2015-03-17, 20:13
  #31813
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Räknar CSN hela kurser eller räknar de bara poängen? Börjar oroa mig om att jag kanske kommer ligga i kläm hos den centrala studiestödsnämden...

Så länge du har poäng i LADOK räknar CSN dem. Till exempel om du har tagit 4 hp av 7,5 på en delkurs i form av inlämningar/tentamen på ett par HP så räknar de det.
2015-03-17, 20:33
  #31814
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatterian
Det verkar som att behörigheten varierar om på var man söker. Jag skulle göra en ansökan till naturvetenskapligt basår men såg att de krävde Ma3c. Jag har bara 2b!

Jag kan söka till tekniskt basår men jag vill läsa:

Ma 3 och 4

Fys 1 och 2

Kem 1 och 2

På tekniskt basår läser man Bara Ma 4 och Ke 1 och Fys 2.

Jag gick till komvux och tänkte att jag skall läsa 3c snabbt som fan och tenta av innan sista juli men de har stängt tiderna för prövning sa dom.

Hur skall jag göra?

Högskolan i Jönköping erbjuder Naturvetenskapligt basår där du kan läsa Ma 3-4, Fy 1-2 och Ke 1-2. Givetvis blir du inskriven även på Biologi 1-2 men det kan du ju bara strunta i.

Finns fler orter som erbjuder naturvetenskapligt. Tror att Sundsvall och Linköping är två städer till.
2015-03-17, 20:43
  #31815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatterian
Det verkar som att behörigheten varierar om på var man söker. Jag skulle göra en ansökan till naturvetenskapligt basår men såg att de krävde Ma3c. Jag har bara 2b!

Jag kan söka till tekniskt basår men jag vill läsa:

Ma 3 och 4

Fys 1 och 2

Kem 1 och 2

På tekniskt basår läser man Bara Ma 4 och Ke 1 och Fys 2.

Jag gick till komvux och tänkte att jag skall läsa 3c snabbt som fan och tenta av innan sista juli men de har stängt tiderna för prövning sa dom.

Hur skall jag göra?

Vilket universitet är det du tänkt söka till?
2015-03-18, 09:07
  #31816
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Angående återbetalning så har CSN har ändrat påminnelseavgiften från 200kr till 450kr, helt ofattbart ologiskt då en påminnelse brukar ligga på 50-60kr. Så betala i tid, så åker ni inte på den dyra avgiften. Riksdagsbeslut.
2015-03-18, 11:07
  #31817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Högskolan i Jönköping erbjuder Naturvetenskapligt basår där du kan läsa Ma 3-4, Fy 1-2 och Ke 1-2. Givetvis blir du inskriven även på Biologi 1-2 men det kan du ju bara strunta i.

Finns fler orter som erbjuder naturvetenskapligt. Tror att Sundsvall och Linköping är två städer till.

Jag kan kolla upp det där med studentbostäder.

Citat:
Ursprungligen postat av GlennyQ
Vilket universitet är det du tänkt söka till?

Jag har hört bra om Göteborg och funderar på att flytta dit.kanske skall ta tekniskt basår istället? Men man får ju inte samma bredd.

Man vill ju ha bra stöd och kunna studera och lära sig allt. Men jag vill vara i en fin stad också med många fina tjejer.
2015-03-18, 14:21
  #31818
Medlem
Saandros avatar
Hej! Jag håller på att betala tillbaka mitt CSN lån. 1700 varannan månad. Men eftersom jag tjänade mer än vad jag trodde förra året så får jag "dubbel" räkning i två månader. 2700 kr. Jag har inget problem att betala tillbaka mitt lån. Men jag undrar om man kan ansöka om att betala senare? Just nu jobbar jag genom ett bemanningsföretag som ringer in mig när det finns jobb. Jag får väl ut max 12000 i månaden. Det blir väldigt surt de månaderna jag ska betala CSN, då jag inte har ett fastjobb. Håller dessutom på att ta körkort.

Kan man inte ansöka om att betala tillbaka när man har ett "riktigt" jobb, med en "riktig" inkomst? Eller är jag ute och cyklar?
2015-03-18, 15:24
  #31819
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Hej! Jag håller på att betala tillbaka mitt CSN lån. 1700 varannan månad. Men eftersom jag tjänade mer än vad jag trodde förra året så får jag "dubbel" räkning i två månader. 2700 kr. Jag har inget problem att betala tillbaka mitt lån. Men jag undrar om man kan ansöka om att betala senare? Just nu jobbar jag genom ett bemanningsföretag som ringer in mig när det finns jobb. Jag får väl ut max 12000 i månaden. Det blir väldigt surt de månaderna jag ska betala CSN, då jag inte har ett fastjobb. Håller dessutom på att ta körkort.

Kan man inte ansöka om att betala tillbaka när man har ett "riktigt" jobb, med en "riktig" inkomst? Eller är jag ute och cyklar?

Så länge du har inkomst så kommer CSN vilja ha tillbaka sitt lån på något vis. Det som kan underlätta för dig är om du ringer dom och ber dom att göra om planen lite så att du betalar lite jämnare varje månad men några månader extra. Då kommer du få betala typ ett belopp varje månad istället för olika belopp vid varje inbetalning. På så vis kommer du ha en jämnare fördelning på dina utgifter och kan således spendera pengar på annat under tiden du betalar tillbaka det. Var också i din sits, och bad om en jämnare fördelning och vipps så fanns det pengar över till annat kul också än sura CSN skulder.
2015-03-18, 18:13
  #31820
Medlem
WhaleMales avatar
Hur kan jag legitimera att jag har csn med mobilen?

Hej!
Hur kan jag legitimera att jag har csn med mobilen?
Tappat bort kortet.
2015-03-18, 18:15
  #31821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!
Hur kan jag legitimera att jag har csn med mobilen?
Tappat bort kortet.

Ladda ner mecenatappen
2015-03-18, 18:32
  #31822
Medlem
Studentkortet finns också som app.
2015-03-18, 18:55
  #31823
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Så länge du har inkomst så kommer CSN vilja ha tillbaka sitt lån på något vis. Det som kan underlätta för dig är om du ringer dom och ber dom att göra om planen lite så att du betalar lite jämnare varje månad men några månader extra. Då kommer du få betala typ ett belopp varje månad istället för olika belopp vid varje inbetalning. På så vis kommer du ha en jämnare fördelning på dina utgifter och kan således spendera pengar på annat under tiden du betalar tillbaka det. Var också i din sits, och bad om en jämnare fördelning och vipps så fanns det pengar över till annat kul också än sura CSN skulder.

Okej. Men vad ligger den kostnaden i månaden på då? Är det hälften av det jag betalar varannan månad är det ju ingen skillnad.
2015-03-18, 19:43
  #31824
Medlem
Har du tagit dina 60hp det senaste läsåret?

Bra. Anmäl dig då till en sommarkurs, sök CSN och skit sedan i den. Det ställer inte till några problem för dig om du sköter dig resten av året.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in