2012-07-12, 22:09
Medlem
anonpeds avatar
Nå, vilka ser jag på LiTH i höst?
2012-07-12, 22:22
Medlem
Throughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Bastermin på KTH ger endast garantiplats på KTH, dock gäller behörigheten för samtliga högskolor.
Bastermin påverkar inte ditt snitt från gymnasiet. Du söker i en egen urvalsgrupp som kallas T20.
Du läser Fysik B, Matte D och Matte E. Det går inte välja bort någon av dessa även om du läst det sedan tidigare. Du testas på samtliga kurser. Dock skulle jag vilja påstå att det är till din fördel då du kan lägga mer energi på de andra kurserna och tenta av D-kursen relativt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Giuliani
Om du vill utnyttja garantiplats så måste du avverka alla kurserna, även om du har läst de tidigare. Men det kan ju inte vara några problem, bara att tenta av efter lite repetition om du läst en kurs tidigare...?

På Naturvetenskapligt basår läser man oftast ungefär samma kurser som på Tekniskt basår (Ma C+D+E, Fy A+B, Ke A) men utöver detta läser man också Biologi A+B samt Kemi B. Detta ger ju en större bredd och du blir såklart behörighet till mer studier. Ska själv börja läsa Naturvetenskapligt basår nu i höst.

Skönt att det inte påverkar snittet. Är orolig för matten då jag inte gjorde ett piss under hela året. Klarade endast nationella och det räckte för godkänt. Så energi behövs det nog för högre betyg .

Om jag exempelvis väljer Teknisk bastermin och kör på matte D+E + Fysik (A?)+B, men inte vill utnyttja garantiplatsen på KTH. Kan jag då söka till en annan ingenjörsutbildning exempelvis i Lund eller Göteborg med mitt snitt från gymnasiet nu när jag har behörighet eller gäller urvalsgruppen T20 oavsett? Att avverka dessa bjässar (Ma D+E samt Fysik) lär ju inte vara så slappt som på gymnasiet och konkurrensen verkar vara stenhård om man söker utifrån resultatet från just basterminen..

Är det lönt att spendera ett helt år på den naturvetenskapliga eller räcker det med den tekniska basterminen för ingenjörsutbildningar av diverse slag?

Sorry om jag verkar desperat vilket jag är men behöver verkligen svar och tack för dem tidigare
2012-07-12, 22:38
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skywalker88
Hej jag kom in på en webdesigns grej men jag kommer bara läsa kvartsfart. Tror ni jag kan få något bidrag för de?
nej. Du måste läsa minst 50%.

Citat:
Ursprungligen postat av Ninja00
Är det någon som vet om man efter ha fått csn för högskolestudier i 6 år kan få csn för komvux studier? För dessa räknas inte till 6års gränsen som gäller för högskola?
ja, det är två olika kvoter, så det går.
2012-07-12, 23:02
Medlem
Hej!
Hur funkar de där med tekniskt basår egentligen?
Om man har mer än 250 IG men har G i behöriga ämnen Matte D, fysik A och kemi B. Får man fortfarande söka till basår? Alltså man har till ex 2100 G poäng och 400 IG? Man har samlad dokument alltså.

Han tänkte annars plugga upp 150 poäng så han får G och söka basår och söka till vår

Undrar de här åt en kompis som hade de lite svårt under sista året på gymnasium.

Tacksam för hjälp // junkman92
2012-07-12, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junkman92
Hej!
Hur funkar de där med tekniskt basår egentligen?
Om man har mer än 250 IG men har G i behöriga ämnen Matte D, fysik A och kemi B. Får man fortfarande söka till basår? Alltså man har till ex 2100 G poäng och 400 IG? Man har samlad dokument alltså.

Han tänkte annars plugga upp 150 poäng så han får G och söka basår och söka till vår

Undrar de här åt en kompis som hade de lite svårt under sista året på gymnasium.

