2013-08-23, 15:31
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilladde
Sugen på att gå in i ett investmentbolag! Frågan är vilket? Äger avanza zero sen tidigare så något bolag som inte har något större innehav som finns i zero. Vad tycker ni? Vad är en lämpligt summa att köpa för?

43 miljarder kr.
2013-08-23, 20:59
Medlem
cause4concerns avatar
EDIT: Jag stryker detta, CSN's egen räknare på webben var väldigt bra
Senast redigerad av cause4concern 2013-08-23 kl. 21:44.
2013-08-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
1. OMXN40 är ett viktat index för de 40 mest omsatta nordiska aktierna, förutom de norska. Dvs. svenska, danska, finska och isländska. ( Fast jag tror inte något isländskt är med där, men ändå). Om du vill se hur man kalkylerar indexet så kan du kolla t.ex. här
http://www.wikinvest.com/wiki/OMX_Nordic_40
Indexet har sin bas från 28 december 2001 då värdet sattes till 1000. Siffran 1176 visar att indexet har gått upp från 1000 till 1176 när citatet du skriver var aktuellt. Det har då gått upp 176 punkter. Det har ingenting med volym att göra, index kan inte redovisas som volym då indexet i sig inte har någon volym och inte säljs eller handlas med. Ett index är endast ett index.

2. Som du ser ovan så innebär en punkt att ett index, vilket som helst, stiger eller sjunker med en siffra. OMX30 slutade t.ex. på 1226,1 i går och idag på 1237,1. Det betyder att indexet har gått upp med 1237,1 - 1226,1 = 11 punkter. Ju högre indexvärde, desto mindre värde har varje punkt procentuellt, därför brukar man ofta ange indexförändringar i punkter i stället för %.

3. Många nätmäklare har demokonton som du kan använda för fiktiv handel.

Okej tack för hjälpen!

Läste att basdatum på OMXS var 31 december 1995 vars basvärde var 100 men att det revideras två gånger per år? Vad innebär detta? Att två gånger per år får indexet ett helt nytt basvärde som man sedan jämför med när man pratar om ökning eller minskning utav punkter?
2013-08-24, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilladde
Sugen på att gå in i ett investmentbolag! Frågan är vilket? Äger avanza zero sen tidigare så något bolag som inte har något större innehav som finns i zero. Vad tycker ni? Vad är en lämpligt summa att köpa för?

Ratos, kinnevik, investor, industrivärden, ica gruppen... beror på vad du vill ha. Fondbolaget spiltan har en fond som placerar i olika investmentbolag med väldigt liten avgift. Skulle rekommendera den om fonden om du inte har några egna preferenser gällande investmentbolag. Dessutom skulle jag rekommendera att du delar upp investeringen över en längre tidsperiod t.ex månadsspara ett visst belopp. Vilket beloppet ska vara beror helt och hållet på hur din privatekonomiska situation ser ut.

Om du ska köpa aktier tycker jag du ska tänka på hur stor transaktionskostnaden dvs. courtaget är. Minimicourtage varierar mellan 7-99 kr per transaktion idag och den. Väg in hur lång placeringshorisont du har på varje innehav och se till att courtagekostnaden inte blir för dyr. Vad som är dyrt bedömer du själv. Om du exempelvis har minicourtage på 99 kr och du har en placeringshorisont på ett år och satsar 5000 blir din transaktionskostnad 198 sek dvs närmare 4 %. Det är dyrt, då är det bättre att satsa på en fond. Eftersom du redan har svenska marknaden kanske du ska fundera på någon typ av världsindexfond.
2013-08-24, 11:49
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goteborgs
Någon som vet sista dagen man kan köpa Seadrill-aktier och vara med på utdelningen 30 augusti?

Varför investera i ett bolag med syftet att få tillbaka pengarna några veckor senare?
2013-08-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
CSN är byråkratiska jävla rövhål. Vilket är lika självklart som att vatten är vått.

Försökte få ett svar på en fråga och blev fan vidarekopplad i en hel jävla halvtimme. Kul förresten att man har lagt ut flera tusentalskronor och skrivit upp sig på en lägenhet i andra sidan i Sverige bara för att veta att man inte får något jävla studielån eftersom man inte har rätt jävla certifikat (som inte skolan skickar ifråga har eller någonsin skickat ut).

CSN, tack återigen för att ni ställer till med problem.

Kul förresten att man får svälta i tolv fucking veckor för att det är några jävla Asperger-barn som sitter där. Vad är det med ordet uppnått som de inte kan koppla till ordet godkänd som de inte kan förstå?

Certifikat för vadå?

