2011-06-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
När det kommer till återbetalning av skuld hos CSN så spelar dom dumma när man ringer dom. Men försök ring och förklara läget. Om dom inte går med på att släppa skulden så är det bara att betala annars så kommer skulden öka varje gång du får brev från CSN.

Att de inte kan sköta sitt jobb gör mig förbannad. De har gjort fel och jag ska betala tillbaka? Hur stor chans är det att de fattar och ändrar beslut? hur många gånger ska man mejla eller ringa?
2011-06-21, 09:24
Medlem
Mil3nk0s avatar
Maila inte CSN. Ring dem tills du har något konkret!
2011-06-21, 09:30
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgetlost
Att de inte kan sköta sitt jobb gör mig förbannad. De har gjort fel och jag ska betala tillbaka? Hur stor chans är det att de fattar och ändrar beslut? hur många gånger ska man mejla eller ringa?
Är det verkligen CSN som har gjort fel? Av din, rätt förvirrade, trådstart framgår det inte vad som egentligen är fel. Förutom att du anser dig fått för lite pengar. Att sedan Försäkringskassan dröjer med sina intyg är bara att beklaga - men det är något som säkerligen även CSN beklagar.

En stilla undrar är bara hur du kan ha så dålig koll på din egen ekonomi att du inte förrän långt i efterhand inser att du fått 50% studiemedel under en period.
2011-06-21, 09:36
Medlem
Instämmer med "Nänujävlar". Att det är första gången du har haft stöd från CSN är INTE en giltig ursäkt att inte ta reda på vilka regler som gäller och vilken ersättningsnivå du har rätt till.
2011-06-21, 10:05
Bannlyst
Jag har läst på komvux. Tog en paus "en termin" i höstas och jobbade heltid istället för att ta lån (läste samtidigt, men tog alltså inget från csn eftersom jag ville hålla lånet nere). Läste en termin efter denna paus, denna våren, med stöd från csn och jobbade inte längre. Efter denna "paus", så började dom skicka ut fakturor på 1650 kronor i kvartalet. D.v.s. dom har skickat fakturor till mig från årsskiftet. Jag ringde CSN och sa att jag kan inte kan betala 550 i månaden eftersom jag kommer fortsätta studera, har sökt till högskolan, att jag inte vill betala mitt lån med mitt lån. Fick snacka med en utlänning som jag inte fattade ett skit utav, allt jag hörde var "du ska betala, du ska betala". Fick ur honom någonting utöver det och jag tolkade det som om han skulle skicka ut nya billigare fakturor, att jag kunde bortse från dom dyrare. Tror ni jag har fått något? Nej, det har jag inte. Jag har inte betalat in dom gamla fakturorna, p.g.a. detta. Slutar väl med att jag kommer få betala straffavgift på fakurorna jag inte betalt. Hur i helvete kan dom anställa folk som man inte förstår, som saknar såpass grundläggande språkkunskaper?

Jaja, jag får väl ringa och fråga "varför jag inte fått några nya fakturor". Spela dum helt enkelt.
Senast redigerad av Minuten 2011-06-21 kl. 10:09.
2011-06-21, 10:37
Medlem
Har man ingen inkomst eller om man studerar så ska man inte behöva betala, ring och be dom skicka en blankett om nedsatt betalning. Då ska du inte behöva betala något Funkade för mig i alla fall och det gick väldigt smärtfritt.
2011-06-21, 11:02
Medlem
Hej, jag har inte tillräckligt med poäng för att få studiemedel. Man ska ha 75 % av 60, det vill säga 45 poäng för att få studiemedel. Jag ska nu i höst flytta utomlands och börja plugga utomlands och jag undrar om de tar hänsyn till utlandsstudier eller ska man ändå ha 45 poäng för att få studiemedel? Snälla, snälla någon här inne hjälp mig att få studiemedel jag behöver verkligen det för att fortsätta studera.
2011-06-21, 11:03
Medlem
Aizels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoodah
Har man ingen inkomst eller om man studerar så ska man inte behöva betala, ring och be dom skicka en blankett om nedsatt betalning. Då ska du inte behöva betala något Funkade för mig i alla fall och det gick väldigt smärtfritt.
Detta.

