2013-08-29, 11:12
  #23845
Medlem
Baabamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Kul att du börjat komma igång.

1) Skillnaden ligger framförallt i hur kontotyperna beskattas. Ett aktie- och fondkonto beskattas på vanligt vis, dvs när du säljer en aktie så behöver du ta upp detta i din deklaration. Vi rapporterar in försäljningarna och du behöver sedan ange vad du köpt aktierna för (i genomsnitt), du kan använda dig av vår K4-tjänst när det är dags. Kapitalvinst beskattas med 30%, har du gjort förlust så har du möjlighet att kvitta alternativt göra avdrag för denna förlust (görs automatiskt i deklarationen så länge du anger inköpskostnad).

En kapitalförsäkring är istället schablonbeskattad, detta innebär att man betalar en viss procentsats varje år i skatt oavsett om man gjort vinst eller förlust. I kapitalförsäkringen så äger du själv inte innehavet, det gör försäkringsbolaget. Detta innebär att du inte behöver ta upp något i din deklaration, samtidigt så innebär det att du inte har möjlighet att gå på bolagsstämma och rösta.

Avkastningsskatten är 30% av statslåneräntan den 30 nov året innan (1,49%), detta ger en avkastningsskatt för år 2013 på 0,447% av kapitalunderlaget.

Kapitalunderlaget beräknas enligt följande:
Värdet den 1 januari + alla insättningar t.o.m. 30 juni + 50% av insättningar efter 30 juni

Skatten delas upp och dras från kontot efter varje kvartalsskifte.

En annan skillnad är att en kapitalförsäkring har ett förmånstagarförordnande vilket innebär att om du avlider så betalas pengarna ut enligt förmånstagarförordnandet och ingår alltså inte i dödsboet (vilket är fallet med ett aktie- och fondkonto).

3) Courtaget dras först under natten när notorna skapas. Vad det kostar beror på vad du valt för kundkategori. Minimicourtaget för Bas är 39 kr och för Premium är det 99 kr (för svenska aktier). Här hittar du prislista för Bas samt Premium.

/Daniel, Avanza Bank

Tack för ditt svar!
Angående 1 och 3+4:

1) Eftersom jag nu har lagt in en x-antal summa i både dessa 2 konton men för smidighetensskull vill jag ha allt samlat, kan jag då enkelt bara föra över dessa pengar sen till 1 dessa kontona? (det var av misstag det blir utspritt mellan dessa 2 konton.)
Men nu i början leker jag mest bara med 10 000kr för att få en uppfattning om hur allt fungerar, säljer då och då med en liten vinst. Vilket konto är mest lämpligt för mig då? Har nämligen svårt att få en bra uppfattning om vilket konto som passar mig.

3+4)
Kostar den här minicouraget alltid 39kr vid per handel? Så det spelar ingen roll om jag köper 1 aktie eller 1000 i ett företag?

Så om jag förstår det hela rätt så kostar det 39kr vid ett köp och sedan vid sälj 0,15%, är det då 0,15% per aktie eller på hela säljet?

En liten plus fråga: Eftersom jag köpte aktier för alla pengar på kontona och couraget dras i efterhand så ligger jag nu minus på kontona så står detta:
**Ditt konto är övertrasserat. Detta måste omgående regleras genom försäljning av värdepapper alternativt måste ytterligare kapital skjutas till."

Bör jag genast föra över mer pengar?

Ha en bra dag!
__________________
Senast redigerad av Baabaman 2013-08-29 kl. 11:19.
2013-08-29, 11:26
  #23846
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Tack för ditt svar!
Angående 1 och 3+4:

1) Eftersom jag nu har lagt in en x-antal summa i både dessa 2 konton men för smidighetensskull vill jag ha allt samlat, kan jag då enkelt bara föra över dessa pengar sen till 1 dessa kontona? (det var av misstag det blir utspritt mellan dessa 2 konton.)
Men nu i början leker jag mest bara med 10 000kr för att få en uppfattning om hur allt fungerar, säljer då och då med en liten vinst. Vilket konto är mest lämpligt för mig då? Har nämligen svårt att få en bra uppfattning om vilket konto som passar mig.

