2013-03-13, 17:18
  #21421
Medlem
Jordnots avatar
Hej.

Undrar bara snabbt om det gäller samma angående studieresultat för basår som andra program, alltså om det räcker med att klara 60% av programmets högskolepoäng (eller är det 60% kurserna?) för att vara säker på att man får studiemedel nästa termin.

Tack.
2013-03-13, 17:24
  #21422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coco29
Jag har tittar runt lite, men jag tror inte man kan se antagningspoängen från basåret där, endast b1, b11 och hp poängen. Basårsstudenterna söker ju in med sina betyg från basåret på ett visst antal platser. Jag skulle vilja se hur bra betyg man behöver på basåret för att komma in på tex indek eller maskin teknik.


I är det högst konkurrens om platserna, ett snitt över B så är man i hamn. F har också ganska hög konkurrens om de få platserna de har. Sen är det ett dropp i betygssnitt ner till Sam och sedan kommer i princip alla som söker in på de andra utbildningarna förutsatt att man inte är helt kass och snittat E. Dock var det löjligt låga betygssnitt för att ta sig in på I och F förra terminen. Detta har med att man gjort tentorna svårare för att minska antalet elever som får de bästa betygen. Med andra ord kan man förvänta sig att ett lägre betygssnitt för att komma in på I och F.
__________________
Senast redigerad av thafalconer 2013-03-13 kl. 17:28.
2013-03-13, 18:45
  #21423
Medlem
Ranelids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Dels så kallas det slumpartade kontroller, stickprov. Du är skyldig att spara dina lönespecar under flera år framöver, så det är inget konstigt begärt alls. Det är i princip det. Understiger din inkomst de kombinerade fribeloppen så har CSN ingen direkt pekpinne att något hänt. Och det är därför de frågar.

Okej, så om jag inte taxerar över 140'000 kommer de inte att kolla närmare förutom vid ett stickprov?

Följdfråga, om jag råkar tjäna mer än fribeloppet under ett halvår, kan jag sälja värdepapper med förlust för att på så sätt minska inkomsten?
2013-03-13, 19:13
  #21424
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranelid
Okej, så om jag inte taxerar över 140'000 kommer de inte att kolla närmare förutom vid ett stickprov?

Följdfråga, om jag råkar tjäna mer än fribeloppet under ett halvår, kan jag sälja värdepapper med förlust för att på så sätt minska inkomsten?
det första uttalar jag mig inte om.

din följdfråga: nej. Du kan minska skatten, men din inkomst finns kvar.
ett ledord i hur du ska räkna: det som är värst för dig.
2013-03-13, 23:16
  #21425
Medlem
Hej tänkte bara höra om någon vet om jag kan få csn bidrag och lån ifall jag påbörjar studier till hösten?

Är nämligen så att jag påbörjade en utbildning som jag snabbt hoppade av (meddelade direkt till CSN och hade då fått 1 utbetalning som jag inte behövde betala tillbaka). Jag nyttjade enbart bidragsdelen.

Jag har däremot blivit registrerad på 4st 7,5HP kurser innan jag hoppade av. Hur ser det ut för mig om jag nu vill ta CSN bidrag samt lån? Får jag helt enkelt klara mig en termin utan och då även behöva läsa upp extra poäng eller hur ligger det till?
2013-03-14, 00:06
  #21426
Medlem
Evil_Santas avatar
Tja har runt 20000 och vill börja handla lite i aktier och fonder för att lära mig och tjäna pengar. Skulle tro att jag kommer göra runt 40 affärer per år. Undrar vilken sajt som har lägst avgifter på fonder och aktier för mig. Bör jag bli medlem i unga aktiesparare när jag ändå är på gång? Är kapitalförsäkring eller investeringssparkonto något jag bör fundera över? Vet inte ens vad det är just nu.

Vilka är de stora skillnaderna mellan avanza mini och aktiedirekt/nordnetdirekt? Verkar ha liknande villkor.
__________________
Senast redigerad av Evil_Santa 2013-03-14 kl. 00:42.
2013-03-14, 00:48
  #21427
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Tja har runt 20000 och vill börja handla lite i aktier och fonder för att lära mig och tjäna pengar. Skulle tro att jag kommer göra runt 40 affärer per år. Undrar vilken sajt som har lägst avgifter på fonder och aktier för mig. Bör jag bli medlem i unga aktiesparare när jag ändå är på gång? Är kapitalförsäkring eller investeringssparkonto något jag bör fundera över? Vet inte ens vad det är just nu.

Vilka är de stora skillnaderna mellan avanza mini och aktiedirekt/nordnetdirekt? Verkar ha liknande villkor.
Låter som du vill tradea och inte bara köpa och behålla. Avanza mini är väl billigast men Nordnetdirekt erbjuder stop-loss, Nordnetdirekt är billigare på aktier på andra Skandinaviska börser med tror jag.

Aktiespararnas egen Aktieinvest kan ju kanske vara intressant om du hade velat månadsspara i flera aktier eller köpa flera olika bolag samtidigt.
2013-03-14, 01:04
  #21428
Medlem
Hej!

Jag har sedan januari börjat läsa Historia A fram till juni månad varav kursen väger 30p. Nu är det som jag har förstått att man måste klara minst 62.5 % av kursen för att få vidare studiemedel till hösten och det kanske är det som är kruxet.
Historia är kul men jag brinner inte lika mycket som jag borde för att klara kursen och jag vet inte om jag kommer klara de där procenten som behövs för att få csn i höst.
62.5 % av 30p är ju 18.75, och de två sista momenten vi har i kursen är värda 9p vardera. Om jag klarar de två så kommer jag upp i 18p, därför undrar jag nu om CSN anser mig ha klarat 62.5 % av kursen ändå? Hur ska jag annars få de där 0.75 p undrar jag?
Så lite sånt undrar jag.
2013-03-14, 09:24
  #21429
Medlem
Hej jag fyller 20 år i april och går sista året på gymnasiet. Får man fortf studiebidrag a 1050 kr eller måste man söka studiemedel de sista månaderna av gymnasietiden?
2013-03-14, 09:35
  #21430
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedros93
Hej jag fyller 20 år i april och går sista året på gymnasiet. Får man fortf studiebidrag a 1050 kr eller måste man söka studiemedel de sista månaderna av gymnasietiden?
Du får fortfarande bara 1050:- även om du skulle vilja ha studiemedel. Du får studiemedel först höstterminen det år du fyllt 20, och du lär ha avslutat gymnasiet innan dess.
2013-03-14, 11:15
  #21431
Medlem
Är "learn by doing" det bästa sättet att lära sig aktiehandel?
Finns ju många böcker, "Common stocks and uncommon profits" tycks många läsa,
Men blir du en bättre hanlare av att mala teori?
2013-03-14, 11:18
  #21432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du får fortfarande bara 1050:- även om du skulle vilja ha studiemedel. Du får studiemedel först höstterminen det år du fyllt 20, och du lär ha avslutat gymnasiet innan dess.

Ah segt, hade hört att man skulle få mer cash när man fyllde 20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in