2012-08-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevin9915
Vet inte riktigt om vi tänkte samma men jag lägger upp följande situation.
Man har klarat 30hp av 60hp under 1år, man får ihop 9.5hp under augusti perioden och har således fått ihåg 39.5hp och man ligger 5.5hp under 75% gränsen. Om man får ihop de sista 5.5hp från kurserna under augusti/september, får man då ut CSN retroaktivt för augusti månad?

Hoppas detta klargjorde min fråga mer.

Om man får avslag på otillräckliga studieresultat så blir man beviljad studiemedel fr.om. den dag då de poäng man behöver kom in. Klarade du tentan den sista augusti kan du få studiemedel fr.o.m. sista augusti, men inte tidigare. Observera att den är den dag poängen är registrerade på som gäller, vilket ska vara den dag som tentan går snarare än dag tentan är rättad.
2012-08-11, 15:45
Medlem
En fråga har jag och hoppas på att få kunna ett svar på denna fråga.

Förra terminen gick jag på en folkhögskola men fick inte pengar från CSN p.g.a. dåligt med närvaro förra våren (hoppade då av p.g.a. jag fick arbete och det prioriterade jag före den gången), nu har jag kvar hösten och har fått bekräftat från CSN att de har godkänt min ansökan om studiemedel (eller vad det nu kallas för på denna nivå). På Måndag (13/8) är det tidigaste datumet som jag kan skicka in min studieförsäkran, vilket jag också ska göra så snabbt som det bara går.

Då undrar jag, eftersom jag gick där förra terminen så borde de väl redan ha registrerat att jag pluggar/ska plugga där, eller? Därför borde det väl gå två-tre dagar innan pengarna kommer in på mitt konto (som också ska finnas registrerat)?

Hoppas på det i alla fall.
2012-08-11, 15:53
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xScaryKidx
En fråga har jag och hoppas på att få kunna ett svar på denna fråga.

Förra terminen gick jag på en folkhögskola men fick inte pengar från CSN p.g.a. dåligt med närvaro förra våren (hoppade då av p.g.a. jag fick arbete och det prioriterade jag före den gången), nu har jag kvar hösten och har fått bekräftat från CSN att de har godkänt min ansökan om studiemedel (eller vad det nu kallas för på denna nivå). På Måndag (13/8) är det tidigaste datumet som jag kan skicka in min studieförsäkran, vilket jag också ska göra så snabbt som det bara går.

Då undrar jag, eftersom jag gick där förra terminen så borde de väl redan ha registrerat att jag pluggar/ska plugga där, eller? Därför borde det väl gå två-tre dagar innan pengarna kommer in på mitt konto (som också ska finnas registrerat)?

Hoppas på det i alla fall.
Det heter studiemedel om det är efter juni året du fyller 20.
Att du pluggat där förut spelar ingen roll, det ska registreras för varje kurs av din skola. Varje gång.
2012-08-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det heter studiemedel om det är efter juni året du fyller 20.
Att du pluggat där förut spelar ingen roll, det ska registreras för varje kurs av din skola. Varje gång.

Gäller detta även när kursen i fråga tar ett år? Började i Januari, återupptar nästa Måndag (20/8) och slutar i December.
2012-08-11, 17:10
Medlem
Knoppys avatar
Citat:

Jag har ingen aning om var du får 49200:- ifrån, för http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp säger att fribeloppet för 20 veckor på 75% är 88000 kronor.

Okej, tack. Det var antagligen någon bugg på deras hemsida eller så såg jag fel.
2012-08-11, 17:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xScaryKidx
Gäller detta även när kursen i fråga tar ett år? Började i Januari, återupptar nästa Måndag (20/8) och slutar i December.
Eftersom det är en ny termin så tror jag det. Visserligen nog inget mer än att skolan varje termin skickar in till csn vilka som går på vilka utbildningar, men det kan också vara att din skola gjort det redan. När du anmält din försäkran så kolla på dina utbetalningar på dina sidor hos csn, då ser du datumen.
2012-08-11, 17:42
Medlem
Pangon90s avatar
Förra gången jag sökte studiemedel så sökte man terminsvis om jag inte missminner mig. Eller, ja, kanske berodde det bara på att jag endast studerade en kurs som pågick en termin.

