2011-09-16, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurchie
Måste ha mer poäng för att få studiemedel, och skickade därför nyligen in en inlämningsuppgift från HT09 som blev godkänd. Frågan är, kommer dessa poäng räknas som studieresultat i nuvarande ansökan?
Ja.
2011-09-16, 06:47
Medlem
slash.sandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Söker du för ett läsår, gäller poängen från höst- och vårterminen. Du ska klara 45 p under ett läsår. Sen är det skitsamma om du klarar 15 hp under hösten och 30 hp under våren, så länge du klarar dina 45 hp. Sedan kommer CSN aldrig att kräva att få tillbaka några pengar bara för att du inte tagit tillräckligt med poäng. Du kommer inte kunna söka studiemedel nästa gång bara.

Är du säker på detta? Står just nu på csns sida att de utför en stor granskning där de kollar om man verkligen studerat heltid...

http://www.csn.se/2.174/1.6680
2011-09-16, 15:15
Medlem
devafandas avatar
tjenare tjenare!

jo jag undrar hur mycket pengar man får lov att tjäna samtidigt som man studerar på gymnasium, innan ens pengar dras in.
2011-09-16, 15:25
Medlem
raugers avatar
Citat:
Eftersom basåret är förberedande studier söker du särskilda studiemedel för behörighetsgivande studier under din tid på basåret. Dessa studier räknas alltså inte av från de veckor man kan söka studiemedel för studier på högskolenivå. Av samma anledning ger basårsstudierna inte akademiska högskolepoäng (hp).

Varför står det att Bastermin på Uppsala Universitet är 0 HP? Alla andra skolor säger ju också att man söker studiemedel på gymnasienivå men ger ändå 30 HP?

Kan jag läsa bastermin på Uppsala och sen söka till t ex LTH/KTH som vanligt och använda mig av basterminen för behörigheten (ej garantiplatsen förstås)?
2011-09-16, 16:01
Medlem
raugers avatar
Såg nu att jag inte ens var behörig till Uppsala då de krävde Biologi A. Har bara Matte C, Kemi A och Fysik A
2011-09-16, 16:46
Medlem
Tjena undrar om det är möjligt att plugga utomlands och ta csn lån utan fullständigt gymnasium?
2011-09-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AliasHidden
Hej! Funderar lite vad Warranter är? Verkar lite små risky?
Är det någon tid man måste ha dem? Sälj är om en sak ska gå ner? Och köp är när det ska gå upp?
Funkar det på samma sätt som Bull/Bear?
Det finns många resurser du kan lära dig om warranter via:
http://www.carnegie.se/sv/Warranter/Warrantskola/
https://www.avanza.se/aza/kunskapscenter/skola.jsp?skola=3&page=1
2011-09-16, 19:12
Medlem
Kan någon enkelt förklara för mig; vad får man för studiestöd om man studerar helfart på universitetet? Får man både bidrag och studielån? Hur funkar det?

(jag vet att jag skulle kunna hitta det på internet men snälla berätta bara så slipper jag googla. Ska själv inte plugga utan undrar bara)
2011-09-16, 19:20
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Har du småarbeten som skall lämnas in i de kurser du läser just nu? Isåfall kan du skrapa fram lite poäng där också. Mitt tips till dig är att du imorgon går in på skolan och snackar med de som har hand om ditt program. De kan alltid hjälpa dig.

Okej, jo kanske har något kvar men tror itne det ger mig 6 poäng. Men hur är det med pengarna? CSN sa att jag har till den 27nde på mig. Får jag 10000 + 8200 då? Eller får jag bara 8000 och en månad pengar miste?

Isåfall vill man ju fixa csn innan 25de..
2011-09-16, 21:26
Medlem
kenny.Dalglishs avatar
Finns det möjlighet att be om ändringar i betalningsplan, inte nu till ht utan till vt.
Jag har bidrag 100 % och lån 50 % både. Jag skulle hellre vilja att lånedelen betalas ut under hela terminen istället som nu med att det betalas under ut de två första betalningstillfällena
2011-09-16, 23:48
Medlem
Isolations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Såg nu att jag inte ens var behörig till Uppsala då de krävde Biologi A. Har bara Matte C, Kemi A och Fysik A

Du har inte läst NkB då? Har för mig att den motsvarar Biologi A, jag kan ha fel dock, rätta mig gärna då
2011-09-17, 00:26
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isolation
Du har inte läst NkB då? Har för mig att den motsvarar Biologi A, jag kan ha fel dock, rätta mig gärna då
Det är väl fysik. A och kemi A som naturkunskap B och vice versa, inte biologi. Se områdesbehörighet 3.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in