2013-09-12, 20:07
Medlem
thefiremans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så att du känner dig bekväm med din insats och inte vill lämna börsen om den skulle darra.

Det är väl bra att äga lite olika bolag, så att man får lite spridning av risken.

Att bygga en portfölj är ett långsiktigt arbete och inget man gör på en fikarast.

Trots att jag delar din syn på investeringar (långsiktigt, stabila bolag, utdelningar) så krävs det 4 800 000 kr för att få en utdelning om 20 000 kr i månaden. Det är lite mer än vad genomsnittssvensken kan spara på en livstid på en genomsnittslön.
Citera
2013-09-12, 22:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefireman
Det är lite mer än vad genomsnittssvensken kan spara på en livstid på en genomsnittslön.

"Vill" är inte samma sak som "kan". Medianlönen i Sverige är ungefär 26.600kr/månad, se här: https://www.flashback.org/sp44042370

Detta ger ungefär 20.000kr/månad netto. Sparar man halva inkomsten (vilket inte är svårt om man vill) och har en avkastningen på 7 % per år (normal avkastningen på börsen) tar det 22 år att spara ihop 4.800.000 kronor. Och då har man en avkastningen på ungefär 20.000 kr/månad EFTER skatt (med 7 % ränta) varje månad (och då behöver man inte nalla av kapitalet vilket man vilket väl kan göra om man vill). Börjar man när man börjar jobba vid 20 års ålder kan man alltså pensionera sig runt 40-årsåldern. Och egentligen ännu tidigare (googla early retirement extreme).
Citera
2013-09-13, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
"Vill" är inte samma sak som "kan". Medianlönen i Sverige är ungefär 26.600kr/månad, se här: https://www.flashback.org/sp44042370

Detta ger ungefär 20.000kr/månad netto. Sparar man halva inkomsten (vilket inte är svårt om man vill) och har en avkastningen på 7 % per år (normal avkastningen på börsen) tar det 22 år att spara ihop 4.800.000 kronor. Och då har man en avkastningen på ungefär 20.000 kr/månad EFTER skatt (med 7 % ränta) varje månad (och då behöver man inte nalla av kapitalet vilket man vilket väl kan göra om man vill). Börjar man när man börjar jobba vid 20 års ålder kan man alltså pensionera sig runt 40-årsåldern. Och egentligen ännu tidigare (googla early retirement extreme).

7% ränta är inte omöjligt, men ändå en rätt så riskfylld investering.
Citera
2013-09-13, 13:58
Medlem
sluttyschoolgirls avatar
Citat:
Så att du känner dig bekväm med din insats och inte vill lämna börsen om den skulle darra.

Det är väl bra att äga lite olika bolag, så att man får lite spridning av risken.

Att bygga en portfölj är ett långsiktigt arbete och inget man gör på en fikarast.
Är det möjligt att investera 30.000 gå + och sälja samma dag? Några 3000 hade räckt, är nybörjare och vill se hur det fungerar.
Citera
2013-09-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluttyschoolgirl
Är det möjligt att investera 30.000 gå + och sälja samma dag? Några 3000 hade räckt, är nybörjare och vill se hur det fungerar.

visst är det möjligt, men ska du göra stora vinster på kort tid så är det oftast extremt hög risk.

Men säg att du hade satt 30 000 på SAS precis innan valresultatet så hade du fått 3k i värdeökning direkt efter på ca 24h.

Bättre då att tänka lite mer långsiktigt, säg en 6-12 månader.

Vill du slippa tänka och spendera tid på att läsa på så investera i ett investmentbolag. Kinnevik, MTG, Industrivärden, Investor, Lundbergs etc. är alla rätt så trevliga företag.
Senast redigerad av Anglosvensken 2013-09-13 kl. 14:17.
Citera
2013-09-13, 22:17
Medlem
Tjäna 20.000 netto och spara 10.000 av detta var månad i 22 år, ja du, det är nog inget liv jag hade velat leva...

Ekonomisk frihet med en bytande del av livet som uppoffring.
Citera
2013-09-13, 23:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefireman
Trots att jag delar din syn på investeringar (långsiktigt, stabila bolag, utdelningar) så krävs det 4 800 000 kr för att få en utdelning om 20 000 kr i månaden. Det är lite mer än vad genomsnittssvensken kan spara på en livstid på en genomsnittslön.

Hur räknade du ut det? Bolag delar ju ut olika mycket..

Själv får jag halva min hyra betald och ju mer jag fyller på med aktier, desto mer av hyran blir betald. Man får vara glad för det man får. Själv är jag glad för att mitt intresse för aktier har gett mig en bra extra inkomst utan att jag behöver göra något särskilt.
Citera
2013-09-14, 09:41
Medlem
Citat:

Detta ger ungefär 20.000kr/månad netto.

Vilken kommun bor du i? Jag vill också bo där eftersom man inte ens betalar 25 % skatt...
Citera
2013-09-14, 14:10
Medlem
thefiremans avatar
Citat:
Hur räknade du ut det? Bolag delar ju ut olika mycket..

Från ditt exempel:

Citat:
Får du en direktavkastning på 5% per år kan du ta ut dryga 20 000 brutto varje månad i "gratispengar"

Jag har läst flera av dina inlägg och jag delar helt och hållet din syn på investeringar, men man måste ju också tänka realistiskt. Ponera att man investerar i aktier och att man får en årlig genomsnittlig utdelning om 5% på det totala kapitalet, då skulle det som sagt krävas närmare 5 miljoner i eget kapital, och det är svårt att spara så mycket pengar under en livstid, men inte omöjligt. Trots att diskussionen är intressant så tror jag dessutom inte att TS efterfrågar en plan som kommer ta honom/henne en livstid att uppnå.
Senast redigerad av thefireman 2013-09-14 kl. 14:12.
Citera
2013-09-14, 14:57
Medlem
hbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Vilken kommun bor du i? Jag vill också bo där eftersom man inte ens betalar 25 % skatt...

http://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
Citera
2013-09-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo

med jobbskatteavdrag är det väl få som betalar mer än 25-26% i skatt om man tjänar runt 300-340k / år ?
bara kolla www.skatteverket.se och på skattetabeller så ser du ju direkt... arbetare tillhör kolumn 1, pensionärer 2 och 6.
Citera
2013-09-15, 12:22
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:

Dock - din uträkning tar inte hänsyn till inflationen. 20 000:- per månad om 22 år är inte detsamma som 20 000:- per månad idag. Och ökningstakten måste också bräcka inflationen, för att sparkapitalet ska öka reellt i värde, även om det alltid är bra att ha ett så stort sparkapital som möjligt.

Nu, med QE och accelererande FRB, så finns också risken att gamla regler inte kommer att gälla alls för hur man kan få ekonomisk trygghet och oberoende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in