2012-07-12, 19:32
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Fråga om basåret: Kan man ta "sabbatsår" efter avklarat basår, för att sedan återigen söka sig in till något utav KTH´s program med betygen från basåret? eller är betygen en färskvara.
Ja det går alldeles utmärkt i nuläget i alla fall.
2012-07-12, 19:37
Medlem
Blekes avatar
Om det är så har ni det lyxigt på KTH.
2012-07-12, 20:04
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleke
Om det är så har ni det lyxigt på KTH.
Ja, det får man säga. Så är det inte på LiTH t ex.
2012-07-12, 20:06
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Fråga om basåret: Kan man ta "sabbatsår" efter avklarat basår, för att sedan återigen söka sig in till något utav KTH´s program med betygen från basåret? eller är betygen en färskvara.

Precis som ovan redan sagt, ja det kan man. Om du vill utnyttja din garantiplats eller snarare hamna i urvalsgruppen som basåret/basterminen ger dig ska du lämna in ett papper där du säger att du vill ha din plats. Annars har du kvar platsen tills du väljer att använda den.
2012-07-12, 20:12
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
"I mån av plats" betyder förmodligen att du får söka bland de garantiplatser som finns kvar, men du måste klarat alla kurser under basåret för att få någon garantiplats öht. Spelar ingen roll ifall inte garantiplatskvoten är uppfylld, du kommer ej in utan får söka via HP/gymnasiebetyg.

hm.... det lät inte så bra! : (

Studierektorn berättade att det var folk i exakt samma situation som mig som hade "omtentor i ALLA 6 ämnen, som klarade alla omtentorna på 3:e försöket, sökte in till ÖI och kom in". Han sa visserligen inte hur bra hans gymnasiebetyg han hade, men på rak arm känns det nästan som ett mirakel, och utöver det att man fått höra hur få det är som söker till programmet. Men men, har mailat nu studierektorn och får hoppas att all detta frenetiska pluggandet fram till i höst om 1 månad lönar sig... Skulle suga riktigt mycket att godkännas på mina 3 omtentor för att sedan nekas plats på ÖI..
2012-07-12, 20:12
Medlem
Throughs avatar
Har lite frågor ang. basterminer.

På KTH's hemsida står det att basterminen är skräddarsydd för KTH's tekniska utbildningar. Måste jag då söka vidare efter basterminen endast på KTH eller går det utmärkt på andra håll också ex. uppsala, lund, chalmers etc?

Sedan undrade jag även om basterminen påverkar snittet man har från gymnasiet eller ger den bara behörighet? Samt om det är med snittet man söker eller resultatet från basterminen till diverse tekniska utbildningar?

Eftersom det är lite luddigt med info om basterminer undrade jag även om man endast läser fysik och matematik som det står på KTH? Jag har läst samekonomi men även läst upp till matte D. Kan jag då välja bort Matte D ifall jag redan läst kursen eller får jag göra om hela?

Vad är skillnaden på tekniskt och naturvetenskapligt basår/termin om det nu finns termin till natuvetenskapligt? Ger den naturvetenskapliga större bredd?

Oändligt mkt tack på förhud om ni kan svara på mina undringar
Senast redigerad av Through 2012-07-12 kl. 20:19.
2012-07-12, 20:56
Medlem
man kan väl ansöka om studiemedel när som helst?
2012-07-12, 20:59
Medlem
Skywalker88s avatar
Hej jag kom in på en webdesigns grej men jag kommer bara läsa kvartsfart. Tror ni jag kan få något bidrag för de?
2012-07-12, 21:19
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Through
Har lite frågor ang. basterminer.

På KTH's hemsida står det att basterminen är skräddarsydd för KTH's tekniska utbildningar. Måste jag då söka vidare efter basterminen endast på KTH eller går det utmärkt på andra håll också ex. uppsala, lund, chalmers etc?

Sedan undrade jag även om basterminen påverkar snittet man har från gymnasiet eller ger den bara behörighet? Samt om det är med snittet man söker eller resultatet från basterminen till diverse tekniska utbildningar?

Eftersom det är lite luddigt med info om basterminer undrade jag även om man endast läser fysik och matematik som det står på KTH? Jag har läst samekonomi men även läst upp till matte D. Kan jag då välja bort Matte D ifall jag redan läst kursen eller får jag göra om hela?

Vad är skillnaden på tekniskt och naturvetenskapligt basår/termin om det nu finns termin till natuvetenskapligt? Ger den naturvetenskapliga större bredd?

Oändligt mkt tack på förhud om ni kan svara på mina undringar
Bastermin på KTH ger endast garantiplats på KTH, dock gäller behörigheten för samtliga högskolor.
Bastermin påverkar inte ditt snitt från gymnasiet. Du söker i en egen urvalsgrupp som kallas T20.
Du läser Fysik B, Matte D och Matte E. Det går inte välja bort någon av dessa även om du läst det sedan tidigare. Du testas på samtliga kurser. Dock skulle jag vilja påstå att det är till din fördel då du kan lägga mer energi på de andra kurserna och tenta av D-kursen relativt enkelt.
2012-07-12, 21:23
Medlem
Ninja00s avatar
Är det någon som vet om man efter ha fått csn för högskolestudier i 6 år kan få csn för komvux studier? För dessa räknas inte till 6års gränsen som gäller för högskola?
2012-07-12, 21:23
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Georgechambers
man kan väl ansöka om studiemedel när som helst?
Ja, men det finns regler för hur långt bak i tiden du kan bli beviljad, och vid terminsstart får du inget förrän du har beslut från CSN. Många som söker leder till längre handläggningstid, och räkna själv
2012-07-12, 21:35
Medlem
Giulianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Through

Om du vill utnyttja garantiplats så måste du avverka alla kurserna, även om du har läst de tidigare. Men det kan ju inte vara några problem, bara att tenta av efter lite repetition om du läst en kurs tidigare...?

På Naturvetenskapligt basår läser man oftast ungefär samma kurser som på Tekniskt basår (Ma C+D+E, Fy A+B, Ke A) men utöver detta läser man också Biologi A+B samt Kemi B. Detta ger ju en större bredd och du blir såklart behörighet till mer studier. Ska själv börja läsa Naturvetenskapligt basår nu i höst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in