2013-09-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djavulstroll
Hur kan något som inte varar, ha någon mening?
Det förklarade jag redan med kakan som hade en mening fast den inte varade för evigt.

Citat:
Tror du att drömmar har en mening också?
Ja, de kan till exempel vara en form av underhållning. Vissa forskare säger också att meningen med drömmar är att defragmentera data.
Citera
2013-09-29, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coyle
Om vi gör antagandet att världen dels är subjektiv och dels är objektiv, dvs. något att förhålla sig till och ett förhållningssätt. Vår upplevelse av världen är då relationen mellan det objektiva och det subjektiva. Ex: en sten är en sten, men du och jag kan komma överens om att den är magisk osv.

Att solen kommer dö och allt liv utplånas är ett faktum. Döden är meningslös, men liv och död är inte samma sak. Vad gör livet meningslöst? Är livet meningslöst för att döden är det? Ifall det är så, utveckla gärna tankegången ur det perspektivet.

Rätta mig gärna ifall jag förstått dig fel, har inte läst igenom hela tråden.
Allt som inte är varaktigt är meningslöst, möjligtvis finns det ett antal järnklot i slutet på universums tid, som kommer att vara i något som är väldigt nära en evighet och kan sägas ha någon slags odefinierbar mening men allt annat är meningslöst
Citera
2013-09-29, 14:17
Medlem
Men vilken jäkla skitsvammeltråd du skapat, du kräver bevis för att något ska ha betydelse när du mycket väl vet att det inte heller går att bevisa att något inte skulle ha någon betydelse. Bevisbördan är lika mycket din. Du är en tråkig loser som är så jäkla trist att det blir humor av dig.
Citera
2013-09-29, 14:18
Medlem
anartris avatar
Citat:
Vad spelar det för roll om man är lycklig eller olycklig, när allt ändå är meningslöst?

Lycka och olycka innebär väl i sig själv mening?
Citera
2013-09-29, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Jag skulle inte påstå att något kan ha en mening om ingen upplever det. Det är bara saker man upplever som kan ha mening.
Men om 100 år finns det ju ingen som har upplevt det du har upplevt, dvs ingen har upplevt dina upplevelser, hur kan dom då ha mening?
Vems mening och var?
Citera
2013-09-29, 14:21
Medlem
Citat:
Hur kan något som har ett definitvt slut, som ingen kommer att ha upplevt, betyda något?
Det kan finnas massa saker som vi aldrig upplever, men som ändå har en mening. Till exempel kände vi inte till radiovågor för några hundra år sedan, men idag vet vi att de har en betydelse.
Citera
2013-09-29, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Men vilken jäkla skitsvammeltråd du skapat, du kräver bevis för att något ska ha betydelse när du mycket väl vet att det inte heller går att bevisa att något inte skulle ha någon betydelse. Bevisbördan är lika mycket din. Du är en tråkig loser som är så jäkla trist att det blir humor av dig.
Jag försöker bevisa att det är lika sanslöst att leva sitt liv, för att livet skulle ha någon slags självändamål, som att leva för någon slags gud, som man ska förenas med efter livet.

Tack för att du ger mig rätt.
Citera
2013-09-29, 14:23
Medlem
Coyles avatar
Citat:
Allt som inte är varaktigt är meningslöst, möjligtvis finns det ett antal järnklot i slutet på universums tid, som kommer att vara i något som är väldigt nära en evighet och kan sägas ha någon slags odefinierbar mening men allt annat är meningslöst

Om vi föreställer oss att järnkloten varar i en nära på evig tidsrymd, i alla fall relativt till vår tidsuppfattning, vad med deras oändliga existens gör dem meningsfulla?
Citera
2013-09-29, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anartri
Lycka och olycka innebär väl i sig själv mening?
För vem och hur länge?
Hur mycket är det värt när ingen finns, som har upplevt det?
Kan någon som inte finns, verkligen sägas ha upplevt något, objektivt sett?
Citera
2013-09-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Det kan finnas massa saker som vi aldrig upplever, men som ändå har en mening. Till exempel kände vi inte till radiovågor för några hundra år sedan, men idag vet vi att de har en betydelse.
Det du nu tog som exempel och många andras olika exempel i denna tråd är fullt vettiga argument som varje normalt begåvad vuxen människa redan kan tänka ut själv. TS är antingen ett troll eller under snittet rent begåvningsmässigt.
Citera
Medlem
Citat:
Beskriv med dina egna ord, hur mycket den känslan är värd, objektivt, i det långa loppet?

Kommer du att komma ihåg den känslan när du är död?

Eller ännu bättre, beskriv hur mycket dina känlsor överhuvudaget är värda, objektivt, på en 100-miljonerårsperiod?
För mig är lyckan allt i livet, det är den jag lever för. I det långa loppet får jag många härliga och fina minnen att blicka tillbaka på och dessutom tänker jag att jag alltid har en framtid som jag kan fylla med massor av lycka. När jag är död kommer jag såklart inte minnas känslan av lycka eftersom mitt medvetande kommer försvinna, men när jag ligger på min dödsbädd och precis är på väg att kola av vill jag hellre se tillbaka på ett liv med massor av lyckliga minnen än massor av elände. Om 100 miljoner år lever jag troligtvis inte och har därför inget behov av att veta hur mycket de är värda då, men det gör mig inget eftersom jag lever här och nu.
Citera
Medlem
Citat:
Klart du får men det är ju fortfarande ingen objektiv sanning och har inget värde eller mening för någon annan än dig själv = ditt liv är meningslöst.

Här har vi någon som har börjat komma på tanken bakom tråden, dvs, som jag har lyckats leda in på mitt sätt att tänka.
Exakt, min subjektiva tro om att jag ska spendera evigheten i paradiset, är lika subjektiv och värdelös som en ateist som tycker att det är "resan som är målet" och att "man får bara en chans".

Det är trams från början till slut och allt är meningslöst.

Om det inte är meningslöst så får du leda det i bevis, objektiva bevis som är varaktiga över tid så klart.

Du kan använda samma argument för att komma fram till en slutsats om att allting är meningsfullt. Värderingar har ingen rationell struktur och kan följa vilka mallar och modeller som helst, hur ologiska de än må vara.

Känner du avsky och meningslöshet inför livet, universum och alla möjliga och omöjliga metafysiska världar är det precis lika meningslöst - och meningsfullt - som att finna mening i allt detta. Vill du grunda din tillvaro på objektivitet föreslår jag att du helt lämnar frågor som berör värderingar. Då blir meningsfullhet och meningslöshet totalt ointressant. Det som är, det är, helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in