2010-08-26, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyOfGold
mailade med csn och frågade när man kan tänkas få sina pengar (ansökte via brev) handläggningstiden är just nu 4-5 veckor fick jag som svar. Är det verkligen rimligt att få sina pengar 2 månader efter skolan startade (9 augusti) ?

Papper tar ju alltid längre tid, plus att studieförsäkran måste skickas in via papper då också. Så du kan gott räkna med att det tar 2 månader. Lite mindre om du har turen med dig
2010-08-26, 09:54
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tariksin
Papper tar ju alltid längre tid, plus att studieförsäkran måste skickas in via papper då också. Så du kan gott räkna med att det tar 2 månader. Lite mindre om du har turen med dig

åh..
man kan alltså inte skicka in studieförsäkran via nätet? det borde väl gå, då det första steget i processen är att skicka ut en kod så man kan logga in på mina sidor.
2010-08-26, 10:09
Medlem
Buuuu, CSN klagar på att jag inte har tillräckligt med poäng för förra terminen pga 2 deltentor och 1 hemtenta i rest.
2010-08-26, 10:27
Medlem
-japp-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennes20000000
Dina pengar kommer komma innan den 25 september, det kan jag lova. Har du fixat allt som ska göras rätt? Konto och allt? Annars är det bara lite segt vilket inte alls är ovanligt. Det är väl en bra bit över 100 000 som söker nu så att det blir strul för någon är väl inte otippat. Det brukar iaf lösa sig om felet inte ligger i din hörna..

Men jag blir ju inte ett dugg förvånad att de strular för mig Men jag börjar ju nästa vecka och jag kan inte köpa min studentlitteratur fören jag fått pengarna. Åh, arg jag blir!
2010-08-26, 10:33
Medlem
Citat:
åh..
man kan alltså inte skicka in studieförsäkran via nätet? det borde väl gå, då det första steget i processen är att skicka ut en kod så man kan logga in på mina sidor.

Söker du via nätet går det ju självklart snabbare ^^
2010-08-26, 10:52
Medlem
Citat:
åh..

Det räcker inte med koden utan du måste använda dig av e-legitimation/bankID eller liknande för att skriva under.
2010-08-26, 11:02
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckelikuk
Det räcker inte med koden utan du måste använda dig av e-legitimation/bankID eller liknande för att skriva under.

ja okej, men det är ju lätt fixat undrar hur pass mycket snabbare hela processen kommer ta.
2010-08-26, 11:59
Medlem
Är detta ett giltigt skäl till att få fortsatt studiemedel?

För 5 år sedan påbörjade jag en KY-ekonomi utbildning 2 årig och tog bara bidrag eftersom jag bodde hemma. Denna utbildning hade brister vilket ledde till att de beslutade att inte ta in någon ny klass året efter jag började. Sedan beslutades det att den skulle läggas ner helt efter att vi gick ut. Med andra ord så exiterade bara utbildningen 2 år. För att nämna några brister så läste vi ett femtal ämnen paralellt hela tiden, kunde ha föreläsning till kl. 16 och ha en mega tenta i ett annat ämne morgonen efter. Kurserna tog aldrig slut utan pågick genom hela utbildningen. (vilket resulterar i att det inte syns på mitt betygssdokument att jag klarade tentor och dylikt under första året och en del under andra) Sista halvåret började jag verkligen tappa lusten och utbildningen kändes allt mer och mer oseriös och inte alls igenomtänkt så ja jag började jobba under sista halvåret och ja började väl mer eller mindre och strunta i utbildningen som enligt föreläsarna och ansvariga ändå inte skulle va värd särskilt mycket på arbetsmarknaden.
2010-08-26, 12:46
Medlem
här är en daytrader som svarar på frågor, annan sajt dock

http://anders.cafe.se/fragestund-3/
2010-08-26, 13:04
Medlem
thesyss avatar
Räcker det med att man meddelar swedbank vilket konto man vill ha in det på eller måste man informera CSN också?
2010-08-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Räcker det med att man meddelar swedbank vilket konto man vill ha in det på eller måste man informera CSN också?

Ska räcka med Swedbanks kontoregister. Undrar dock vart pengarna tagit vägen någonstans. Återstår att se om något dyker upp imorgon o0.
2010-08-26, 13:58
Medlem
codebasixs avatar
Hur funkar det med portföljer och sådant? Funderat på att skriva upp mig på Avanza då de säger att det är gratis och etc. Men är rädd för att de ska ut något extra avgift. Det jag nu undrar är finns det någon bra sida där man han ha en såkallad bevakningslista för kolla till sina aktier?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in