3+4)
Kostar den här minicouraget alltid 39kr vid ETT handel? Så det spelar ingen roll om jag köper 1 aktie eller 1000 i ett företag?

Så om jag förstår det hela rätt så kostar det 39kr vid ett köp och sedan vid sälj 0,15%, är det då 0,15% per aktie eller på hela säljet?

Ha en bra dag!
Hej igen!

1) Ja det går enkelt att göra en överföring av pengar mellan kontona om du går till "Mina sidor" > "Överföringar" > "Interna överföringar". Notera att det inte går att flytta värdepapper ut eller in i en kapitalförsäkring.

Jag får dessvärre inte ge dig något råd kring vilken kontotyp jag tycker att du bör välja (finns regler mot detta så jag får inte uttrycka mig på det sättet). Om du läser bakåt i tråden eller andra trådar här på forumet så är det dock många som förespråkar schablonbeskattat sparande. Detta för att statslåneräntan i dagsläget är så pass låg att schablonskatten blir extremt låg. Antal affärer är egentligen helt irrelevant rent skattemässigt, det som spelar roll är vilken avkastning du får på ditt kapital och här är brytpunkten just statslåneräntan (1,49% gäller för 2013). Slår man den avkastningen under året så har man skattemässigt tjänat på att ha en kapitalförsäkring eller ett ISK.

Sedan beror ditt eget personliga val på din skattemässiga situation i övrigt, därför kan jag inte säga vad som skulle vara fördelaktigast för just dig. Exempelvis kanske du har en stor gammal upplupen förlust i Ericsson (väldigt många som har) som du vill kunna kvitta mot vinster. I det fallet så hade det möjligtvis varit bättre att ha ett aktie- och fondkonto för att kunna samla kapitalvinster och kvitta förlusterna rakt av.

3+4)
Det stämmer att courtaget gäller oavsett om det är 1 aktie eller 1000 aktier.

Det rörliga courtaget är som högst 0,15% för svenska aktier. Det minsta du kan betala är dock 39 kr. Tänk så här: hur mycket är 0,15% av summan jag köper/säljer för? Är det över 39 kr så betalar du vad det nu blir, är det under 39 kr så betalar du 39 kr.

Samma sak gäller vid både köp och sälj och det gäller för hela köpet/försäljningen.

Ha en trevlig dag du med!

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-29, 12:33
  #23847
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Tack för ditt svar!
Angående 1 och 3+4:

1) Eftersom jag nu har lagt in en x-antal summa i både dessa 2 konton men för smidighetensskull vill jag ha allt samlat, kan jag då enkelt bara föra över dessa pengar sen till 1 dessa kontona? (det var av misstag det blir utspritt mellan dessa 2 konton.)
Men nu i början leker jag mest bara med 10 000kr för att få en uppfattning om hur allt fungerar, säljer då och då med en liten vinst. Vilket konto är mest lämpligt för mig då? Har nämligen svårt att få en bra uppfattning om vilket konto som passar mig.

3+4)
Kostar den här minicouraget alltid 39kr vid per handel? Så det spelar ingen roll om jag köper 1 aktie eller 1000 i ett företag?

Så om jag förstår det hela rätt så kostar det 39kr vid ett köp och sedan vid sälj 0,15%, är det då 0,15% per aktie eller på hela säljet?

En liten plus fråga: Eftersom jag köpte aktier för alla pengar på kontona och couraget dras i efterhand så ligger jag nu minus på kontona så står detta:
**Ditt konto är övertrasserat. Detta måste omgående regleras genom försäljning av värdepapper alternativt måste ytterligare kapital skjutas till."

