Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Jag ska läsa två sommarkurser om 15 + 7,5 poäng för att komplettera min utbildning. Till denna har jag sökt studiemedel. Nu har ni bakgrunden.
Den senaste studiemedelsperioden sträckte sig över två terminer, av dessa totat 60 poäng tog jag (eller kommer att ta snarare, då terminen ju inte är slut) 50 poäng. Kommer det att vålla problem för min studiemedelsansökan till sommarkurserna?
Vilken dag är första utbetalningen, 25e juni?
När måste jag söka studiemedel till sommaren?
Om du har studiemedel under vårterminen och du söker en sommarkurs prövas inte resultaten inför sommaren. Resultatprövningen av eventuell hösttermin, vårtermin och sommar kommer istället att prövas inför hösten 2011 eller nästa gång du söker studiemedel. Detta förutsätter att det är max 8 veckor mellan vårtermin och sommartermin.
Kravet är att du ska klara 75% av ditt åtagande (62,5% om det är dina första 40 veckor). 75% av 60 är 45 poäng och du klarar alltså gränsen om du tar 50 poäng. Dock så kommer ju veckorna under sommaren att också räknas in vid nästa resultatprövning, vilket innebär att ditt resultatkrav kommer att vara högre än 45 hp.
Första utbetalningen är cirka en vecka efter kursstart.
Du kan söka för sommaren redan nu. Om du skickar en e-ansökan, fyller i den korrekt och inte har några bifogade dokument eller lämnar ett idiotiskt "jag vill att ni handlägger min ansökan snabbt" under övrigt (vilket leder till att ansökan måste handläggas manuellt och alltså tar längre tid) kan du få ett beslut inom 48 timmar.