2012-08-15, 18:38
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackPancakes
Läste basåret 2009-2010 och tog studiemedel en del av tiden (endast bidrag). Gick rätt kasst och jag tog endast 30 poäng av 60. Tidigare så läste jag en annan utbildning på gymnasinivå och tog då både bidrag och lån (dessas studier gick dock bra).

2011 började jag studera civ.ing och tog inga studiemedel alls, varken bidrag eller lån. Dessa studier gick också jäkligt kasst och jag tog endast 15 poäng av 60. Om jag inte skulle klara omtentorna som är snart så har jag med andra ord inte så många poäng alls att hurra för.

Nu till min fråga:

På CSN.se står det:
Vi prövar inte dina studieresultat om du tidigare haft studiemedel för basår på högskola och nu söker studiemedel för högskolestudier.

Gäller detta mig? Jag har helt klart otillräckliga studieresultat, men har ju aldrig sökt studiemedel för "riktiga" högskolestudier.

Är väl egalt? Antingen klarar du dig för att du har läst basår, eller så klarar du dig för att du har tagit 75% (30+15 hp).
2012-08-15, 21:58
Medlem
Celenos avatar
Om en obligation säljs med en avkastning på några procent högre än den säkra räntan så går priset på obligationen givetvis ner om den säkra räntan går upp.
2012-08-16, 02:10
Medlem
fiskmåss avatar
någon som vet ett giltigt skäl till uteblivna studieresultat? Har ingen dokumentation eller så. Behöver ett vattentätt tips
2012-08-16, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmås
någon som vet ett giltigt skäl till uteblivna studieresultat? Har ingen dokumentation eller så. Behöver ett vattentätt tips

Det enda som gäller nu är läkarintyg som talar om varför du inte kunde genomföra dina studier, och varför du är kapabel att göra det nu.
2012-08-16, 12:34
Medlem
Slängde iväg CSN ansökan för 10 minuter sedan.
Börjar studera 3 september, när tror folk att pengarna trillar in?
2012-08-16, 13:32
Medlem
fiskmåss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Det enda som gäller nu är läkarintyg som talar om varför du inte kunde genomföra dina studier, och varför du är kapabel att göra det nu.

så det är dokumentation som gäller annars är det kört?
2012-08-16, 13:33
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmås
så det är dokumentation som gäller annars är det kört?
Japp
2012-08-16, 13:39
Medlem
Kan någon hjälpa mig? Jag studerade 1 1/5 år på en utbildning som jag sedan tog studieuppehåll ifrån men har inte några planer på att fortsätta. Jag ska nästa höst, alltså om ett år, söka in på en helt annan utbildning. Sista terminen klarade jag dock inte 2 tentor, den ena på 9 p och den andra på2,5p. Men alla andra moment under terminen klarade jag. Det betyder att det fattas 12.5 poäng för mig. Nu undrar jag om jag måste ta igen just dessa tentor eller om jag kan ta en sommarkurs nästa sommar och plugga in poängen som behövs (utan att ta csn) och att jag på så sätt har fått mina poäng? Har ringt till CSN men hon jag pratade med var väldigt otrevlig så jag kände inte att jag fick klarhet i det hela. Alltså, måste jag klara just tentorna jag har kvar eller räcker det med helt random 12.5 poäng för att få studiemedel nästa gång? Tacksam för svar!
2012-08-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefinaBill
Kan någon hjälpa mig? Jag studerade 1 1/5 år på en utbildning som jag sedan tog studieuppehåll ifrån men har inte några planer på att fortsätta. Jag ska nästa höst, alltså om ett år, söka in på en helt annan utbildning. Sista terminen klarade jag dock inte 2 tentor, den ena på 9 p och den andra på2,5p. Men alla andra moment under terminen klarade jag. Det betyder att det fattas 12.5 poäng för mig. Nu undrar jag om jag måste ta igen just dessa tentor eller om jag kan ta en sommarkurs nästa sommar och plugga in poängen som behövs (utan att ta csn) och att jag på så sätt har fått mina poäng? Har ringt till CSN men hon jag pratade med var väldigt otrevlig så jag kände inte att jag fick klarhet i det hela. Alltså, måste jag klara just tentorna jag har kvar eller räcker det med helt random 12.5 poäng för att få studiemedel nästa gång? Tacksam för svar!

Om du saknar poäng för att få CSN igen kan du läsa dessa poäng i vilket ämne du vill.
2012-08-16, 15:29
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Ingen som kan hjälpa mig med detta?
Jag är antagen till 45 poäng (30+7,5+7,5 vilket står på "ansök om studiemedel" under "studietid och omfattning" på en rad). Jag har tackat ja till 37,5 (30+7,5) poäng och skall nu fylla i detta. 7,5-poängaren är på 50 % och 30-poängaren är på 100 %, och de pågår mellan olika datum. Ska jag ändå fylla i båda i ett fält på totalt 37,5 poäng eller skall man dela upp dem i två fält?
2012-08-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coopah
Jag bad om en kod från CSN för att jag ska ansöka om bidrag och jag bad alltså att få den via mail - men jag har inte fått koden än. Eller något mail alls från CSN. Hur lång tid bör det ta? Vad ska jag göra ifall det inte kommer något mail?
Hur länge fick du vänta, jag har samma problem?
2012-08-16, 17:47
Medlem
Under det gångna läsåret blev min pappa sjuk och dog. Resultatet av detta blev att jag var tvungen att vara hemma ganska mycket och hjälpa min mamma med diverse saker. Det här gjorde att jag bara klarade 40 av 60 hp och alltså inte är berättigad till studiemedel under det kommande läsåret.

Jag undrar dels vad ni tror om mina chanser att trots de misslyckade studieresultaten få CSN och dels om vilka sorts intyg jag ska bifoga när jag ansöker om mitt studielån.

Tack på förhand.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in