Bör jag genast föra över mer pengar?

Ha en bra dag!
Rimligtvis gör du inte alltid vinst och jag vet inte huruvida köpa och sälja hela tiden är korrekt metod heller.. Är dina affärer med alla 10.000 kr eller delar du upp det på flera olika innehav så varje affär är på mindre belopp?

För mindre belopp och mycket handel är ju Avanza mini antagligen mer lönsamt men då måste du deklarera dina affärer senare och det vet jag inte om du vill. Viktigt att du håller koll på vad du har köpt för inkl. avgifter och vad du säljer för inkl. avgifter. Skall du handla mycket kan det bli rätt mycket jobb. Avanza kan fylla i den åt dig för 99 kr tror jag.

Med bas kommer du få betala 39 kr både vid köp och sälj sålänge varje affär är mindre än 39/0.0015 = 26.000 kr om avgiften är 0.15% eller minst 39 kr.

0.15% är såklart alltid 0.15% vare sig det skulle varit per aktie eller affär eller så. Men ja, med dina 10.000 kr kostar det hur som helst 78 kr att köpa och sälja en gång av varje.

Och ja du bör flytta över pengar så du fixar underskottet (eller så kan du ju såklart sälja något för att få pengar till det men det kostar ju pengar det med så det är ju en ren förlust att göra det.)
2013-08-29, 17:52
  #23848
Medlem
Tjena!
En snabb fråga bara, gällande studieresultat och yrkeshögskola: är det någon som med säkerhet vet hur många procent godkänt man måste ha på studieresultaten när man söker nya studiemedel?

På CSNs hemsida står det att man bör ha godkänt på samtliga kurser osv, medan somliga säger att det är samma procentsats som högskolan, dvs något på 60% första året.

Någon med mer insikt i detta?
2013-08-29, 17:54
  #23849
Medlem
Krabats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur kunde de klara poängen (vilket väl betyder "fått-betyg-i-kursen") efter att ha hoppat av mitt i kursen?

Jag meddelande CSN om avbrottet men jag hoppade av innan man hann få betyg i kurserna.

Sitter i samma sits som dig. Dock gick jag endast 4 veckor, måste avklara 3 poäng nu..

Kan någon förklara vad csn tänkt jag ska skicka för uppgifter till dem? Har till 11:e sept på mig, och har inga dödsfalls-skäl lr dylikt. När jag talade med dem precis efter jag hoppade av (vid början av februari) sa de att jag endast behövde skicka in intyg på 3hp när det är avklarat.
2013-08-29, 18:10
  #23850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Jag ansökte om Studiebidrag och fick alltså detta på "Mina sidor"

http://www.ladda-upp.se/bilder/liiuodfkthldg/

Kan man fortfarande beviljas bidraget även om man hoppade av, väldigt tidigt, alltså innan första "delprovet". Har också papper från utbildningsanordnaren som skrivit att jag "deltagit" i kurser, men så vitt jag vet har jag inga poäng..

Jag tar för givet att jag inte får nåt i och med att de behöver mer uppgifter, tolkar jag det rätt?

Vad betyder te.x "Om du inte har klarat dina studier kan du skriva till oss om anledning till detta", varför vill dom det, vad ska de använda det till?

Spontant ser det ut som att du har läst på en icke poängsatt utbildning som exempelvis basår, yrkeshögskola, folkhögskola eller liknande. Det måste framgå av intyget att du har följt dina studier i takt med studieplanen fram till ditt avbrottsdatum. Att du har deltagit säger inget om din prestation.

Om man inte klarar sina studier så är det möjligt att få studiemedel ändå om man har särskilda skäl. Du måste alltså skriva till CSN och förklara varför du inte har klarat dina studier, om så är fallet. CSN kommer då bedöma om du har särskilda skäl.
2013-08-29, 18:38
  #23851
Medlem
Baabamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej igen!