Tacksam för hjälp // junkman92

Saknar du behörighet kan du inte söka basår. Ett tips är dock han borde ansöka om reell kompetens. Om det bara är så att han saknar några få poäng är chansen god att han skall bli beviljad behörighet. Sedan kan han få sin behörighet samtidigt som basåret för att sedan kunna söka vidare (detta sparar då även tid då han kan få sin behörighet samtidigt som han göra basåret).
2012-07-12, 23:48
Medlem
Olgerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Through
Skönt att det inte påverkar snittet. Är orolig för matten då jag inte gjorde ett piss under hela året. Klarade endast nationella och det räckte för godkänt. Så energi behövs det nog för högre betyg .

Om jag exempelvis väljer Teknisk bastermin och kör på matte D+E + Fysik (A?)+B, men inte vill utnyttja garantiplatsen på KTH. Kan jag då söka till en annan ingenjörsutbildning exempelvis i Lund eller Göteborg med mitt snitt från gymnasiet nu när jag har behörighet eller gäller urvalsgruppen T20 oavsett? Att avverka dessa bjässar (Ma D+E samt Fysik) lär ju inte vara så slappt som på gymnasiet och konkurrensen verkar vara stenhård om man söker utifrån resultatet från just basterminen..

Är det lönt att spendera ett helt år på den naturvetenskapliga eller räcker det med den tekniska basterminen för ingenjörsutbildningar av diverse slag?

Sorry om jag verkar desperat vilket jag är men behöver verkligen svar och tack för dem tidigare
Jag har läst teknisk bastermin på KTH, det är matte D, E samt fysik B. Garantiplatsen är kvar tills du söker kurser på KTH, och oavsett om du tackar nej till kurserna är din garantiplats borta. Du kommer inte förlora den om du söker utbildningar på andra lärosäten. Du kommer få ämnena som behörighet för alla lärosäten.

Bastermin är T20 och basår T10, konkurrensen är inte stenhård men det var elever som fick mvg i fysik b på gymnasiet klarade inte ens E på tentorna. Bastermin är definitivt jobbigare än basår, då du inte lärt dig tillräckligt mycket i gymnasiet. Har du lätt för matematik och fysik ska du gå bastermin.
2012-07-13, 10:42
Medlem
Throughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olgert
Jag har läst teknisk bastermin på KTH, det är matte D, E samt fysik B. Garantiplatsen är kvar tills du söker kurser på KTH, och oavsett om du tackar nej till kurserna är din garantiplats borta. Du kommer inte förlora den om du söker utbildningar på andra lärosäten. Du kommer få ämnena som behörighet för alla lärosäten.

Bastermin är T20 och basår T10, konkurrensen är inte stenhård men det var elever som fick mvg i fysik b på gymnasiet klarade inte ens E på tentorna. Bastermin är definitivt jobbigare än basår, då du inte lärt dig tillräckligt mycket i gymnasiet. Har du lätt för matematik och fysik ska du gå bastermin.

Nice att fråga någon som verkligen gått basterminen på KTH!

"oavsett om jag tackar nej till kurserna är din garantiplats borta" menade du kvar?

Mm jag kan förstå att basterminen är jobbig som fan med tanke på att fysik är helt nytt för mig samt matten som jag måste lägga riktigt mycket energi på.

Undrade även ifall man får sunkiga resultat från basterminen, kan man gå om den eller välja basår istället?
2012-07-13, 11:52
Medlem
gandihellfishs avatar
För 1½ år sedan köpte jag aktier i ett danskt företag, Schaumann properties. Jag gick med bra vinst i början, men sen gick mycket utför. Nu finns inte aktien kvar på avanza, utan den heter "Udviklingsselsk af 01.08. 1975" nu.
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=52404

