2011-05-05, 21:18
Medlem
KonungHonungs avatar
har studieskuld på 45000 kr, och om jag inte klarar av höstterminens poäng får jag börja betala tillbaka under VT 2012.

Nu undrar jag:

1. hur stor är räntan?
2. om man börjar betala tillbaka, men samtidigt klarar av poängen och vill ta lån/bidrag igen, upphör då återbetalningsplanen direkt?
3. förlorar man mycket räntepengar på att dra ut på studietiden på detta sätt? borde man försöka jobba ihop till skulden direkt istället, och börja på ny kula skuldfri.

kan tillägga att det rätt jobbigt ingenjörsprogram som ställt till det.
2011-05-06, 07:48
Medlem
TheSituations avatar
Jag ska läsa två sommarkurser om 15 + 7,5 poäng för att komplettera min utbildning. Till denna har jag sökt studiemedel. Nu har ni bakgrunden.

Den senaste studiemedelsperioden sträckte sig över två terminer, av dessa totat 60 poäng tog jag (eller kommer att ta snarare, då terminen ju inte är slut) 50 poäng. Kommer det att vålla problem för min studiemedelsansökan till sommarkurserna?

Vilken dag är första utbetalningen, 25e juni?

När måste jag söka studiemedel till sommaren?
Senast redigerad av TheSituation 2011-05-06 kl. 07:56.
2011-05-06, 09:38
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
har studieskuld på 45000 kr, och om jag inte klarar av höstterminens poäng får jag börja betala tillbaka under VT 2012.

Nu undrar jag:

1. hur stor är räntan?
2. om man börjar betala tillbaka, men samtidigt klarar av poängen och vill ta lån/bidrag igen, upphör då återbetalningsplanen direkt?
3. förlorar man mycket räntepengar på att dra ut på studietiden på detta sätt? borde man försöka jobba ihop till skulden direkt istället, och börja på ny kula skuldfri.

kan tillägga att det rätt jobbigt ingenjörsprogram som ställt till det.

1. Räntan på återkrav under 2011 är för mig 5,45 %
2. Om du endast har ett återkrav så är det inga problem att ta lån igen. Har du däremot > 1 återkrav så måste du betala av ett av dom omgående för att kunna få nytt lån igen
3. Beror ju på vad du ser som mycket. Räntan baseras ju på hur mycket du skulle betala under året. Så på årsbasis så är det säkert ett par kronor du förlorar i ränta och exp. avgifter.
2011-05-06, 13:41
Medlem
Hej jag undrar om man kan få något studie-bidrag för 2st sommarkurser på 7.5hp? Isf. hur mycket och måste man göra någon speciell anmälan om det hos CSN?
2011-05-06, 13:48
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phara0
Hej jag undrar om man kan få något studie-bidrag för 2st sommarkurser på 7.5hp? Isf. hur mycket och måste man göra någon speciell anmälan om det hos CSN?

Du kan få studiemedel, ja. Och du måste ansöka om studiemedel (inte på något speciellt sätt, utan på deras vanliga sätt) för att kunna få pengar. Kolla på deras hemsida hur man gör (antingen skriver man ut blankett och skickar in, eller så använder man login och gör det online).
2011-05-06, 15:57
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Du kan få studiemedel, ja. Och du måste ansöka om studiemedel (inte på något speciellt sätt, utan på deras vanliga sätt) för att kunna få pengar. Kolla på deras hemsida hur man gör (antingen skriver man ut blankett och skickar in, eller så använder man login och gör det online).

Skulle du kunna svara på mitt inlägg ett par inlägg upp?
2011-05-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Jag ska läsa två sommarkurser om 15 + 7,5 poäng för att komplettera min utbildning. Till denna har jag sökt studiemedel. Nu har ni bakgrunden.

Den senaste studiemedelsperioden sträckte sig över två terminer, av dessa totat 60 poäng tog jag (eller kommer att ta snarare, då terminen ju inte är slut) 50 poäng. Kommer det att vålla problem för min studiemedelsansökan till sommarkurserna?

Om du har studiemedel under vårterminen och du söker en sommarkurs prövas inte resultaten inför sommaren. Resultatprövningen av eventuell hösttermin, vårtermin och sommar kommer istället att prövas inför hösten 2011 eller nästa gång du söker studiemedel. Detta förutsätter att det är max 8 veckor mellan vårtermin och sommartermin.

Kravet är att du ska klara 75% av ditt åtagande (62,5% om det är dina första 40 veckor). 75% av 60 är 45 poäng och du klarar alltså gränsen om du tar 50 poäng. Dock så kommer ju veckorna under sommaren att också räknas in vid nästa resultatprövning, vilket innebär att ditt resultatkrav kommer att vara högre än 45 hp.

Första utbetalningen är cirka en vecka efter kursstart.