1) Ja det går enkelt att göra en överföring av pengar mellan kontona om du går till "Mina sidor" > "Överföringar" > "Interna överföringar". Notera att det inte går att flytta värdepapper ut eller in i en kapitalförsäkring.

/Daniel, Avanza Bank


Letat efter Överförningar under "mina sidor" men hittar verkligen inte haha. Säker på att de står så?
__________________
Senast redigerad av Baabaman 2013-08-29 kl. 18:40.
2013-08-29, 18:45
  #23852
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Letat efter Överförningar under "mina sidor" men hittar verkligen inte haha. Säker på att de står så?

Mina sidor, sen under den raden, fjärde från vänster står överföringar.
2013-08-29, 21:10
  #23853
Medlem
Jag har lämnat in en ansökan där det står att jag ska gå sammanlagt kurser på 200 poäng, men jag har lämnat in studieplanen där det står att jag ska gå 250 poäng. Det är 50% bidrag jag får vilket fall som helst. Detta gäller komvux.

Måste jag lämna in en ny studieplan nu där det står att jag ska gå 200 poäng istället?

Vilka konsekvenser kan jag vänta mig?
__________________
Senast redigerad av mommy123 2013-08-29 kl. 21:41.
2013-08-29, 21:23
  #23854
Medlem
Är ny inom aktier. Men har en del pengar ju "över" som tänkte att jag kanske skulle investera istället för att bara ligga på sparkontot. Dvs en del som inte är hela världen om det inte går särskilt bra för.

Min plan är inte att sitta och kolla kursen varje dag utan lägga in en summa i några aktier och låta det ligga där bara i några år helt enkelt och se vad som händer.

Hade tänkt, Sony,Microsoft,Google,Samsung.

2500:- i varje eller 5000:- i varje.
Vad tror ni? Kan det bli något om 3-5år?

Sony och Microsoft släpper ju nya konsoler nu snart så det lär väll öka. Speciellt när "Xbox one" satsar på att bli en mediamaskin också. Sedan google borde väll inte gå utför. Även samsung är väll på framfarten speciellt inom telefoni. Sony verkar ju bli mer populär vid launch också. Även telefonin går väll bra där.

...eller är jag helt ute och cyklar? Tänkte att det skulle vara mer intressant än bara ha pengarna på sparkontot och kanske kan ge mer än 1.5% per år.

Skulle ni rekommendera 2.5 eller 5k i varje? Om det nu är något som låter resonabelt.


Eller en klump i avanza zero och låta det ligga där istället för 1.5% sparkonto?
__________________
Senast redigerad av Medeltidalasse112 2013-08-29 kl. 21:40.
2013-08-29, 21:59
  #23855
Medlem
Du kommer inte få ut CSN för 50% på 200 poäng, eftersom du ansökt om 250 poäng och då gäller inte studietakten. Antagligen kommer du bara få ut 25% studiemedel om du inte ändrar datum för kursstar/slut.
2013-08-29, 22:13
  #23856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musklerr
Du kommer inte få ut CSN för 50% på 200 poäng, eftersom du ansökt om 250 poäng och då gäller inte studietakten. Antagligen kommer du bara få ut 25% studiemedel om du inte ändrar datum för kursstar/slut.

Det där stämmer inte. Det krävs 200 poäng för att få 50% bidrag. 400 poäng är 100 %. Höstterminen.




Nån annan som kan svara på min fråga?

Jag har lämnat in en ansökan där det står att jag ska gå sammanlagt kurser på 200 poäng, men jag har lämnat in studieplanen där det står att jag ska gå 250 poäng. Det är 50% bidrag jag får vilket fall som helst. Detta gäller komvux och på höstterminen.

Måste jag lämna in en ny studieplan nu där det står att jag ska gå 200 poäng istället?

Vilka konsekvenser kan jag vänta mig?
__________________
Senast redigerad av mommy123 2013-08-29 kl. 22:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in