• 3
  • 4
2013-09-15, 12:27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Dock - din uträkning tar inte hänsyn till inflationen. 20 000:- per månad om 22 år är inte detsamma som 20 000:- per månad idag.
Å andra sidan antar han att man plockar ut dubbelt så mycket som man har levt på under tiden man sparade.
Citat:
Och ökningstakten måste också bräcka inflationen, för att sparkapitalet ska öka reellt i värde, även om det alltid är bra att ha ett så stort sparkapital som möjligt.
Investerar man i reella värden (dvs allt utom räntebärande papper eller pengar i madrassen) så påverkas man inte av inflation per definition.
Citat:
Nu, med QE och accelererande FRB, så finns också risken att gamla regler inte kommer att gälla alls för hur man kan få ekonomisk trygghet och oberoende.
Det är alltid annorlunda nu. Har alltid varit. Märkligt.
Citera
2013-09-15, 13:32
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Å andra sidan antar han att man plockar ut dubbelt så mycket som man har levt på under tiden man sparade.

Investerar man i reella värden (dvs allt utom räntebärande papper eller pengar i madrassen) så påverkas man inte av inflation per definition.

Det är alltid annorlunda nu. Har alltid varit. Märkligt.

Ett enda stort frågetecken. Du underkänner alltså inflation och att det bildas bubblor även i s k reella värden, vad du nu menar med det, men jag gissar på att du menar land eller fastigheter eller nåt.

Uttrycket "This time it's different" är dessutom inte riktigt applicerbart på det jag ville säga. "Vi" har lärt oss att det bra att vara sparsam och strävsam, och att vi kommer att bli belönade senare. Men i och med kreditexpansionen, så är det en regel som inte gäller längre, även om folk givetvis har blivit rånade tidigare i historien. Tänk t ex på när Drottning Kristina gav bort alla Sveriges självägande bönder till adeln, och skapade fattigdom utan like? Inte heller lätt att skydda sig mot.
Citera
2013-09-15, 15:23
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ett enda stort frågetecken. Du underkänner alltså inflation och att det bildas bubblor även i s k reella värden, vad du nu menar med det, men jag gissar på att du menar land eller fastigheter eller nåt.
Företag, dvs aktier, är också reella världen. Att det bildas bubblor har jag aldrig sagt något om, men inflation påverkar inte reella värden, per definition.
Citat:
Uttrycket "This time it's different" är dessutom inte riktigt applicerbart på det jag ville säga. "Vi" har lärt oss att det bra att vara sparsam och strävsam, och att vi kommer att bli belönade senare. Men i och med kreditexpansionen, så är det en regel som inte gäller längre, även om folk givetvis har blivit rånade tidigare i historien.
Så "This time it's different" är alltså precis vad du säger.

Sen kan man ju fråga sig vem som klarar sig bäst när den där fruktansvärda framtiden till slut dyker upp; jag som kan leva på en fjärdedel av min lön, eller den som inte ens klarar sig med hela?
Citat:
Tänk t ex på när Drottning Kristina gav bort alla Sveriges självägande bönder till adeln, och skapade fattigdom utan like? Inte heller lätt att skydda sig mot.
Ligger man all in i en investering och den går åt skogen så är det såklart synd. Jobbar man i en gruva i Norrland så är det inte skitsmart att investera allt man tjänar i samma gruva, men det var ändå inte särskilt ovanligt alldeles nyss.

Men det går visst att skydda sig mot, väldigt enkelt, genom diversifiering.
Citera
2013-09-15, 20:58
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Vilken kommun bor du i? Jag vill också bo där eftersom man inte ens betalar 25 % skatt...

Tjänar man så lite gör avdragen (främst jobbskatteavdragen) att man kommer ner i de skattsatserna.
Citera
2013-09-18, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Tjänar man så lite gör avdragen (främst jobbskatteavdragen) att man kommer ner i de skattsatserna.
Jag hade fel!
Tjänar man under 30000 kr så blir skatten tydligen bara drygt 25 %.
Förlåt att jag tvivlade på er som påpekade detta.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in