• 2
  • 3
2013-09-12, 21:40
Medlem
Megahallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja självklart, som jag påpekade blir det ingen ström i nollan alls om alla tre faserna belastas lika. Och ditt andra exempel med två ledningar från samma fas stämmer också. Man bör ha en förståelse för risken att någon i framtiden flyttar en fasledning till en annan fasskena i centralen och inse vilka konsekvenser det får. De som inte tycker det här är självklart borde inte leka elektriker.

.

Om man skulle se till "risken att en icke elektriker" kommer och kopplar varje gång man skall göra någon installation så skulle man ju aldrig kunna göra något.

"Sätter jag upp detta uttaget finns det chans att någon kommer och kopplar om det om 15 år och lägger fas på jorden"

Detta resonemanget funkar ej.

Det TS vill göra, dela upp den gamla trefas tvättmaskinsmatningen till två nya enfas matningar för tvätt och tork är väldigt vanligt och helt okej. Se till att märka det noga i centralen.
Citera
2013-09-12, 21:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Om man skulle se till "risken att en icke elektriker" kommer och kopplar varje gång man skall göra någon installation så skulle man ju aldrig kunna göra något.

"Sätter jag upp detta uttaget finns det chans att någon kommer och kopplar om det om 15 år och lägger fas på jorden"

Detta resonemanget funkar ej.

Det TS vill göra, dela upp den gamla trefas tvättmaskinsmatningen till två nya enfas matningar för tvätt och tork är väldigt vanligt och helt okej. Se till att märka det noga i centralen.

Det är med en sådan koppling riggat för ett misstag även av en riktig elektriker, dessutom är det flera här som inte förstår detta fullt ut. Det är en stor skillnad på att koppla en belastning till två eller tre faser med nolla som komplement jämfört med att koppla en fas vardera till två olika belastningar men med samma nolla.

Det finns goda anledningar till att detta är förbjudet.

.
Citera
2013-09-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är med en sådan koppling riggat för ett misstag även av en riktig elektriker, dessutom är det flera här som inte förstår detta fullt ut. Det är en stor skillnad på att koppla en belastning till två eller tre faser med nolla som komplement jämfört med att koppla en fas vardera till två olika belastningar men med samma nolla.

Det finns goda anledningar till att detta är förbjudet.

.
Vad är det som är förbjudet?

Ta ut 2 enfasgrupper till tvättmasin o torktumlare från en dosa matad med trefas? Vilken elektriker har inte gjort det?
Två separata uttag matade från dosan med varsin fas. Finns ju inte ens krav på 3-polig dvärg, fastän det är att rekommendera, om det bara är frågan om enfaslaster.
Risken att få flytande nolla om man slarvar med neutralen i kopplingsdosan finns ju,. Men risk för att en elektriker ska missa att det är frågan om en trefasgrupp? Knappast.
Citera
2013-09-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dmbn
Vad är det som är förbjudet?

Ta ut 2 enfasgrupper till tvättmasin o torktumlare från en dosa matad med trefas? Vilken elektriker har inte gjort det?
Två separata uttag matade från dosan med varsin fas. Finns ju inte ens krav på 3-polig dvärg, fastän det är att rekommendera, om det bara är frågan om enfaslaster.
Risken att få flytande nolla om man slarvar med neutralen i kopplingsdosan finns ju,. Men risk för att en elektriker ska missa att det är frågan om en trefasgrupp? Knappast.

Det är inte tillåtet.
Krav på 3-polig dvärgbrytare är det absolut.
Det handlar inte om flytande nolla, det handlar om belastningen.

Citat:
SS 436 40 00 utgåva 2 (HB 444), 521.8.2

Det är inte tillåtet att använda gemensam neutralledare för flera kretsar.
Det är dock tillåtet att skapa enfas gruppledningar utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare förutsatt att det klart framgår att så är fallet.
Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningsförande ledare.
Citera
2013-09-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Det är inte tillåtet.
Krav på 3-polig dvärgbrytare är det absolut.
Det handlar inte om flytande nolla, det handlar om belastningen.

Du har fel. Det gäller att förstå det man läser och hänvisar till också.

Det är tillåtet att dela upp en trefasgrupp exvis i en dosa till tre enfasgrupper ( ej blandat 2fasgrupp +1fasgrupp)och använda 3 st 1-poliga dvärgbrytare. Uppmärkt i centralen att det är frågan om en trefasgrupp.

