Citat:
Ursprungligen postat av
skyw
Detta är väl jävligt dum fråga nu men, många av de program jag kollar på kräver områdesbehörighet 9. I detta ingår Fysik B vilket jag fick ett F i. Räknas detta som ett betyg eller krävs det minst ett E. I övrigt har jag all behörighet...
Minst E eller godkänt krävs.
Citat:
Ursprungligen postat av
Towan
Jag har en fråga rörande KTHs bastermin på 35p.
Såhär står det på deras hemsida:
"Utbildningen startar på höstterminen 2014 på KTH Haninge (sista ansökningsdag är 15 april 2014). Bastermin 35 hp ger dig endast garantiplats till högskoleingenjörsutbildningen Teknik och Ekonomi med start på vårterminen.
Under en termin läser du den matematik, fysik och kemi som behövs för studier på Teknik och ekonomi 180 hp. Kemikursen läses som distanskurs under november-juni samt laborationer under våren."
Är basterminen bara till för de som vill läsa Teknik och Ekonomi 180hp, eller är det så att den bara ger garantiplats till den utbildningen och man kan söka andra utbildningar, men då utan garantiplats?
Det fetstilta, antagning.se gör vad jag vet ingen skillnad på behörighet till behörighet. Jag är däremot osäker om basterminen ger dig behörighet till matematik 4 eftersom den kursen inte krävs för programmet Teknik och Ekonomi. Hör med basterminens kontaktperson?
Citat:
Ursprungligen postat av
dafuqup
Varför ger vissa basår högskolepoäng och vissa andra inte? Spelar detta någon som helst roll senare? Jag tänker för CSN osv?
Tex.
Högskolans basår, Naturvetenskaplig
0 högskolepoäng, Göteborgs universitet, Göteborg
Naturvetenskapligt basår
60 högskolepoäng, Högskolan i Jönköping, Jönköping
Ingen aning faktiskt, men 60hp är väl bara ett sett att förklara hur mycket man läser på heltid i förhållande till andra utbildningar (lika mycket alltså). Basåret ger inte högskolepoäng och det CSN man tar under året är inte inräknat de 240 veckor som är det maximala antalet veckor man kan få CSN.