Vad är detta egentligen? Fungerar den som en vanlig aktie eller kommer jag högst troligen sitta på den ett bra tag till framöver pga brist av köpare?
2012-07-13, 12:02
Medlem
Ehfraims avatar
Scenariot lyder: Under L1(läsperiod 1) kommer det program jag gå endast ha en kurs att ge, därav krävs det att vi som går programmet läser ytterligare en 7.5hp-kurs, utanför huvudområdet. Samma sak gäller under L3. Under L2 hålls det två kurser, inga övriga behövs. Om jag då läser en 7.5hp som är kvartsfart under L1-L2, hur blir det med CSN? Under L2 får jag bidrag för de två kurser programmet tillhandahåller, ignenting för kvartsfarts-kursen? Hur blir det under L1, kursen som programmet ger är 50%, och kvartsfars-kursen är.. 12.5%? :P

Hoppas att ni förstår.. Och att jag förstår.
2012-07-13, 12:19
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim
Scenariot lyder: Under L1(läsperiod 1) kommer det program jag gå endast ha en kurs att ge, därav krävs det att vi som går programmet läser ytterligare en 7.5hp-kurs, utanför huvudområdet. Samma sak gäller under L3. Under L2 hålls det två kurser, inga övriga behövs. Om jag då läser en 7.5hp som är kvartsfart under L1-L2, hur blir det med CSN? Under L2 får jag bidrag för de två kurser programmet tillhandahåller, ignenting för kvartsfarts-kursen? Hur blir det under L1, kursen som programmet ger är 50%, och kvartsfars-kursen är.. 12.5%? :P

Hoppas att ni förstår.. Och att jag förstår.
Jag hänger då inte med alls, hur översätts Lx (där x är en siffra) till terminer? Är det del 1 och 2 av en termin? Isåfall undrar jag vad som hänt med L4, som borde vara sista halvan av nästa vårtermin.

Veckorna för L2 läser du 100% (eller mer) och då får du inget mer än 100%. Och det märks att du inte läst så mycket matematik, 12.5 % är en 8-del. Kvartsfart är 25 %... och du får räkna ihop antalet procent du läser, genom att lägga ihop kursernas procent. CSN kan sedan bevilja studiemedel på 50, 75 och 100 %. Du måste läsa minst den procentsats so mdu sökt för. 70 % ger dig bara 50% studiemedel...
2012-07-13, 12:48
Medlem
Puttar upp denna tråd lite... Behöver läsa in 10 HP för att få CSN igen, och tänkte försöka hitta nåt så snabbt som möjligt. Håller redan på med sommarmatte på KTH, men det verkar som om det finns fler liknande kursen på andra skolor. Är det samma, eller kan jag läsa dom också tro?

Det bör vara distanskurser utan träffar. Har ni några tips? Antingen några nu direkt, eller några som börjar till hösten.
2012-07-13, 12:51
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag hänger då inte med alls, hur översätts Lx (där x är en siffra) till terminer? Är det del 1 och 2 av en termin? Isåfall undrar jag vad som hänt med L4, som borde vara sista halvan av nästa vårtermin.

Veckorna för L2 läser du 100% (eller mer) och då får du inget mer än 100%. Och det märks att du inte läst så mycket matematik, 12.5 % är en 8-del. Kvartsfart är 25 %... och du får räkna ihop antalet procent du läser, genom att lägga ihop kursernas procent. CSN kan sedan bevilja studiemedel på 50, 75 och 100 %. Du måste läsa minst den procentsats so mdu sökt för. 70 % ger dig bara 50% studiemedel...
Givetvis, vet inte vad jag ska skylla på. L4 är 15hp examensarbete, missade att nämna det. Fick inte riktigt min tanke i skallen till en korrekt fråga. Kvartsfarts-kursen går som sagt över L1 och L2, hur räknar CSN antalet % för min del under L1? Blir det 50+25% eller 50+12.5%(12.5% då kursen sträcker sig över L1 och L2.. kalla mig idiot men vill ha klara besked ). Tack hur som haver!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in