2013-08-24, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Du påstår dig själv vara någon slags höginkomsttagare och översittare, samtidigt gnäller du över att du inte kan få studiemedel (pengar som är ämnade för de som annars inte skulle ha råd att studera). Du utnyttjar systemet för din egen vinning, och sedan vågar du kalla en annan människa för parasit.

Tips: Lär dig hur sökfunktionen (alternativt Google) fungerar, lär dig läsa dig till information, lämna Flashback och kom aldrig mer tillbaka.

Jag påstår ingenting. Det jag säger är att pengar skapar tid, och har jag stoppat in pengar i ett system, där har jag all rätt att ta tillbaka dem.

En parasit bidrar inte till något. Bara tar. Det kanske du inte visste ?

Kära gud över flashback (Antt). För att upprepa mig igen, jag har sökt, inte hittat, skapat en tråd då svaret inte finns på internet. Visst är det så ett forum fungerar ? Dvs om man har en specifik fråga som inte blivit berörd tidigare så startar man en tråd ?
2013-08-24, 19:24
Medlem
Antts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireTraktor
Jag påstår ingenting. Det jag säger är att pengar skapar tid, och har jag stoppat in pengar i ett system, där har jag all rätt att ta tillbaka dem.

En parasit bidrar inte till något. Bara tar. Det kanske du inte visste ?
Du försöker leva på samhällets bekostnad, du vill ta mer än vad du ger. Det gör dig till en parasit.

Citat:
Ursprungligen postat av FireTraktor
För att upprepa mig igen, jag har sökt, inte hittat, skapat en tråd då svaret inte finns på internet. Visst är det så ett forum fungerar ? Dvs om man har en specifik fråga som inte blivit berörd tidigare så startar man en tråd ?
Du har rätt. Om du söker utan att hitta gör du rätt i att skapa en ny tråd. Men då du missade tråden som sitter klistrad i toppen av det här subforat, "CSN och studiemedel" med nästan 14 000 inlägg, och dessutom inte orkar läsa igenom FAQ:en på csn.se, misstänker jag att du inte har någon större lust att faktiskt söka efter informationen. Du låter hellre andra lägga ner tid på att söka åt dig, för att sedan mata dig med informationen.
2013-08-24, 19:27
Medlem
Sapphiruss avatar
https://www.flashback.org/sp41024563
https://www.flashback.org/sp35922575
https://www.flashback.org/sp44900587

Tre svar på olika varianter av samma fråga, varav den sista ställdes på den näst sista sidan i den klistrade tråden.
2013-08-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Du försöker leva på samhällets bekostnad, du vill ta mer än vad du ger. Det gör dig till en parasit.

Du har rätt. Om du söker utan att hitta gör du rätt i att skapa en ny tråd. Men då du missade tråden som sitter klistrad i toppen av det här subforat, "CSN och studiemedel" med nästan 14 000 inlägg, och dessutom inte orkar läsa igenom FAQ:en på csn.se, misstänker jag att du inte har någon större lust att faktiskt söka efter informationen. Du låter hellre andra lägga ner tid på att söka åt dig, för att sedan mata dig med informationen.

Exempel : jag stoppar in 100 kr i välfärden, jag tar tillbaka samma belopp (om inte mindre). Hur är det en parasit ? Please try again.

Jag har sökt, inte funnit. Sen ber jag ett forum om hjälp, om folk sitter med den kunskap jag efterfrågar gör de en god gärning och jag slipper fortsätta mitt sökande som inte verkade leda någonstans.

Men nu har Sapphirus varit oerhört snäll och hjälp till. Jag är tacksam mister och lämnar denna tråd och alla ytterligare frågor obesvarade.
2013-08-24, 19:51
Medlem
hur ofta köper ni aktier? Har börjat komma igång, men känns som det blir en del småordrar.

Så för er som "knegar" ihop ert kapital för att köpa aktier, hur ofta blir det?
Funderar på om 1gång i kvartalet är en vettig idé? Då har jag sparat runt 9k.
Antar att det lönar sig att göra större inköp för att slippa höga courtageavgifter men då min portfölj är liten idag så skulle riskspridningen kanske inte bli lika stor om jag öser in 50% av mitt aktieinnehav i en post?!

Idag har jag ca 30k i aktier och fonder. Snittet ligger runt 1 till 2000 kronor per aktie.

min aktieportfölj idag:

ASTRA ZENECA 6%
INDUSTRIVÄRDEN C 10%
BOLIDEN 3,7%
HENNES & MAURITZ B 4%
SHELTON PETROLEUM B 2,44%
TELE2 B 7,56%

Avanza zero: 17%
LHV persian gulf fund: 7%

Likvid: 41%

Order under behandling: Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Hur bör jag lägga upp mina framtida köp?
2013-08-24, 20:17
Medlem
eradicos avatar
Jag har under året tagit 42 hp, kommer dessutom att få ytterligare 7,5+3 hp inrapporterade senast i början av september. Det jag undrar över är om jag redan nu kan söka studiemedel för gymnasienivå och få dem beviljade eftersom att gymnasiet ligger i en annan kvot?
2013-08-24, 21:19
Medlem
Har du misslyckats att ta det antal poäng som du sökt studiemedel för, måste du läsa upp poäng innan du kan få nytt studiemedel.

En tröst kan vara att du inte behöver läsa in samma poäng, du läsa in vilka poäng som helst.

Du kommer inte behöva betala tillbaks pengar direkt utan avbetalningsplan. Det händer bara om du tagit emot studiemedel som du inte haft rätt till.
2013-08-24, 21:48
Medlem
NirvanAs avatar
Eftersom jag är emot BankID och dylikt, valde jag brevkontakt, hur lång tid brukar det ta för CSN att fatta beslut gällande om man får bidragsdelen?, skickade in förra fredagen, alltså inget brev på en vecka, är detta normalt?
2013-08-24, 21:56
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Eftersom jag är emot BankID och dylikt, valde jag brevkontakt, hur lång tid brukar det ta för CSN att fatta beslut gällande om man får bidragsdelen?, skickade in förra fredagen, alltså inget brev på en vecka, är detta normalt?

Det står att det tar lite längre tid att lämna in ett brev, än att köra med BankID-grejset. Lite längre än en vecka är utan tvekan normalt.

Jag gjorde en ansökan, med BankID, i tisdags, och såg idag att det nu står att jag ska få mina pengar (preliminärt - antar att det står så eftersom jag inte har skickat in studieförsäkran ännu) på tisdag. Lustigt att jag inte fick något sms eller mail om beslutet dock, men men!
2013-08-25, 02:04
Medlem
Vad för material bör man inköpa inför basåret? Skriv-och räkneblock, pennor, suddgummi och miniräknare är väl det typiska, men finns där andra saker som kan göra livet lite lättare? Typ linjal och gradskiva och såna grejer?
2013-08-25, 09:30
Medlem
jag har en kurs som jag inte klarat på basåret och även vid omtenta tillfället kan man gå om basåret igen? behöver jag tala med studievägledaren för att registrera mig igen?
2013-08-25, 10:38
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Vad för material bör man inköpa inför basåret? Skriv-och räkneblock, pennor, suddgummi och miniräknare är väl det typiska, men finns där andra saker som kan göra livet lite lättare? Typ linjal och gradskiva och såna grejer?

Fetmarkerade klarerar man sig på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in