Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Bastermin på KTH ger endast garantiplats på KTH, dock gäller behörigheten för samtliga högskolor.
Bastermin påverkar inte ditt snitt från gymnasiet. Du söker i en egen urvalsgrupp som kallas T20.
Du läser Fysik B, Matte D och Matte E. Det går inte välja bort någon av dessa även om du läst det sedan tidigare. Du testas på samtliga kurser. Dock skulle jag vilja påstå att det är till din fördel då du kan lägga mer energi på de andra kurserna och tenta av D-kursen relativt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av Giuliani
Om du vill utnyttja garantiplats så måste du avverka alla kurserna, även om du har läst de tidigare. Men det kan ju inte vara några problem, bara att tenta av efter lite repetition om du läst en kurs tidigare...?
På Naturvetenskapligt basår läser man oftast ungefär samma kurser som på Tekniskt basår (Ma C+D+E, Fy A+B, Ke A) men utöver detta läser man också Biologi A+B samt Kemi B. Detta ger ju en större bredd och du blir såklart behörighet till mer studier. Ska själv börja läsa Naturvetenskapligt basår nu i höst.
Skönt att det inte påverkar snittet. Är orolig för matten då jag inte gjorde ett piss under hela året. Klarade endast nationella och det räckte för godkänt. Så energi behövs det nog för högre betyg

.
Om jag exempelvis väljer Teknisk bastermin och kör på matte D+E + Fysik (A?)+B, men inte vill utnyttja garantiplatsen på KTH. Kan jag då söka till en annan ingenjörsutbildning exempelvis i Lund eller Göteborg med mitt snitt från gymnasiet nu när jag har behörighet eller gäller urvalsgruppen T20 oavsett? Att avverka dessa bjässar (Ma D+E samt Fysik) lär ju inte vara så slappt som på gymnasiet och konkurrensen verkar vara stenhård om man söker utifrån resultatet från just basterminen..
Är det lönt att spendera ett helt år på den naturvetenskapliga eller räcker det med den tekniska basterminen för ingenjörsutbildningar av diverse slag?
Sorry om jag verkar desperat vilket jag är men behöver verkligen svar och tack för dem tidigare