2013-09-29, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coyle
Om vi föreställer oss att järnkloten varar i en nära på evig tidsrymd, i alla fall relativt till vår tidsuppfattning, vad med deras oändliga existens gör dem meningsfulla?
Då blir automatiskt syftet med deras placering att dom skulle vara i sina banor för evigt, det är den automatiska och slumpmässiga meningen, objektivt.
Citera
2013-09-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djavulstroll
Men om 100 år finns det ju ingen som har upplevt det du har upplevt, dvs ingen har upplevt dina upplevelser, hur kan dom då ha mening?
Det finns folk som kommer uppleva liknande saker om 100 år som jag. Men andra människor behöver inte ens uppleva något för att det ska ha en mening för en annan person.
Citera
2013-09-29, 14:26
Medlem
Citat:
Jag försöker bevisa att det är lika sanslöst att leva sitt liv, för att livet skulle ha någon slags självändamål, som att leva för någon slags gud, som man ska förenas med efter livet.

Tack för att du ger mig rätt.
Du kan ju inbilla dig att jag gett dig något rätt, läs igen det jag skrev och ät upp dom orden, du är en pessimist som vill få betydelse så det bara skriker om det, du känner dig ensam och övergiven, ut och lev livet så hittar du din betydelse. Om du tror att du ska få bekräftelse på liv efter detta liv så är du mer än lovligt dum.
Citera
2013-09-29, 14:29
Medlem
anartris avatar
Citat:
För vem och hur länge?
Hur mycket är det värt när ingen finns, som har upplevt det?
Kan någon som inte finns, verkligen sägas ha upplevt något, objektivt sett?

Vem definierar mening och värderar en företeelse som meningsfull? Det finns väl ingen objektiv allmängiltig mening.

Och vadå "hur länge"? Varför är det av betydelse för upplevd mening?
Citera
2013-09-29, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Det kan finnas massa saker som vi aldrig upplever, men som ändå har en mening. Till exempel kände vi inte till radiovågor för några hundra år sedan, men idag vet vi att de har en betydelse.
Radiovågor är också meningslösa över tid.
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det du nu tog som exempel och många andras olika exempel i denna tråd är fullt vettiga argument som varje normalt begåvad vuxen människa redan kan tänka ut själv.
Det håller jag med om.
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
För mig är lyckan allt i livet, det är den jag lever för. I det långa loppet får jag många härliga och fina minnen att blicka tillbaka på och dessutom tänker jag att jag alltid har en framtid som jag kan fylla med massor av lycka. När jag är död kommer jag såklart inte minnas känslan av lycka eftersom mitt medvetande kommer försvinna, men när jag ligger på min dödsbädd och precis är på väg att kola av vill jag hellre se tillbaka på ett liv med massor av lyckliga minnen än massor av elände. Om 100 miljoner år lever jag troligtvis inte och har därför inget behov av att veta hur mycket de är värda då, men det gör mig inget eftersom jag lever här och nu.
Nu låter du som en påtänd hippie.
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Du kan använda samma argument för att komma fram till en slutsats om att allting är meningsfullt. Värderingar har ingen rationell struktur och kan följa vilka mallar och modeller som helst, hur ologiska de än må vara.

Känner du avsky och meningslöshet inför livet, universum och alla möjliga och omöjliga metafysiska världar är det precis lika meningslöst - och meningsfullt - som att finna mening i allt detta. Vill du grunda din tillvaro på objektivitet föreslår jag att du helt lämnar frågor som berör värderingar. Då blir meningsfullhet och meningslöshet totalt ointressant. Det som är, det är, helt enkelt.
Självklart.
Citera
2013-09-29, 14:40
Medlem
Citat:
Nu låter du som en påtänd hippie.
Har faktiskt samma syn på livet som många hippies, lyckan är källan till ett bra liv. Det är upp till var och en hur man uppnår denna lycka, för mig är det meditation, att uppleva naturen och att skratta och vara glad med vänner och familj. Livet löser sig, allt behöver inte vara så seriöst hela tiden. Slappna av och ta varje dag som den kommer.
Citera
2013-09-29, 14:40
Medlem
Citat:
Nej, det finns ingen som tänker som jag, för då skulle dom begå självmord.
Vad är det som du tänker som skulle gör ditt liv meningsfullt, eller kommer kommer du inte skriva det för vi kommer begå självmord då?
Citera
2013-09-29, 14:41
Medlem
Coyles avatar
Citat:
Då blir automatiskt syftet med deras placering att dom skulle vara i sina banor för evigt, det är den automatiska och slumpmässiga meningen, objektivt.

