2014-03-17, 19:19
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Du har inte koll på detta Emerain?
Ingen aning. Fråga csn, de har telefontid varje vardag.
2014-03-17, 19:48
Medlem
Detta är väl jävligt dum fråga nu men, många av de program jag kollar på kräver områdesbehörighet 9. I detta ingår Fysik B vilket jag fick ett F i. Räknas detta som ett betyg eller krävs det minst ett E. I övrigt har jag all behörighet...
2014-03-17, 19:54
Medlem
Towans avatar
Jag har en fråga rörande KTHs bastermin på 35p.

Såhär står det på deras hemsida:

"Utbildningen startar på höstterminen 2014 på KTH Haninge (sista ansökningsdag är 15 april 2014). Bastermin 35 hp ger dig endast garantiplats till högskoleingenjörsutbildningen Teknik och Ekonomi med start på vårterminen.

Under en termin läser du den matematik, fysik och kemi som behövs för studier på Teknik och ekonomi 180 hp. Kemikursen läses som distanskurs under november-juni samt laborationer under våren."

Är basterminen bara till för de som vill läsa Teknik och Ekonomi 180hp, eller är det så att den bara ger garantiplats till den utbildningen och man kan söka andra utbildningar, men då utan garantiplats?
2014-03-17, 21:13
Medlem
dafuqups avatar
Varför ger vissa basår högskolepoäng och vissa andra inte? Spelar detta någon som helst roll senare? Jag tänker för CSN osv?

Tex.

Högskolans basår, Naturvetenskaplig
0 högskolepoäng, Göteborgs universitet, Göteborg

Naturvetenskapligt basår
60 högskolepoäng, Högskolan i Jönköping, Jönköping
2014-03-17, 21:28
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Detta är väl jävligt dum fråga nu men, många av de program jag kollar på kräver områdesbehörighet 9. I detta ingår Fysik B vilket jag fick ett F i. Räknas detta som ett betyg eller krävs det minst ett E. I övrigt har jag all behörighet...
Minst E eller godkänt krävs.
Citat:
Ursprungligen postat av Towan
Jag har en fråga rörande KTHs bastermin på 35p.

Såhär står det på deras hemsida:

"Utbildningen startar på höstterminen 2014 på KTH Haninge (sista ansökningsdag är 15 april 2014). Bastermin 35 hp ger dig endast garantiplats till högskoleingenjörsutbildningen Teknik och Ekonomi med start på vårterminen.

Under en termin läser du den matematik, fysik och kemi som behövs för studier på Teknik och ekonomi 180 hp. Kemikursen läses som distanskurs under november-juni samt laborationer under våren."

Är basterminen bara till för de som vill läsa Teknik och Ekonomi 180hp, eller är det så att den bara ger garantiplats till den utbildningen och man kan söka andra utbildningar, men då utan garantiplats?
Det fetstilta, antagning.se gör vad jag vet ingen skillnad på behörighet till behörighet. Jag är däremot osäker om basterminen ger dig behörighet till matematik 4 eftersom den kursen inte krävs för programmet Teknik och Ekonomi. Hör med basterminens kontaktperson?
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Varför ger vissa basår högskolepoäng och vissa andra inte? Spelar detta någon som helst roll senare? Jag tänker för CSN osv?

Tex.

Högskolans basår, Naturvetenskaplig
0 högskolepoäng, Göteborgs universitet, Göteborg

Naturvetenskapligt basår
60 högskolepoäng, Högskolan i Jönköping, Jönköping
Ingen aning faktiskt, men 60hp är väl bara ett sett att förklara hur mycket man läser på heltid i förhållande till andra utbildningar (lika mycket alltså). Basåret ger inte högskolepoäng och det CSN man tar under året är inte inräknat de 240 veckor som är det maximala antalet veckor man kan få CSN.
2014-03-17, 23:27
Medlem
Tjenare!

