2013-07-25, 13:09
  #23221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Sökte precis csn och då fick jag det här meddelandet

"Vi har tagit emot din ansökan om studiemedel. Vi behöver titta närmare på den. Du kommer att få ett nytt meddelande så fort vi prövat din ansökan."

Vad ska det betyda? Jag har tagit alla mina 60 hp så det ska väl inte vara några problem?

Iofs har jag bara 10 csn veckor kvar, men har sökt lån+bidrag för hela terminen, kan det vara det som spökar?? Att jag har sökt för fler veckor än vad jag är berättigad till, men vad gör det liksom? Har jag bara 10v kvar, så kommer jag ju inte få mer pengar än dessa 10 v.

Om det infaller veckobegränsning under den period du söker för så faller din ansökan ut för manuell handläggning, ja. Sen kan det självklart finnas annat som en handläggare måste titta på också. Det är bara att invänta att CSN behandlar din ansökan helt enkelt.
2013-07-25, 13:11
  #23222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DxM
Hej!

Jag tänkte ta en distanskurs på heltid, även göra alla delprov osv men kommer inte kunna vara i Sverige till slutprovet.

Kan jag då lyfta csn för den perioden samt söka en ny distanskurs till nästa period och göra samma sak.

Mvh

http://www.csn.se/hogskola/krav
Observera bland annat första punkten under rubriken "Har du tidigare haft studiemedel?".
2013-07-25, 13:13
  #23223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994
Om det infaller veckobegränsning under den period du söker för så faller din ansökan ut för manuell handläggning, ja. Sen kan det självklart finnas annat som en handläggare måste titta på också. Det är bara att invänta att CSN behandlar din ansökan helt enkelt.
Tack för svaret.
2013-07-25, 13:16
  #23224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Tack för svaret.

No problemo :-)
2013-07-25, 15:26
  #23225
Medlem
#1
Flash-Dick
Medlem
Reg: Feb 2013
Inlägg: 14
Hej!

Jag tog student före året (2012) och läste 7,5 sommar kurs som jag avklarade och fick CSN för.
Jag sökte högskolan ht 2012 (ekonomi) men jag kom ej in, och sen jag blev intresserad av IT och dator så jag bestämde mig till att läsa upp behörig på KOMVUX för att komma IT ingenjör.

Har gjorde det och jag kom in på mitt första handsval nu!
Så jag sökte CSN för högskolan och fick avslag pga att jag klarade inte 100% G på alla kursen som jag läste på KOMVUX. Ps jag klarade 300 av 400 på.

Vad ska man göra nu??

*förlåt för dåligt skriv, men hoppas att ni fattar vad jag menar
2013-07-25, 16:35
  #23226
Medlem
.Sensejs avatar
Läste för första gång på högskola, tog CSN (endast bidrag) för 2 terminer (60 hp), men läste bara 30 hp. Hur många HP behöver jag för att få CSN igen? Har varit registrerad på kurser utöver det, ej tagit poäng, men det utan att ens sökt om CSN förstås.
2013-07-25, 16:40
  #23227
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DxM
Hej!

Jag tänkte ta en distanskurs på heltid, även göra alla delprov osv men kommer inte kunna vara i Sverige till slutprovet.

Kan jag då lyfta csn för den perioden samt söka en ny distanskurs till nästa period och göra samma sak.

Mvh

Antagligen inte. Alltså du kommer ju få CSN för första kursen, men inte nästa. Bästa vore att söka för 60hp direkt, men går väl bara inom program, antar jag.

Nu förutsätter jag att din distanskurs/er är på 30 hp.
2013-07-25, 17:40
  #23228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Läste för första gång på högskola, tog CSN (endast bidrag) för 2 terminer (60 hp), men läste bara 30 hp. Hur många HP behöver jag för att få CSN igen? Har varit registrerad på kurser utöver det, ej tagit poäng, men det utan att ens sökt om CSN förstås.


Om du har fått CSN för 60 HP d.v.s. hela året, då behöver du klara 75% av poängen d.v.s. 45hp men är det första gången du fått CSN tillämpar de enbart 65% och kravet är då 39HP

Men har du däremot sagt ditt avhopp till CSN och enbart fått under ett halvår (30HP) är kravet då 22,5 HP om du fått CSN tidigare eller 19,5HP om det är första gången.
2013-07-25, 17:53
  #23229
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airy
Om du har fått CSN för 60 HP d.v.s. hela året, då behöver du klara 75% av poängen d.v.s. 45hp men är det första gången du fått CSN tillämpar de enbart 65% och kravet är då 39HP

Men har du däremot sagt ditt avhopp till CSN och enbart fått under ett halvår (30HP) är kravet då 22,5 HP om du fått CSN tidigare eller 19,5HP om det är första gången.

Ok, tack för svar! Tur man registrerade sig på 2 sommarkurser då, får göra klart dem. Trodde dock det skulle räcka med 37,5.
2013-07-25, 18:31
  #23230
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Tjenare,

Är en egenföretagare från Finland som är fundersam över en sak. Är verksam bla. i skrotbranschen, köper och säljer skrot av alla dess slag. Aktiehandel, speciellt daytrading intresserar mig, men har inte tagit steget ut och provat på ännu. Är en riktig nybörjare inom detta. Hur som helst, det jag undrar över är Talvivaara. Värdet på deras aktier är väldigt lågt nu, pga. av ett år av motgångar, såsom läckande bassänger osv. Plus att efterfrågan och värdet på nickel är lågt för tillfället.

Men om vi tänker framåt, priset på nickel kommer att stiga. Alla skrot/metallpriser är för tillfället dåliga. Förr eller senare stiger de. Personligen tror jag att till vintern så är nickelpriserna betydligt högre. Och gruvans problem med bassängerna och andra byggtekniska missar borde ju åtgärdas med tiden så att gruvan kan producera för fullt. Detta är förstås bara spekulationer och funderingar...men men...borde man inte köpa nu??
2013-07-25, 20:24
  #23231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradingfin1983
Tjenare,

Är en egenföretagare från Finland som är fundersam över en sak. Är verksam bla. i skrotbranschen, köper och säljer skrot av alla dess slag. Aktiehandel, speciellt daytrading intresserar mig, men har inte tagit steget ut och provat på ännu. Är en riktig nybörjare inom detta. Hur som helst, det jag undrar över är Talvivaara. Värdet på deras aktier är väldigt lågt nu, pga. av ett år av motgångar, såsom läckande bassänger osv. Plus att efterfrågan och värdet på nickel är lågt för tillfället.

Men om vi tänker framåt, priset på nickel kommer att stiga. Alla skrot/metallpriser är för tillfället dåliga. Förr eller senare stiger de. Personligen tror jag att till vintern så är nickelpriserna betydligt högre. Och gruvans problem med bassängerna och andra byggtekniska missar borde ju åtgärdas med tiden så att gruvan kan producera för fullt. Detta är förstås bara spekulationer och funderingar...men men...borde man inte köpa nu??

Du kan nog bara investera i att nickelpriset stiger. Med hävstång dessutom.
2013-07-25, 22:52
  #23232
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Jag läste en kurs på 30 poäng förra hösten. Denna kurs var indelad i två delkurser på 15 poäng vardera. Första delkursen klarade jag alla poäng i. Den andra kursern har jag enbart klarat halva poängen i d.v.s. 7,5 av 15. Kommer detta att påverka min chans att söka CSN i höst?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in