Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Jävlar. Hur blev du så bra på matte?!

Hur är det med aktier som Googles? HMs? Dom har ju stigit i höjden på senare år och betyder det bara att de kan gå neråt nu och att de inte alls är bra att äga?
Eller är det "de är bra företag och de kommer fortsätta att stiga" som gäller?
Exponenter börjar man väl räkna med på högstadiet? Om inte annat kan man ju alltid testa sig fram =P
Vad som händer i framtiden vet ju ingen. Fast generellt brukar det väl anses vara tvärtemot det du säger. Handlar du en aktie i en nedåtgående trend så är ju risken stor att den fortsätter just neråt .. Och det krävs ju rätt stor vändning i momentet/riktningen för att det skall bli pengar av det. Rör den sig redan uppåt så räcker det ju med att allt är som vanligt för att det skall fortsätta så att säga. HQ hade väl tappat en del redan under sommaren men det var ju ingenting mot vad de tappade sen.
Han killen på C här verkar ju inte vilja se H&M som ett företag som kanske är "bäst" att satsa på även om han säkert tycker att det är ett företag som sköter finanserna (sett till utvecklingen?) just för att han kanske inte tror på oändlig expansionsförmåga för företaget (?), å andra sidan finns det ju gott om länder kvar att etablera sig i.
Jag är för dum för att kunna förstå mig på det fundamentala, jämföra och veta vad som är "vettigt", och jag är inte så insatt i företagen att jag har någon jävla aning om deras potential att ändra på något. Jag är inte tillräckligt insatt i teknisk analys för att kunna avgöra vad som är trendbrott och ger en potential att tjäna något litet just för tillfället och när man skall ta hem vinsten för att inte kvar för länge. Började bläddra lite i boken "Tjäna pengar på teknisk analys" och han menade väl att man kunde göra vad det nu var, säg 6-8% vinst på 20% av affärerna, 2-3% på 60% eller hur det var och förlust på resterande 20% eller något sådant. Kanske var 20/40/40, spelar ju ingen roll. Poängen var iaf att man ju inte veta säkert vad som sker i framtiden men man kanske iaf kan ha oddsen för sig och tjäna pengar sett över tillräckligt många affärer även om en del blev fel.
Nu TV4.