2012-08-04, 21:19
Bannlyst
Jag har en termin misslyckade komvux-studier bakom mig, + 6 månader avbrutna folkhögskolestudier. Komvux pluggade jag nu under våren, folkhögskolan för ett par år sen. Jag lyckades (av olika anledningar) inte plocka en enda poäng på komvux och folkhögskoleutbildningen avslutade jag i förtid. Jag är nu antagen på en ny utbildning till hösten, tror ni det finns nån chans att CSN beviljar nya lån?

Om inte, vad finns det för alternativ? Är det ens lönt att överklaga ett eventuellt beslut?

Tacksam för svar!

Edit: Ska alltså börja plugga på fhsk igen.
Senast redigerad av buskar 2012-08-04 kl. 21:35.
2012-08-04, 23:30
Medlem
InTheFleshs avatar
Började jobba efter grundskolan så ska läsa upp gymnasiebetyg i 3 år med csn bidrag + lån på 100%.. Hur många år får jag ta CSN lån på högskolan sen när jag är klar med gymnasiebetygen?
2012-08-05, 00:34
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Vet att jag frågat här förut men måste dubbelkolla för jag börjar bli nojjig

Iaf läste 30.5 poäng i våras och var lat och pallade inte göra alla kurser vilket resulterat i att jag har 22.5 p G och en kurs på 8 poäng IG = typ en poäng för mycket IG. Denna poäng måste jag ju klara om jag ska få nytt studielån/studiemedel till hösten (vilket jag måste eftersom jag ska plugga). Har under sommaren läst 7.5 p (utan CSN), kan jag använda dessa nya 7.5 poäng och då tack vare det få nytt csn?

Om inte det funkar är det ju typ lite kört, fattas typ 1 poäng, sjukt störande. Ja jag vet att det är mitt eget fel och jag ska aldrig chilla med pluggandet igen.
2012-08-05, 00:46
Medlem
Godzilla3s avatar
Jag är antagen till en kurs nu i höst automatiskt, behövde inte ansöka via antagning.se för jag har redan en plats säkrad. Har bland annat fått brev från kursansvarige om detta, men detta betyder också att jag inte har fått det här mailet från CSN: "Nu är det dags att ansöka bla bla".

Men visst kan jag ansöka redan nu trots att jag inte har fått mailet? För jag är/kommer vara registrerad på kursen när den väl börjar.
2012-08-05, 01:03
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godzilla3
Jag är antagen till en kurs nu i höst automatiskt, behövde inte ansöka via antagning.se för jag har redan en plats säkrad. Har bland annat fått brev från kursansvarige om detta, men detta betyder också att jag inte har fått det här mailet från CSN: "Nu är det dags att ansöka bla bla".

Men visst kan jag ansöka redan nu trots att jag inte har fått mailet? För jag är/kommer vara registrerad på kursen när den väl börjar.

Klart. Gå in på csn.se och ansök själv.
2012-08-05, 01:08
Medlem
Godzilla3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Klart. Gå in på csn.se och ansök själv.

Vad bra! Tack för svaret.
2012-08-05, 05:40
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruDekadent
Om man skriver studietid mellan 2012-09-03 och 2013-06-10 kommer man då få pengar två gånger i september?

Förra året började jag tidigare och fick då pengar i slutet av augusti och sen slutet av september men nu börjar vi ju senare får vi ändå pengar nu i början?
Ingen aning. Kan bli att du får för de 3 veckorna i september först och sedan får för oktober. Kan också bli att du får september och oktober direkt. Gör dock ingen större skillnad i summan du får totalt.
2012-08-05, 05:43
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskar
Jag har en termin misslyckade komvux-studier bakom mig, + 6 månader avbrutna folkhögskolestudier. Komvux pluggade jag nu under våren, folkhögskolan för ett par år sen. Jag lyckades (av olika anledningar) inte plocka en enda poäng på komvux och folkhögskoleutbildningen avslutade jag i förtid. Jag är nu antagen på en ny utbildning till hösten, tror ni det finns nån chans att CSN beviljar nya lån?

Om inte, vad finns det för alternativ? Är det ens lönt att överklaga ett eventuellt beslut?

Tacksam för svar!

Edit: Ska alltså börja plugga på fhsk igen.
Inte lönt alls att överklaga, och jag ser ingen chans till att du blir godkänd för en ny studieperiod.

Dina alternativ är att plugga saker utan studiemedel (högskola, folkhögskola, yrkeshögskola, komvux, yrkesvux, alla utbildningar som kan ge csn) för att samla upp och få till din kvot på 62.5 eller 75 %.
2012-08-05, 05:46
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheFlesh
Började jobba efter grundskolan så ska läsa upp gymnasiebetyg i 3 år med csn bidrag + lån på 100%.. Hur många år får jag ta CSN lån på högskolan sen när jag är klar med gymnasiebetygen?
240 veckor. 1 termin = 20 veckor => 240 veckor = 12 terminer. Detta förutsätter dock att du inte tar studiemedel för sommarkurser då dessa också tar från din högskolekvot.
2012-08-05, 05:47
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw
Vet att jag frågat här förut men måste dubbelkolla för jag börjar bli nojjig

Iaf läste 30.5 poäng i våras och var lat och pallade inte göra alla kurser vilket resulterat i att jag har 22.5 p G och en kurs på 8 poäng IG = typ en poäng för mycket IG. Denna poäng måste jag ju klara om jag ska få nytt studielån/studiemedel till hösten (vilket jag måste eftersom jag ska plugga). Har under sommaren läst 7.5 p (utan CSN), kan jag använda dessa nya 7.5 poäng och då tack vare det få nytt csn?

Om inte det funkar är det ju typ lite kört, fattas typ 1 poäng, sjukt störande. Ja jag vet att det är mitt eget fel och jag ska aldrig chilla med pluggandet igen.
Ja, du kan använda sommarkursens poäng till att klara det hela. Det är förövrigt ett vanligt sätt (av vad jag märkt andra gör) för att få till att ha klarat rätt mängd poäng.
2012-08-05, 11:36
Medlem
annanmedlems avatar
I någon app borde det ju gå om kanske inte med en som följer med (De uppdateras ju bara dagligen med..)

I vanliga OS X kan man ju göra en .. vad kallar de dem, widget? av en vanlig websida, finns någon liknande möjlighet för iPhone? Möjligt att det får problem med inloggning om sidan kräver sådant.
2012-08-05, 12:47
Medlem
Make.Senses avatar
Sådär ja. Nu har jag beviljats bidrag för ett år framåt, samt lån för en del av höstterminen.
Nu fyllde jag inte i att ville ha lån för vårterminen alls, men det förstår jag att jag kan göra typ November/början av December när jag vet pengaåtgången och hur mycket jag behöver låna, eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in