2013-08-25, 11:16
Medlem
Ungoliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragi89
jag har en kurs som jag inte klarat på basåret och även vid omtenta tillfället kan man gå om basåret igen? behöver jag tala med studievägledaren för att registrera mig igen?

Du kan alltid göra om en tenta, det kostar lite extra bara. Konsekvenserna av att inte klara alla tentorna första gången på basåret dock är att du förlorar din garantiplats.
2013-08-25, 11:30
Medlem
jegerkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindwave
.

Idag har jag ca 30k i aktier och fonder. Snittet ligger runt 1 till 2000 kronor per aktie.

Använd avanza mini eller en likvärdig tjänst! Då dina köp inte är så stora så blir det lätt hänt att courtaget äter upp vinsten.
2013-08-25, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FireTraktor
Alright då förstår jag mitt avslag !

Vidare förstår jag att det blir enklast att ta poängen, men om det vore så enkelt att ta dessa poäng, så skulle jag tagit dessa hörni

Så ni menar alltså om jag säger såhär till CSN:

"Jag gjorde en oerhörd miss förra terminen, och jag skulle vilja betala tillbaka det jag fick ut av er. Så jag kan få ut nya lån % bidrag."

Så blir svaret enligt er:

"Nej vi vill inte ha dina pengar, klara poängen eller skaffa pengar på annat sätt."

Men jag tänker mig att svaret blir:

"OK vad bra att du vill betala det du misslyckades med. Då kan du ju få ut lån&bidrag för de framtida kurser du ska läsa".

Är ni säkra på att det är så hårt ? Jag betalar ju trots allt tillbaka pengarna som jag inte borde fått

@ SilentVictory

Jo jag sökte efter svar i cirkus 1 timma innan jag starta denna tråden.
Om du redan har pengar till att betala tillbaka ditt befintliga lån, så kan du väl lika gärna använda dessa pengar till att leva på under kommande termin? Det är ju ändå samma pengar ut/in?
2013-08-25, 13:22
Medlem
rehyptols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Vad för material bör man inköpa inför basåret? Skriv-och räkneblock, pennor, suddgummi och miniräknare är väl det typiska, men finns där andra saker som kan göra livet lite lättare? Typ linjal och gradskiva och såna grejer?

Skaffa en linjal också, gör du inte fina figurer kan dom dra av poäng på det.
2013-08-25, 14:14
Medlem
Rothts avatar
Jaha. Då blir det att bära av till Valhallavägen imorgon klockan 14.30. Hoppas att man stöter på skönt folk.
2013-08-25, 14:25
Medlem
nollie3flips avatar
Jag klarade inte 45 poäng under läsåret 2012/13, så jag skall klara totalt 45 hp innan jag får studiemedel igen. Jag undrar vad som händer fram tills att jag har klarat mina 45 hp, borde jag meddela CSN? Jag kommer inte klara totalt 45 hp under de 4 första veckorna. Jag kommer inte söka studiemedel innan jag har mina 45 poäng. Men CSN kommer väl tolka detta som att jag har slutat studera, och skicka inbetalningsplan i början på 2014? Och sedan när jag väl får studiemedel igen kommer jag inte behöva återbetala innan jag har studerat färdigt?
Hur som helst, min huvudfråga är: Om man studerar färdigt på en vårtermin så får man ju normalt sett inte återbetalningsplan innan början av nästa år. Om man däremot slutar på en hösten får man betala direkt efter nyår. Kommer jag utnyttja mitt "fria halvår" för detta nu när jag läser utan att ansöka? Om jag meddelar CSN om min plan, kan jag låta bli att utnyttja det "fria halvåret" denna höst?
2013-08-25, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Eftersom jag är emot BankID och dylikt, valde jag brevkontakt, hur lång tid brukar det ta för CSN att fatta beslut gällande om man får bidragsdelen?, skickade in förra fredagen, alltså inget brev på en vecka, är detta normalt?

http://www.csn.se/hogskola/vanliga-fragor/ansokan/1.2402
2013-08-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Varför investera i ett bolag med syftet att få tillbaka pengarna några veckor senare?

Tillbaka?

Jag daytradar med Seadrill och det har gått väldigt bra Om vi säger att jag har 10 000 aktier som ger samma utdelning som senast 5,12 norska kronor/aktie så är de klart intressant för mig att veta när det är sista dagen att köpa och ändå vara med på utdelningen 30 aug.

Men det är väl ingen här som kan ge mig den informationen?
2013-08-25, 15:28
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goteborgs
Tillbaka?

Jag daytradar med Seadrill och det har gått väldigt bra Om vi säger att jag har 10 000 aktier som ger samma utdelning som senast 5,12 norska kronor/aktie så är de klart intressant för mig att veta när det är sista dagen att köpa och ändå vara med på utdelningen 30 aug.

Men det är väl ingen här som kan ge mig den informationen?

gratulerar du har kommit på ett nytt sätt att slå marknaden
2013-08-25, 16:04
Medlem
Ungoliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Jaha. Då blir det att bära av till Valhallavägen imorgon klockan 14.30. Hoppas att man stöter på skönt folk.

Skrev du inte i något tidigare inlägg att du skulle studera vid haninge? Isåfall är ju uppropet redan kl 9 ute i haninge (om jag inte är ute och cyklar).
2013-08-25, 16:19
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungoliant
Skrev du inte i något tidigare inlägg att du skulle studera vid haninge? Isåfall är ju uppropet redan kl 9 ute i haninge (om jag inte är ute och cyklar).
Kom in i Haninge först men kom in i Campus vid andra urvalet.
2013-08-25, 16:30
Medlem
Ungoliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Kom in i Haninge först men kom in i Campus vid andra urvalet.

Jaha då förstår jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in