:19
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Lite kampsportlektioner, tårgas och en Glock kanske är bra alternativ/komplement om man nu inte kan välja att hålla sig borta från riskområden.

Eller ett halvår tillsammans med några tunga yrkeskriminella snubbar så att man lär sig tankebanorna.
Citera
2013-09-12, 23:15
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Eller ett halvår tillsammans med några tunga yrkeskriminella snubbar så att man lär sig tankebanorna.
Eller sunt förnuft, se till att läsa på om destinationen och fråga de lokala människorna om råd om vad man bör undvika. Jag vet inte var TS ska resa, men jag skulle satsa mer på att förebygga att något händer, snarare än att bara se till att jag blir hittad om det händer. Vad hjälper en GPS-sändare om man blir rånmördad?
Citera
2023-07-14, 22:24
Medlem
torrenttobbes avatar
Ok kära vänner. Åren har gått. Senaste inlägget är från 2013. Vad har hänt på den här fronten? Har jag idag, 10 år senare möjlighet att spåra mina barn med en lösning som inte går att ta bort på ett enkelt sätt?
Citera
2023-07-17, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carpe-diem86
Kom på just nu efter jag svarat att i ett armband/halsband eller liknande skulle det gå att bygga in både batteri och GPS rätt enkelt. Eller i kläder, gömda fickor osv. Om du verkligen vill ha någon sorts "inbyggd" GPS.

Och när du blir rånad på desa smycken då, vad gör du då?

Känns inte omöjligt att det skulle gå att ladda ett litet batteri med hjälp av värmen från blodet, men kanske inte finns idag.

Vad jag däremot vet finns är skor som kan ladda batterier.
https://www.dailymail.co.uk/sciencet...hone-walk.html

Skulle absolut gå att sätta en liten gps i skon därr ett batteri laddas medans du går och räcker flera dagar även när du inte går.
Se bara till att ha billiga och skitiga skor så den som kidnappar dig eller rånar dig inte vill ha dom xD
Citera
2023-07-17, 04:16
Medlem
husdjur(hundar, katter?)chippas val, i.a.f i sverige ?. vad chippet ar till for vet jag inte, kanske for att spara om de blivit bortsprungna ?
Citera
2023-07-17, 04:31
Medlem
for ett bra tag.sedan laste jag om ett svenskt foretag som later chip implantera sin personal, chippet verkar som sa att dorrar oppnas belysning tands......(kaffebryggaren startar?)...o.s.v nar personen med implantatet narmar sig.
om deras chip ar i behov av energikalla vet jag inte.

sen har vi bill gates som ar med pa taget att utveckla chip implantat som laser av behov av medicinering.....detta kanske redan finns eftersom projektet har nagra ar pa nacken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in