2010-06-21, 14:45
Medlem
svennes20000000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Juni belastar ju fortfarande hösten, eftersom det är när pengarna betalas ut (oftast en månad i efterskott) som räknas.

Jag kommer lätt dra in 50-60k på mina tre sommarmånader, och då har jag kört slut på mitt fribelopp, innan jag ens har börjat plugga . Jag kommer dock självklart ta mindre lån och leva på lönen istället (och således få upp mitt fribelopp), men det hade varit trevligt om man hade räknat på hela året istället.

Är du 100 på det. Som jag fattat det ska det inte spela någon roll när pengarna kommer utan när de tjänats in. Om du kommer dra in så mycket och inte gör av med för mycket kanske du inte ens behöver eller bör ta lån ju. Kan spara till efter en sommar du inte fått något jobb.
2010-06-21, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svennes20000000
Är du 100 på det. Som jag fattat det ska det inte spela någon roll när pengarna kommer utan när de tjänats in. Om du kommer dra in så mycket och inte gör av med för mycket kanske du inte ens behöver eller bör ta lån ju. Kan spara till efter en sommar du inte fått något jobb.

Ja, jag är 100 på det. Det är en av grundreglerna när det gäller CSN och fribelopp.

50-60k Brutto är inga enorma summor, men ja jag kommer hålla nere lånet så mycket som möjligt.
2010-06-21, 15:08
Medlem
Diablo1118s avatar
Ja det är när pengarna betalas ut det är jag också säker på.

Dock så får väl de flesta som jobbar i Juni den utbetalnigen typ den 25 eller 26 Juni?

Själv har jag utbetalning av lön den 15Juli för det jag jobbade i juni.
2010-06-21, 15:23
Medlem
Citat:
Ok, det jag misstänkte.

Min tjejkompis hävade häromdagen att CSN bara tittar på årsinkomsten och jämför den sedan med det totala fribeloppet för året. Hon hade till och med "varit med" om detta.

Men respektive termin/halvår är alltså helt enskilda och oberoende av varandra?

Om CSN nu ändrat sin fribeloppskontroll från helårs till halvsårs, hur exakt görs detta? Tidigare har dom som bekant tittat på den deklarerade årsinkomsten, men deklarationen specifiserar inte när exakt man tjänade pengarna..
2010-06-21, 15:53
Medlem
svennes20000000s avatar
Citat:
Ja, jag är 100 på det. Det är en av grundreglerna när det gäller CSN och fribelopp.

50-60k Brutto är inga enorma summor, men ja jag kommer hålla nere lånet så mycket som möjligt.

Ok jag hade fattat på csn när jag pratade med dem som att det inte spelar någon roll när pengarna kommer utan när de tjänats in. Kan vara fel av den som berättade för mig vilket iofs inte är så ovanligt. Jag brukar alltid ringa minst 2 gånger för att vara säker på att få helt rätt info från 2 olika handläggare, räddade mig från ett stort återbetlaningskrav en gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ja det är när pengarna betalas ut det är jag också säker på.

Dock så får väl de flesta som jobbar i Juni den utbetalnigen typ den 25 eller 26 Juni?

Själv har jag utbetalning av lön den 15Juli för det jag jobbade i juni.

De flesta som sommar jobbar får juni lönen den 25 juli. Krävs oftast fast anställning samt tillsvidare för att man ska få den 25 samma månad. Annars kan man ju i princip skita i de sista dagarna av månaden och ändå få lön. Jag har alltid fått den 25 förutom när jag jobbat en gång på pappas jobb, då fick jag allt samma månad men det vara bara för att pappa sa att det skulle vara så till den ekonomiansvarige.
2010-06-21, 16:10
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingfish
Dagarna innan tentan har man oftast ledigt, och då ska man plugga minst 12 timmar om dagen, aldrig mindre. Det har gjort sedan jag började och det är det som fungerat. Vissa tänker 8 timmar eller, 4 timmar nu och 4 timmar sen. Men det ända som gäller är 12 timmar från det att du vaknat och gjort dig iordning, och köra på i sträck, ta lite pauser då och då. Det viktigaste är förmodligen att hitta motiverade pluggkompisar. De kommer vara ett enormt bollplank, och ni kommer kunna hjälpa varandra på sätt som du inte hade klarat av själv. Visserligen pluggade jag själv inför mina två första tentor och gjorde bra ifrån mig, men det handlar om att jag var supermotiverad inför första kursen och dom var förmodligen lite enklare, eftersom de var dom första på programmet.

