Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Det är sällan man har en belastning nära maxbelastningen när man ansluter tvåfas-tvättmaskiner och en torktumlare till en trefasgrupp. Maskinerna brukar sällan dra mer än 10A per fas och trefas-uttag är sällan under 16A. Visst förekommer 3x10 men det är inte så vanligt eftersom man brukar använda 2.5 mm kabel i trefasanläggningar.
Nu förstår inte jag riktigt hur du menar här, men jag gör väl ett försök.
Uttagen effekt och lastens symmetri är två olika saker som påverkar en lednings belastningsförmåga.
Dessutom påverkar maskinens egenskap att generera övertoner också ledningens belastningsförmåga.
Rent resistiva laster är symmetriska och fina, medan induktiva eller kapacitiva laster genererar osymmetri. Det osymmetriska är det som leds tillbaka via nollan.
Jag kan hålla med om att det vanliga är att ett vanligt trefasuttag i de allra flesta fall har 2,5mm² ledningar. Men i det här fallet handlar det om en gammal tvättmaskinsdosa, där det inte alls förr var ovanligt att man bara drog fram 1,5mm².
Dra inte i tvåfasiga tvättmaskiner och enfasiga torktumlare i detta läge. Det är en absolut förbjuden kombination på samma trefasmatning, eftersom ett avbrott på den tvåfasiga matningen ställer riktigt ordentligt till det.
I den fina artikeln på Fluxio som hänvisats till ett antal gånger, finns ett bra exempel på vad man kan råka ut för om man gör flera kretsar med gemensam nolla. I det exemplet handlade det om datorer matade via en trefasgrupp fördelad på flera uttag, där nolledaren var så het att den inte gick att vidröra med fingrarna. Det är konsekvensen av att lägga osymmetriska laster med gemensam neutralledare.