Jag är inte påläst om himlakroppar och deras rörelser, men att de förblir i sina banor är, såsom jag förstår det, på grund av gravitationen från något annat (och ev. större?) objekt. Rätta mig gärna.

Ditt ordval ("syfte") ger mig anledning att fråga, bara för förtydligandets skull: är det en extern part som givit järnkloten "syfte"? Vem? Och varför ska man tolka deras bana/placering/varaktighet som ett existentiellt syfte framför naturlagarna i spel rent generellt?
Citera
2013-09-29, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Har faktiskt samma syn på livet som många hippies, lyckan är källan till ett bra liv. Det är upp till var och en hur man uppnår denna lycka, för mig är det meditation, att uppleva naturen och att skratta och vara glad med vänner och familj. Livet löser sig, allt behöver inte vara så seriöst hela tiden. Slappna av och ta varje dag som den kommer.
Härligt men det är meningslöst, du kommer inte att finnas i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPontare
Vad är det som du tänker som skulle gör ditt liv meningsfullt, eller kommer kommer du inte skriva det för vi kommer begå självmord då?
Du skulle begå självmord om du vaknade ur dina vanföreställningar om att ditt liv har någon mening.
Själv kommer jag att spendera evigheten i paradiset.
Citat:
Ursprungligen postat av Coyle
Jag är inte påläst om himlakroppar och deras rörelser, men att de förblir i sina banor är, såsom jag förstår det, på grund av gravitationen från något annat (och ev. större?) objekt. Rätta mig gärna.

Ditt ordval ("syfte") ger mig anledning att fråga, bara för förtydligandets skull: är det en extern part som givit järnkloten "syfte"? Vem? Och varför ska man tolka deras bana/placering/varaktighet som ett existentiellt syfte framför naturlagarna i spel rent generellt?
Den externa parten är slumpen, det som ger dom mening är att dom varar för evigt.
Citera
2013-09-29, 17:33
Medlem
Citat:
Härligt men det är meningslöst, du kommer inte att finnas i framtiden.
Det är inte alls meningslöst eftersom jag kommer finnas i den framtid som är framåt för mig ända tills jag en dag dör. Och som jag sagt, när jag ligger på min dödsbädd vill jag kunna le ett glatt leende och tänka tillbaka på ett lika glatt liv.
Citera
2013-09-29, 17:46
Medlem
Citat:
Du skulle begå självmord om du vaknade ur dina vanföreställningar om att ditt liv har någon mening.
Själv kommer jag att spendera evigheten i paradiset.

Jag trodde att vi redan hade rett ut att en evighet i paradiset är lika meningslös som en ändlig tillvaro här på jorden. Det är ett högst subjektivt påstående att yrka på att meningsfullhet uppstår när någonting aldrig upphör att existera.
Citera
2013-09-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag trodde att vi redan hade rett ut att en evighet i paradiset är lika meningslös som en ändlig tillvaro här på jorden. Det är ett högst subjektivt påstående att yrka på att meningsfullhet uppstår när någonting aldrig upphör att existera.
KLOCKRENT! Ursäkta versalerna.
Det är faktiskt ännu svårare att föreställa sig någon mening med allt, om allt finns för evigt i ett fortsatt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in