Citat:
Ursprungligen postat av Asterix144
Lite dåligt val av rubrik men, hur som helst så har jag för 2 år sedan gått en kurs på universitet 30 p och inte gjort någon poäng alls, jag sökte kursen på grund av att arbetsförmedling i pironcip tvingade mig att göra det, jag var i en väldigt jobbig period av mitt liv, men inget som räknas som någon av CSNs anledningar till att få söka stöd igen. Nu undrar jag vad jag har för alternativ, kan jag på något sätt få studiemedel för mina kommande studier nu i höst eller måste jag läsa om kursen på ett halvår utan någon inkomst? finns det kanske möjligheten att betala tillbaka studiemedlen jag fick under den perioden så jag kan söka igen?
Tack för hjälpen
Du kan inte betala tillbaka för att få söka nytt igen. Du måste ta dig upp i 75 %, 22.5 hp, (62.5 % om det var inne i dina första 40 veckor på högskola, 18 hp) innan du får mer studiemedel. Det gäller oavsett skoltyp. Men du kan studera denna termin och använda de poängen för att få studiemedel igen (eller läsa motsvarande tid på annan csn-berättigad utbildning)
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvenn
Lånar tråden lite, jag läste förra hösten en distansers på 10 hp för att få kårkort. Kommer ja kunna ta studielån även fast den är oavklarad?
Tog du studiemedel så måste du klara av 75%-gränsen innan det blir mer studiemedel för dig. Tog du inget studiemedel så lägger sig inte CSN i vad du klarar.