det är så att jag förra sommaren läste två sommarkurser som jag dock misslyckades med. Så jag tänkte att jag skulle aöka dem i år igen så att jag helt enkelt får de poängen godkända. Tror ni att man kan höra av sog till respektive skola för att få garanterad plats så att detta blir möjligt?

mvh
2014-03-18, 02:25
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladde76
Min fru har börjat studera på gymnasienivå för att läsa in några ämnen. När hon nu har fått ett beslut från CSN så blev det inte det bidraget hon trodde hon skulle få. Då hon jämför med sina vänner som har samma utbildning som hon och alla studerar på gymnasienivå så får hon några tusen mindre i månaden då hon inte är berättigad till högre studiestöd.
Hur är det möjligt att det är en sån skillnad? Antingen borde de få lika mycket som hon eller hon lika mycket som de. När vi ringde CSN så sa de att det är för att hon sen innan har en gymnasieutbildning. Men det har ju också hennes vänner. Hur är det CSN bedömer egentligen? Är det kanske någon som har svar på detta eller hamnat i liknade situation?

det kan inte vara så att hon har tjänat över fribeloppet?
2014-03-18, 02:40
Medlem
Någon som sökt studiemedel den senaste tiden? Hur lång tid tog det att få beslut för er? Jag sökte den 6e mars, vanligtvis brukar jag få beslut inom 4-5 dagar. Nu står det "Dina uppgifter om studieresultat har kommit in till oss. Vi kommer att fatta ett beslut om din ansökan så snart som möjligt. " sedan den 10e. Ringde och frågade vad det gäller och dem sa att saker och ting sker manuellt nu så det tar mer tid, men hon ville inte säga hur länge. Har snart väntat i två veckor och behöver pengarna akut! Hur lång tid ska jag förvänta mig, 1 vecka eller 2 månader till?

Vill bara se hur fort andra fått sina beslut på senaste tiden så jag kan jämföra och uppskatta ungefär hur lång tid det kommer ta...
Senast redigerad av Ravioli 2014-03-18 kl. 02:58.
2014-03-18, 15:54
Bannlyst
Hur mycket rekommenderar ni att man ska börja med för startkapital om man ska börja syssla med aktier som nybörjare?
2014-03-18, 15:59
Medlem
knarkpulvers avatar
Jag saknade 60 poäng, hoppade av en kurs. Betalade sedan mitt återkrav. Nu har jag pluggat en kurs och avslutat den med godkänt, 100 poäng till alltså. Om jag förstått allt rätt ska de inte vara några problem för mig att få csn igen?
2014-03-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Hur mycket rekommenderar ni att man ska börja med för startkapital om man ska börja syssla med aktier som nybörjare?

Vilken är din investeringshorisont och hur riskbenägen är du?

Hur mycket kapital har du?
2014-03-18, 16:28
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravioli
Någon som sökt studiemedel den senaste tiden? Hur lång tid tog det att få beslut för er? Jag sökte den 6e mars, vanligtvis brukar jag få beslut inom 4-5 dagar. Nu står det "Dina uppgifter om studieresultat har kommit in till oss. Vi kommer att fatta ett beslut om din ansökan så snart som möjligt. " sedan den 10e. Ringde och frågade vad det gäller och dem sa att saker och ting sker manuellt nu så det tar mer tid, men hon ville inte säga hur länge. Har snart väntat i två veckor och behöver pengarna akut! Hur lång tid ska jag förvänta mig, 1 vecka eller 2 månader till?

Vill bara se hur fort andra fått sina beslut på senaste tiden så jag kan jämföra och uppskatta ungefär hur lång tid det kommer ta...

Jag ansökte för period 2 som började igår i mitten av januari. Har för mig att det tog ca 2 veckor innan ja fick svar. Sökte sen igen efter ett par dagar och la till en kurs så jag kunde få fullt bidra. Fick å svar inom ett par dagar. 2-5 har jag för mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in