• 1
  • 2
2013-09-07, 00:43
Medlem
Wzbs avatar
Hej. Vi har ett 3-fas uttag i badrummet, där vi idag har en tvättmaskin installerad. (fast monterad).
i kopplingsskåpet har 3 st 10A automatsäkringar. Nu undrar jag om strömmen räcker till en tvättpelare
(tvättmaskin ca 2000 W och torktumlare på ca 1800W)

om jag har fattat det rätt så borde jag ha 10+10 till tvättmaskinen i dag. eftersom det är två fas. Tänker jag rätt? Måste veta innan jag köper maskiner på nätet. Sedan får behörig elektriker installera.
Citera
2013-09-07, 00:49
Medlem
Låter märkligt att du har ett riktigt trefasuttag (dvs ETT uttag, vanligvis en röd stor kontakt) som är säkrat på 10A? Det är inte så att du har tre stycken uttag? Blandar du ihop faser och säkringar?

Nåväl, spelar egentligen ingen större roll för din fråga, det handlar ju mest om det fysiska uttaget och det kan en elektriker ändra.

En separat avsäkrad 10A säkring räcker bra till EN maskin. Dvs. du kan koppla in dina två maskiner och ha en separat säkring över till annat.
Citera
2013-09-07, 00:53
Medlem
Wzbs avatar
Det är är en koppling plint i en dosa monterad på väggen med 5 kablar framdragna, som går vidare till en grupp säkringar som är 3 stycken till det uttaget.
Citera
2013-09-07, 00:53
Medlem
Får svara igen, då jag läste igenom ditt meddelande ännu en gång.

Nej, du har inte tvåfas till den tvättmaskin idag... finns inget sådant. Alla vanliga hushållsmaskiner är inkopllade med en fas (dvs. uttaget ser ut som ett vanligt vägguttag), även tvätt och tork maskiner.
Undantaget är riktigt stora bjässar som används i bostadsrättsföreningar och annat (industri), dessa är "trefas" och har som sagt STORA röda kontakter (vanligen).
Enda undantaget i ett normalt hushåll är spisen, som ibland använder trefas (ok, har man elvärme, osv så finns det väl fler saker), just till spisar används dock en speciell kontakt (inte den stora röda).
Citera
2013-09-07, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wzb
Det är är en koppling plint i en dosa monterad på väggen med 5 kablar framdragna, som går vidare till en grupp säkringar som är 3 stycken till det uttaget.

Ok... då har du 3x10A framdraget. Mest troligt är det också 3 olika faser, men det spelar egentligen ingen roll. Detta kommer som sagt att räcka och bli över för två maskiner. Det finns i princip inga hushållsmaskiner (tvätt/torktummlare) som behöver mer än en fas. Det KAN vara så att någon extremmodell kräver 16A säkring och isf får du eller din elektriker kolla upp om ni kan byta säkring utan att dra om kablarna till dosan, men det är väldigt osanolikt.

Enkelt kan man väl säga att maskiner upp till 2300W klarar sig med 10A säkring och med 16A kan du koppla in lite över 3600W, men så mycket drar som sagt inga vanliga maskiner jag har sett.

Oftast brukar det stå ifall maskinerna kräver 10 eller 16A.
Citera
2013-09-07, 01:03
Medlem
Stopp och belägg och gör om!

Du får inte använda den matningen till dosan för att mata två separata maskiner.
Det måste dras om tråd så varje maskin får sin egen nolla.
Citera
2013-09-07, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Stopp och belägg och gör om!

Du får inte använda den matningen till dosan för att mata två separata maskiner.
Det måste dras om tråd så varje maskin får sin egen nolla.

För att? Är det olika faser så spelar det ingen som helst roll att det är samma nolla.
Citera
2013-09-07, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
För att? Är det olika faser så spelar det ingen som helst roll att det är samma nolla.

Det har en enorm betydelse att det är två olika grupper det handlar om.

Citat:
SS 436 40 00 utgåva 2 (HB 444), 521.8.2

Det är inte tillåtet att använda gemensam neutralledare för flera kretsar.
Det är dock tillåtet att skapa enfas gruppledningar utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare förutsatt att det klart framgår att så är fallet.
Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningsförande ledare.
Citera
2013-09-07, 08:33
Medlem
Citat:

Så som jag tolkar texten går det visst bra så länge man har en 3polig brytande säkring i central samt märker upp dosa etc på ett bra sätt, eller är det bara jag som är morgontrött och tänker fel?
Citera
2013-09-07, 09:13
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itat:
Ursprungligen postat av Ballesteros

Citat:
SS 436 40 00 utgåva 2 (HB 444), 521.8.2

Det är inte tillåtet att använda gemensam neutralledare för flera kretsar.
Det är dock tillåtet att skapa enfas gruppledningar utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare förutsatt att det klart framgår att så är fallet.
Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningsförande ledare.

Är detta en ny regel?

Har hand om ett antal äldre fastigheter där det just är ungerfär som som TS beskriver fast med skillnaden att det sitter en dosa till ovan den första ,alltså 3 faser,en nolla,en jord framdragen till dosa ett i en plint ,sedan från denna går det över (byglas) en fas ,en nolla ,en jord till en plint i en dosa över den första dosan (dosa 2), alltså enfas till denna som skall användas till Torktumlaren.
Säkrat 10A aldrig varit några problem eller avbrända nollor i plintarna pga överström.

Ja jag fattar ju att den gemensamma nollan får dubbelbelastning om både torktumlaren och Tvättmaskinen är i drift ,men som sagt detta var lagligt förr och finns i massor av installationer utan problem.
Senast redigerad av Tystnad 2013-09-07 kl. 09:17.
Citera
2013-09-07, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Så som jag tolkar texten går det visst bra så länge man har en 3polig brytande säkring i central samt märker upp dosa etc på ett bra sätt, eller är det bara jag som är morgontrött och tänker fel?

Du frånskiljer inte alla spänningsförande ledningar med en 3-polig dvärgbrytare.
Som TS skrivit i sitt första inlägg tolkar jag det dessutom som att det är tre stycken 1-poliga dvärgbrytare idag, vilket inte är tillåtet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Är detta en ny regel?

..

Nej, den har funnits länge.
Däremot så har den aldrig varit ett problem fram till att man började sära på exempelvis ugn och spishäll.
Citera
2013-09-07, 17:03
Medlem
Citat:
Du frånskiljer inte alla spänningsförande ledningar med en 3-polig dvärgbrytare.
Som TS skrivit i sitt första inlägg tolkar jag det dessutom som att det är tre stycken 1-poliga dvärgbrytare idag, vilket inte är tillåtet.

"Det är dock tillåtet att skapa enfas gruppledningar utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare förutsatt att det klart framgår att så är fallet.
Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningsförande ledare."

3p dvärgbrytare i centralen samt allpolig brytare vid maskinerna och uppmärkning så borde det med andra ord vara ok ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in