Citat:
Ursprungligen postat av
Djavulstroll
Klart du får men det är ju fortfarande ingen objektiv sanning och har inget värde eller mening för någon annan än dig själv = ditt liv är meningslöst.
Här har vi någon som har börjat komma på tanken bakom tråden, dvs, som jag har lyckats leda in på mitt sätt att tänka.
Exakt, min subjektiva tro om att jag ska spendera evigheten i paradiset, är lika subjektiv och värdelös som en ateist som tycker att det är "resan som är målet" och att "man får bara en chans".
Det är trams från början till slut och allt är meningslöst.
Om det inte är meningslöst så får du leda det i bevis, objektiva bevis som är varaktiga över tid så klart.
Du kan använda samma argument för att komma fram till en slutsats om att allting är meningsfullt. Värderingar har ingen rationell struktur och kan följa vilka mallar och modeller som helst, hur ologiska de än må vara.
Känner du avsky och meningslöshet inför livet, universum och alla möjliga och omöjliga metafysiska världar är det precis lika meningslöst - och meningsfullt - som att finna mening i allt detta. Vill du grunda din tillvaro på objektivitet föreslår jag att du helt lämnar frågor som berör värderingar. Då blir meningsfullhet och meningslöshet totalt ointressant. Det som är, det är, helt enkelt.