Sen för oss vanliga dödliga som gillar att smutta lite på flaskan då och då samt ligga i soffan och ta sig på pungen några timmar per dag räcker det med betydligt mindre plugg sålänge som man hållt sig till planeringen under kursen.
2010-06-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rixard86
Det är ingen dans på rosor. Men klarar du basåret så kan du vara säker på att klara vidareutbildningen sen med!
Jag gick Chalmers. Det jag hade problem med var sista matten, men klarade mig med 1 poängs marginal.
Nu pluggar jag efter två års uppehåll på högskolan väst och har satt 5or på allt utom en kurs efter första året, dock mer motiverad nu än förut. Det är skillnad på skola och skola, Chalmers och KTH's(?) basår är väldigt intensiva.

Edit: Det blir lättare efter basåret men inte med tanke på innehållet. Det blir lättare för att du har kommit in i studietakten som skiljer sig en del från gymnasiet.

Hur kan du sätta femmor när högskolan väst använder sig av u-g-vg system?

Annars så kan jag säga att om man är motiverad och studerar sina timmar och VERKLIGEN vet med sig att man har motivation, alltså ingen falsk motivation så kommer det gå galant att läsa basår.
Dock är basåren lättare ute på landsortshögskolorna då dom ofta använder gymnasieböcker.
Chalmers använder egen skrivna matteböcker som förvisso är pedagogiska men är man inte van vid ett högt tempo kan det bli jobbigt.

Tänk efter, gillar du matte? har du någon gång tyckte det var roligt? annars kanske man ska tänka om. Bara min erfarenhet
2010-06-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metaxa
Om CSN nu ändrat sin fribeloppskontroll från helårs till halvsårs, hur exakt görs detta? Tidigare har dom som bekant tittat på den deklarerade årsinkomsten, men deklarationen specifiserar inte när exakt man tjänade pengarna..

Om jag förstått rätt uppdagas det inte förrän man tjänat över det totala fribeloppet dvs vår- och hösttermin sammanlagt.
2010-06-21, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svennes20000000
De flesta som sommar jobbar får juni lönen den 25 juli. Krävs oftast fast anställning samt tillsvidare för att man ska få den 25 samma månad. Annars kan man ju i princip skita i de sista dagarna av månaden och ändå få lön. Jag har alltid fått den 25 förutom när jag jobbat en gång på pappas jobb, då fick jag allt samma månad men det vara bara för att pappa sa att det skulle vara så till den ekonomiansvarige.

Precis, alltså belastar även juni höstterminen.
2010-06-21, 17:57
Bannlyst
http://www.csn.se/utomlands/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/kontroll-inkomst

Läs här, det verkar som att det inte uppdagas förrens det totala fribeloppet för hela året har passerats.

Dessutom:

http://www.dn.se/debatt/350-kr-mer-i-manaden-for-studenterna-nasta-ar-1.951727
2010-06-21, 18:34
Medlem
Till dom som inte klarade basåret borde ni veta att basår eller bastermin inte räknas som högskole studier.

http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/prova-studieresultat

De prövar inte dina resultat om du söker till en utbildning efter basåret eller bastermin.
Min dotter hade detta problemet och jag ringde för att fråga och den jag pratade med bekräfta vad det stod på sidan.
2010-06-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Sen för oss vanliga dödliga som gillar att smutta lite på flaskan då och då samt ligga i soffan och ta sig på pungen några timmar per dag räcker det med betydligt mindre plugg sålänge som man hållt sig till planeringen under kursen.

Givetvis är det olika från person till person hur mycket man vill lägga ner på att plugga. Fast det har blivit mer av en social sak att träffas för att plugga tillsammans inför en tenta, även om man hållt sig till planeringen. Självklart har man tid för att smutta på flaskan om man så skulle vilja

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in