2015-03-19, 09:40
  #31825
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Okej. Men vad ligger den kostnaden i månaden på då? Är det hälften av det jag betalar varannan månad är det ju ingen skillnad.
~ 557kr är det lägsta du kan betala varje månad, det förutsätter att du inte har "restskuld" från tidigare år hos CSN, dvs att du t ex 2013 inte betalat en enda krona det året till CSN men ändå jobbat och tjänat pengar över deras "gräns".
2015-03-20, 14:55
  #31826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Angående återbetalning så har CSN har ändrat påminnelseavgiften från 200kr till 450kr, helt ofattbart ologiskt då en påminnelse brukar ligga på 50-60kr. Så betala i tid, så åker ni inte på den dyra avgiften. Riksdagsbeslut.


Är väl bra då allt för många struntar i sin csnbetlaning
2015-03-20, 16:42
  #31827
Medlem
Rippless avatar
Har sökt tekniskt på KTH som förstaval men är lite osäker om jag ens klarar av att flytta så långt hemifrån. Är väldigt hemmakär och det finns ju faktiskt basår 10 mil ifrån mig. Det skulle betyda att jag skulle kunna få mindre studieskulder, men platsgarantin är ju kruxet om jag väljer basåret på hemmaplan.

Är det svårt att komma in på t.ex. KTH eller Chalmers efter basåret, eller är det bättre att bara ta KTH direkt och bara ta sig i kragen?
2015-03-20, 17:07
  #31828
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Har sökt tekniskt på KTH som förstaval men är lite osäker om jag ens klarar av att flytta så långt hemifrån. Är väldigt hemmakär och det finns ju faktiskt basår 10 mil ifrån mig. Det skulle betyda att jag skulle kunna få mindre studieskulder, men platsgarantin är ju kruxet om jag väljer basåret på hemmaplan.

Är det svårt att komma in på t.ex. KTH eller Chalmers efter basåret, eller är det bättre att bara ta KTH direkt och bara ta sig i kragen?

http://statistik.uhr.se/

Bara att söka efter vad du letar efter och kolla upp.
2015-03-20, 18:16
  #31829
Bannlyst
varför har de så handlednignstid? skicka in in ansökan för 20 dagar sen och inte fått beslut än? har ringt och mailat de,de säger de håller på att gå igenom alla ansökningar som tillkommit dom sen 5: te mars?? de har gjort detta i 5 dagar nu?? vrf så sega? är de bara 1 person som jobbar med ansökningar eller? de e ju mars månad förfan,alla har väl sökt in o allt? vrf e de så jävla segt nu??
2015-03-20, 18:31
  #31830
Medlem
någon som vet hur handläggningstiderna funkar? kommer det ta 15 dagar till från och med idag tills ansökan är handläggs?
2015-03-20, 20:25
  #31831
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bloque
någon som vet hur handläggningstiderna funkar? kommer det ta 15 dagar till från och med idag tills ansökan är handläggs?

Efter de fått din ansökan,får du vänta i 15 dagar tills den handläggs fast det är bullshit,de tar mkt längre än så.De håller på och handlägger de ansökningar som kom in den 5: te mars och de har gjort det i 4-5 dagar i rad nu-_-!!
2015-03-20, 21:42
  #31832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Har sökt tekniskt på KTH som förstaval men är lite osäker om jag ens klarar av att flytta så långt hemifrån. Är väldigt hemmakär och det finns ju faktiskt basår 10 mil ifrån mig. Det skulle betyda att jag skulle kunna få mindre studieskulder, men platsgarantin är ju kruxet om jag väljer basåret på hemmaplan.

Är det svårt att komma in på t.ex. KTH eller Chalmers efter basåret, eller är det bättre att bara ta KTH direkt och bara ta sig i kragen?

Jag gjorde en liknande resa. Flyttade 80mil till sthlm. Så fort man trivdes i sthlm så fick man enormt mycket tid att lägga på skolan! Det gav bra resultat med så mycket tid istället för vänner som fyller år, familj osv. Men i mitt fall så är mina föräldrar varje månad i sthlm, ibland oftare.

Rekommenderas oavsett.
2015-03-20, 21:51
  #31833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeStoe
Efter de fått din ansökan,får du vänta i 15 dagar tills den handläggs fast det är bullshit,de tar mkt längre än så.De håller på och handlägger de ansökningar som kom in den 5: te mars och de har gjort det i 4-5 dagar i rad nu-_-!!
aha! skickade komplettering så borde få mitt den 3 april. skickade ansökan vid slutet av februari
2015-03-21, 11:20
  #31834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nerikes
Angående miniräknare så används det inte det under civil.-ing. Under basåret funkar en casio FX-9750, men är absolut inget krav. Många går igenom basåret utan grafritande räknare. Ligger hur som helst runt 800-lappen.

Kurslitteraturen som används är följande:

Heureka A lärobok
ISBN 978-91-27-56721-4

Heureka A Övningsbok
ISBN 978-91-27-56723-8

Heureka B Lärobok
ISBN 978-91-27-56722-1

Heureka B övningsbok
ISBN 978-91-27-56724-5

Gymnasiekemi A
ISBN 978-91-47-01875-8

Matematik 4000 C&D
ISBN 978-91-27-41704-5

Matematik 4000 E
ISBN 978-91-27-41689-5

Under KTH´s basår läser alla MatteC-E, FysikA-B och KemiA. För att få garantiplats till H-ing lr C-ing krävs minst godkänt i alla kurserna.

Bump!

Dessa är gamla! Vilka böcker behöver man?

Jag hittade den här o jag undrar om det gäller för alla skolor?


En fråga till!
Vilken skola är bättre??? Chalmers, Jönköping eller KTH?
__________________
Senast redigerad av Blatterian 2015-03-21 kl. 11:23.
2015-03-21, 11:20
  #31835
Medlem
Löjligt att det tar så lång tid, antar att jag får vänta ett bra tag till då jag skickade in min nya ansökan den 9e mars...
2015-03-21, 11:40
  #31836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatterian
Bump!

Dessa är gamla! Vilka böcker behöver man?

Jag hittade den här o jag undrar om det gäller för alla skolor?


En fråga till!
Vilken skola är bättre??? Chalmers, Jönköping eller KTH?
KTHs lista: https://www.kth.se/student/programhemsidafortekniskbasutbildning/kurslitteratur-1.47116

Chalmers eller KTH är väl jämna i stort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in