Det finns blanketter där man kan fylla i hur mycket man beräknar tjäna under året. Eftersom du ska studera och inte jobba lär det inte vara så värst många siffror där. Skicka in en sådan så ska du se att du inte behöver betala någonting.

Ett varningens ord: Skickar du in en sådan lapp men ändå arbetar så kan det bli problem senare, eftersom CSN ofta kollar upp så det stämmer.
2011-06-21, 11:20
Medlem
Superkaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qiss
har sökt en kurs på 5hp i sommar. Räcker de för att få fullt studiestöd eller hur många poäng måste man läsa?

Det krävs 15 hp för att få fullt studiestöd under hela sommaren

Citat:
Ursprungligen postat av Heartbeatx
Hej, jag har inte tillräckligt med poäng för att få studiemedel. Man ska ha 75 % av 60, det vill säga 45 poäng för att få studiemedel. Jag ska nu i höst flytta utomlands och börja plugga utomlands och jag undrar om de tar hänsyn till utlandsstudier eller ska man ändå ha 45 poäng för att få studiemedel? Snälla, snälla någon här inne hjälp mig att få studiemedel jag behöver verkligen det för att fortsätta studera.

Nej, csn kommer inte att ta hänsyn till detta.
2011-06-21, 11:25
Medlem
Superkaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribalistas
Hej!

Jag har under höst och vår-terminen läst 60hp och har underkänt i 7.5 av dem. Den kurs där jag fick U ska jag tenta upp i augusti och kommer med stor sannolikhet att klara den. Nu är det så att jag läser en sommarkurs(har även studiemedel) på 7.5hp och kommer antagligen få ett U. Kommer detta göra så att jag blir återbetalningsskyldig eller inte får csn till hösten? Är osäker på om sommarkurser enligt csn räknas som fristående eller buntas ihop med föregående resultat.

Sommarkurser räknas som fristående ja. Det kan komma att bli problem för dig om du inte klarar av sommarkursen. Man skall alltid klara av minst 75% av poängen som man söker studiestöd för. Detta oavsett om det är en sommarkurs eller en ordinarie kurs som är en del av ett program.

Du kommer inte att bli återbetalningsskyldig så länge du inte gör ett "avbrott" i studierna.
2011-06-21, 11:57
Medlem
FrasseFloyds avatar
Ämnen sammanfogade.

/moderator
2011-06-21, 12:46
Medlem
Min sambo har ett antal aktier i AstraZeneca som hon fått av sin morfar för många år sedan. Han köpte aktier i Astra AB, förmodligen någon gång under 70- eller 80-talet. Nu vill hon sälja dessa men eftersom vi inte har några papper på anskaffningsvärdet av Astra-aktierna är det antingen schablonmetoden eller att försöka hitta några papper på anskaffningsvärdet.

Jag hittade dock lite information på skatteverkets hemsida om inlösen av Astra-aktier och istället erhållandet av AstraZeneca-aktier.

http://www.kronofogden.se/rattsinformation/allmannarad/tidigarear/1999/1999/rsvs199933.4.18e1b10334ebe8bc80004620.html

Betyder detta att det redan har skattats på Astra-aktierna en gång och att anskaffningsvärdet nu alltså ska vara alternativ 1, 2 eller 3 i länken? Om så är fallet borde ju anskaffningsvärdet åtminstone uppgå till alternativ 3, den lägsta summan.

Vi ringde till Nordea som hon har sin depå hos och försökte få hjälp men de började direkt prata om schablonmetoden och verkade inte särskilt intresserade av att hjälpa till.

Någon som har erfarenhet av detta och har någon aning om vad man kan göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in