Du kan söka för sommaren redan nu. Om du skickar en e-ansökan, fyller i den korrekt och inte har några bifogade dokument eller lämnar ett idiotiskt "jag vill att ni handlägger min ansökan snabbt" under övrigt (vilket leder till att ansökan måste handläggas manuellt och alltså tar längre tid) kan du få ett beslut inom 48 timmar.
Senast redigerad av moralhazard 2011-05-06 kl. 17:38.
2011-05-06, 17:42
Medlem
svennes20000000s avatar
Citat:

Tar du 50 av 60 kommer du få förnyat förtroende

Ingen anning

Du kan ansöka redan idag om du vill, det finns ju ingen speciell anledning att vänta tänker jag mig så kör bara kör
2011-05-06, 17:46
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhazard
Om du har studiemedel under vårterminen och du söker en sommarkurs prövas inte resultaten inför sommaren. Resultatprövningen av eventuell hösttermin, vårtermin och sommar kommer istället att prövas inför hösten 2011 eller nästa gång du söker studiemedel. Detta förutsätter att det är max 8 veckor mellan vårtermin och sommartermin.

Kravet är att du ska klara 75% av ditt åtagande (62,5% om det är dina första 40 veckor). 75% av 60 är 45 poäng och du klarar alltså gränsen om du tar 50 poäng. Dock så kommer ju veckorna under sommaren att också räknas in vid nästa resultatprövning, vilket innebär att ditt resultatkrav kommer att vara högre än 45 hp.

Första utbetalningen är cirka en vecka efter kursstart.

Du kan söka för sommaren redan nu. Om du skickar en e-ansökan, fyller i den korrekt och inte har några bifogade dokument eller lämnar ett idiotiskt "jag vill att ni handlägger min ansökan snabbt" under övrigt (vilket leder till att ansökan måste handläggas manuellt och alltså tar längre tid) kan du få ett beslut inom 48 timmar.

Tackar för svaret, det låter bra!
Kurserna jag läser är på distans, jag fick från den ena (15 hp) reda på idag att det i princip är helt fritt hur jag lägger upp studierna och att jag blir registrerad på kursen när jag skickat in den första övningen, vilken kan påbörjas omgående. Hur ser CSN på detta? Om jag skulle lämna in den innan sommaren börjar..? Lite luddigt formulerat möjligen..
2011-05-06, 17:49
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Tackar för svaret, det låter bra!
Kurserna jag läser är på distans, jag fick från den ena (15 hp) reda på idag att det i princip är helt fritt hur jag lägger upp studierna och att jag blir registrerad på kursen när jag skickat in den första övningen, vilken kan påbörjas omgående. Hur ser CSN på detta? Om jag skulle lämna in den innan sommaren börjar..? Lite luddigt formulerat möjligen..

CSN bryr sig inte om det, CSN bryr sig bara om de officiella "terminstiderna" som kursen har. Står det 100% v 24-34 så får du studiemedel för den tiden, även om du blir klar med kursen i juni/oktober.
2011-05-06, 18:12
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
CSN bryr sig inte om det, CSN bryr sig bara om de officiella "terminstiderna" som kursen har. Står det 100% v 24-34 så får du studiemedel för den tiden, även om du blir klar med kursen i juni/oktober.

Okej då är jag med, tror jag. Har jag förstått det rätt så kommer CSN att skicka ut pengarna för sommarkursen när de skickar ut allas sommarkurspengar, oavsett när jag påbörjar kursen (såtillvida att jag är registrerad)? Vilken månad sker utbetalningen, maj eller juni??

Studiemedel är sökt för 15 hp 6 juni - 28 augusti, jag ska även läsa en 7,5 poängskurs men jag antar att jag inte behöver söka för denna också då det inte torde spela någon roll för varken summan eller utbetalningen?
Senast redigerad av TheSituation 2011-05-06 kl. 18:31.
2011-05-07, 21:45
Medlem
Började på att läsa basåret i höstas, ansökte om fullt studiebidrag och tanken var att läsa alla kurserna trots bristande motivation, men jag tänkte att jag skulle ge det ett tappert försök iaf. Gick på alla föreläsningar och gjorde alla laborationer fram till jul, men hade inte den där orken att plugga vid sidan av så kuggade ett par tentor. I början av februari försvann motivationen helt, allt sket sig Ringde till csn och ändrade studietakten till 50 % och påbörjade inga nya kurser. Tanken var då att ta tag i omtentor från höstterminen och två kurser som startade direkt efter jul som jag påbörjat. Som det ser ut nu så har jag bara klarat två av sju kurser och kommer nog inte pga jobb och bristande motivation kunna ta tag i det som är kvar. Nu till min fråga kommer jag att bli tvungen att betala tillbaks studiebidraget? Sedan hur blir det tex om jag inte skulle kunna betala tillbaka allt innan hösten om jag tänkt att påbörjat studier då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in