Bättre är det ju att använda 3-poligt överströmskydd, men inget krav i fallet ovan.

Leta på fluxio så hittar du nog rätt svar.
Citera
2013-09-15, 22:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Du har fel, dubbeltommy, inse det:
http://www.fluxio.se/artiklar/16-foe...turer-etc.html
Citera
2013-09-16, 03:01
Medlem
Citat:
Du har fel. Det gäller att förstå det man läser och hänvisar till också.

Det är tillåtet att dela upp en trefasgrupp exvis i en dosa till tre enfasgrupper ( ej blandat 2fasgrupp +1fasgrupp)och använda 3 st 1-poliga dvärgbrytare. Uppmärkt i centralen att det är frågan om en trefasgrupp.

Bättre är det ju att använda 3-poligt överströmskydd, men inget krav i fallet ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du har fel, dubbeltommy, inse det:
http://www.fluxio.se/artiklar/16-foe...turer-etc.html

Ni måste läsa hela artikeln och ta hänsyn till alla aspekter.

Man använder inte gemensam nolla till två så pass stora förbrukare som tvättmaskin och torktumlare.
Båda dessa maskiner genererar övertoner, vilka leder till osymmetrisk last och högre belastning på nollan.

Man kan inte välja att tillämpa föreskrifterna så att det passar ens felaktiga installationer.
Citera
2013-09-16, 07:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Man använder inte gemensam nolla till två så pass stora förbrukare som tvättmaskin och torktumlare.
Båda dessa maskiner genererar övertoner, vilka leder till osymmetrisk last och högre belastning på nollan.

Man kan inte välja att tillämpa föreskrifterna så att det passar ens felaktiga installationer.

Det är sällan man har en belastning nära maxbelastningen när man ansluter tvåfas-tvättmaskiner och en torktumlare till en trefasgrupp. Maskinerna brukar sällan dra mer än 10A per fas och trefas-uttag är sällan under 16A. Visst förekommer 3x10 men det är inte så vanligt eftersom man brukar använda 2.5 mm kabel i trefasanläggningar.
Citera
2013-09-16, 10:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Är det något jag innerligt hatar så är det när någon påstår att jag har gjort en sak som jag egentligen inte har gjort eller att någon påstår att jag inte har gjort en sak som jag egentligen har gjort.

Var får du det ifrån att jag inte har läst hela artikeln? Du har inte en aning om huruvida jag läst den eller ej, hur många gånger jag har läst den eller om jag t.o.m. är upphovet till den.
Citera
2013-09-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är sällan man har en belastning nära maxbelastningen när man ansluter tvåfas-tvättmaskiner och en torktumlare till en trefasgrupp. Maskinerna brukar sällan dra mer än 10A per fas och trefas-uttag är sällan under 16A. Visst förekommer 3x10 men det är inte så vanligt eftersom man brukar använda 2.5 mm kabel i trefasanläggningar.

Nu förstår inte jag riktigt hur du menar här, men jag gör väl ett försök.

Uttagen effekt och lastens symmetri är två olika saker som påverkar en lednings belastningsförmåga.
Dessutom påverkar maskinens egenskap att generera övertoner också ledningens belastningsförmåga.
Rent resistiva laster är symmetriska och fina, medan induktiva eller kapacitiva laster genererar osymmetri. Det osymmetriska är det som leds tillbaka via nollan.

Jag kan hålla med om att det vanliga är att ett vanligt trefasuttag i de allra flesta fall har 2,5mm² ledningar. Men i det här fallet handlar det om en gammal tvättmaskinsdosa, där det inte alls förr var ovanligt att man bara drog fram 1,5mm².

Dra inte i tvåfasiga tvättmaskiner och enfasiga torktumlare i detta läge. Det är en absolut förbjuden kombination på samma trefasmatning, eftersom ett avbrott på den tvåfasiga matningen ställer riktigt ordentligt till det.

I den fina artikeln på Fluxio som hänvisats till ett antal gånger, finns ett bra exempel på vad man kan råka ut för om man gör flera kretsar med gemensam nolla. I det exemplet handlade det om datorer matade via en trefasgrupp fördelad på flera uttag, där nolledaren var så het att den inte gick att vidröra med fingrarna. Det är konsekvensen av att lägga osymmetriska laster med gemensam neutralledare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in