När man ska söka till ett program, är det då vettigt att söka studiemedel för hela perioden (flera år)?

"Tänk på att

* kontrollera att studietiderna stämmer med hur du faktiskt kommer att studera
* du kan söka studiemedel för flera studietider samtidigt, exempelvis för två terminer."
2012-08-11, 17:45
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hum
Om man får avslag på otillräckliga studieresultat så blir man beviljad studiemedel fr.om. den dag då de poäng man behöver kom in. Klarade du tentan den sista augusti kan du få studiemedel fr.o.m. sista augusti, men inte tidigare. Observera att den är den dag poängen är registrerade på som gäller, vilket ska vara den dag som tentan går snarare än dag tentan är rättad.
Du har helt rätt här, ville bara flika in.
2012-08-11, 17:49
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asterix144
Lite dåligt val av rubrik men, hur som helst så har jag för 2 år sedan gått en kurs på universitet 30 p och inte gjort någon poäng alls, jag sökte kursen på grund av att arbetsförmedling i pironcip tvingade mig att göra det, jag var i en väldigt jobbig period av mitt liv, men inget som räknas som någon av CSNs anledningar till att få söka stöd igen. Nu undrar jag vad jag har för alternativ, kan jag på något sätt få studiemedel för mina kommande studier nu i höst eller måste jag läsa om kursen på ett halvår utan någon inkomst? finns det kanske möjligheten att betala tillbaka studiemedlen jag fick under den perioden så jag kan söka igen?

Tack för hjälpen
Du kan inte betala tillbaka för att få söka nytt igen. Du måste ta dig upp i 75 %, 22.5 hp, (62.5 % om det var inne i dina första 40 veckor på högskola, 18 hp) innan du får mer studiemedel. Det gäller oavsett skoltyp. Men du kan studera denna termin och använda de poängen för att få studiemedel igen (eller läsa motsvarande tid på annan csn-berättigad utbildning)
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvenn
Lånar tråden lite, jag läste förra hösten en distansers på 10 hp för att få kårkort. Kommer ja kunna ta studielån även fast den är oavklarad?
Tog du studiemedel så måste du klara av 75%-gränsen innan det blir mer studiemedel för dig. Tog du inget studiemedel så lägger sig inte CSN i vad du klarar.
2012-08-11, 17:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Förra gången jag sökte studiemedel så sökte man terminsvis om jag inte missminner mig. Eller, ja, kanske berodde det bara på att jag endast studerade en kurs som pågick en termin.

När man ska söka till ett program, är det då vettigt att söka studiemedel för hela perioden (flera år)?

"Tänk på att

* kontrollera att studietiderna stämmer med hur du faktiskt kommer att studera
* du kan söka studiemedel för flera studietider samtidigt, exempelvis för två terminer."
Alltid vettigt att söka för 2 terminer i taget när det går.

edit:
CSN testar dina studier bara när du gör nya ansökningar, och om du sökt för 2 terminer direkt så behöver du inte ansöka termin 2. Du har då två terminer på dig att nå gränsen 75% (eller 62.5% under dina första 40 veckor). Söker du för bara 1 termin så måste du verkligen klara varje termin direkt, finns knappt utrymme för omtentor. Men på två terminer så har du mer rörelseutrymme.
Senast redigerad av Emerain 2012-08-11 kl. 17:54.
2012-08-11, 17:52
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Alltid vettigt att söka för 2 terminer i taget när det går.

Finns det tillfällen detta inte går? Gäller andra krav när man söker flera terminer samtidigt?
2012-08-11, 17:55
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Finns det tillfällen detta inte går? Gäller andra krav när man söker flera terminer samtidigt?
Som jag förstått så går det inte om du bara söker fria kurser. Dvs går endast när du läser ett program.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in