CSN kan självklart inte bara betala ut pengar till alla som säger att de ska studera någonstans. Utbildningsanordnaren (en högskola, ett universitetet, m.m) måste förse CSN med information om dig som student och dina studier.

Eftersom du skriver om betyg tolkar jag det som att din utbildningsanordnare inte rapporterat in dina studieresultat till CSN. Detta är ju slarv från deras sida och det borde inte heller ta tolv veckor att rätta till.
2013-08-24, 14:48
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Okej tack för hjälpen!

Läste att basdatum på OMXS var 31 december 1995 vars basvärde var 100 men att det revideras två gånger per år? Vad innebär detta? Att två gånger per år får indexet ett helt nytt basvärde som man sedan jämför med när man pratar om ökning eller minskning utav punkter?
Nej, det är inte basen som revideras. OMXS30 baseras på de 30 största bolagen på börsen i Sverige. Det som revideras eller kan ändras är vilka bolag som ingår i indexet, om ett större bolag har tappat och ett mindre bolag har vuxit sig så stort att det i stället platsar på listan, så byts de ut helt enkelt. De bolag som faller ur eller kommer in har dock oftast så liten vikt i indexet att det inte spelar så stor roll. Lite större roll kan det ha om man tittar på branchindex av olika slag.
2013-08-24, 15:42
Medlem
CSN experten

Hallå boys and girls, jag är ute efter en CSN expert, då deras telefon är avstäng under helgen (lata jävlar).

Nu till omständigheterna, såklart får man avslag från CSN gällande bidrag & lån.

Varför ?
Jo för senaste terminen tog jag bara 12 poäng av 30. MEN jag har 124,5 poäng av 150 möjliga. Så fattar inte riktig avslaget.

Nu till frågan:

Kan jag betala tillbaka för 18 poäng så jag kan börja om på nytt ? Alltså att det blir nollställt typ ?

Eller kommer jag få ett fittigt svar a lá csn :" tyvärr så sög du så hårt förra terminen så du kommer aldrig mer få pengar av oss, p.s betala allt direkt utan avbetalningsplan" ?

Någon som kan svara på detta ? Skulle vara oerhört tacksam, tråkigt att helgen blir förstörd pga CSN
2013-08-24, 15:49
Medlem
Är inte säker men om man söker för helår har jag för mig att de också kollar på helåret.

Du kan inte göra en avregistrering på kurser, om du inte har väldigt speciella skäl, då är det läkar/psykolog-intyg som gäller.
Det enklaste är att klara de 9 poäng som du saknar, eller registrera dig på en enkel kurs och avsluta den direkt.
2013-08-24, 16:07
Medlem
CSN dömer på senaste perioden du sökte studiemedel för. Sökte du en termin ska du klara 75% av 30 hp, sökte du för ett år ska du klara 75% av 60 hp. Första året gäller gränserna 62,5% och om man inte söker för heltid så gäller 75% av så många veckor du sökte för.

Förr, innan 2010, kunde man ackumulera studieresultat men sedan dess tittar CSN endast på senaste periodens resultat. Så du behöver ta de poäng som saknas (kan vara vilken kurs som helst, det är antalet poäng som är viktigt).

Då kan du få nytt CSN from det datum de nya poängen registreras.
2013-08-24, 16:11
Medlem
SilentVictorys avatar
Nix, kravet för vidare studiemedel är att du klarar poängkravet som krävs.
Finns inga genvägar tyvärr.

Prova att SÖKA efter csn här i forumet nästa gång.
Då hade du hittat CSN och studiemedel med 13 997 svar och 756 117 visningar.
2013-08-24, 16:27
Medlem
Alright då förstår jag mitt avslag !

Vidare förstår jag att det blir enklast att ta poängen, men om det vore så enkelt att ta dessa poäng, så skulle jag tagit dessa hörni

Så ni menar alltså om jag säger såhär till CSN:

"Jag gjorde en oerhörd miss förra terminen, och jag skulle vilja betala tillbaka det jag fick ut av er. Så jag kan få ut nya lån % bidrag."

Så blir svaret enligt er:

"Nej vi vill inte ha dina pengar, klara poängen eller skaffa pengar på annat sätt."

Men jag tänker mig att svaret blir:

"OK vad bra att du vill betala det du misslyckades med. Då kan du ju få ut lån&bidrag för de framtida kurser du ska läsa".

Är ni säkra på att det är så hårt ? Jag betalar ju trots allt tillbaka pengarna som jag inte borde fått

@ SilentVictory

Jo jag sökte efter svar i cirkus 1 timma innan jag starta denna tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in